וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהל מחלקת ניתוחי לב באיכילוב יואשם בקבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים

רן רזניק

26.12.2004 / 9:42

הפרופ' גדעון אורצקי, מבכירי מנתחי הלב בארץ, עמד במרכזה של חקירה ממושכת שהתנהלה במפלג ההונאה של מחוז תל אביב; הפרופ' אורצקי התנה ניתוחי לב שעשה בתשלומי תרומות של אלפי דולרים לקרנות המחקרים



מאת רן רזניק וענת רואה



פרקליטות מחוז תל אביב החליטה באחרונה להגיש כתב אישום נגד הפרופ' גדעון אורצקי, מנהל מחלקת ניתוחי לב וחזה בבית החולים העירוני-ממשלתי איכילוב בתל אביב. הפרופ' אורצקי, מבכירי מנתחי הלב בארץ, שעמד במרכזה של חקירה ממושכת שהתנהלה במפלג ההונאה של מחוז תל אביב במשטרה, יואשם בעבירות של קבלת ובקשת שוחד של אלפי שקלים מחולים, ובמרמה והפרת אמונים. כך נמסר ממשרד המשפטים בעקבות פרסום ב"ידיעות אחרונות".



מרבית החשדות נגד הפרופ' אורצקי נחשפו בסדרת כתבות ב"הארץ", החל מאפריל 2001, שבהן סיפרו חולים ובני משפחותיהם כי הפרופ' אורצקי התנה ניתוחי לב שעשה בבתי החולים הציבוריים איכילוב בתל אביב וכרמל בחיפה, בתשלומי תרומות של אלפי דולרים לקרנות המחקרים. בחקירתו דחה אורצקי את החשדות נגדו.



הפרקליטות החליטה גם שלא להגיש כתב אישום נגד הפרופ' גבי ברבש, מנהל איכילוב. זאת, בשל חוסר ראיות מספיקות בפרשת התשלומים של אלפי שקלים שקיבלו מצנתרי לב וקרדיולוגים בפריפריה דרך חשבונות קרנות המחקרים, בתמורה לכך שהפנו חולים לניתוחי לב דווקא במחלקתו של אורצקי. כמו כן, הוחלט שלא להגיש כתבי אישום מחוסר ראיות מספיקות נגד קרדיולוגים ומנהלי בתי החולים שהיו מעורבים בתשלומים אלה כולל בבתי החולים ברזילי באשקלון, בני ציון בחיפה, פוריה בטבריה ולניאדו בנתניה.



הפרופ' אורצקי מנהל את מחלקת ניתוחי הלב באיכילוב החל מספטמבר 2001, ולפני כן ניהל את מחלקת ניתוחי הלב בכרמל. הפרקליטות תאשים את אורצקי בכתב האישום בהתניית ביצוע ניתוחים בחולים במתן תשלום "תרומה" בהיקף אלפי שקלים לעמותת ידידי בית החולים איכילוב. מעדויות של חולים שהתקבלו לניתוחים אצל אורצקי, התגלה כי במחלקתו הופעלה שיטה, שלפיה בשיחה בינו לבין חולים שביקשו שינתח אותם באיכילוב, הועלה נושא התרומה, וזו הוסדרה לפני הניתוח. לפי החשד, תשלומי התרומות שניתנו לעמותת הידידים של בית החולים, הוסבו והועברו לאחר מכן לחשבון מחלקתו של אורצקי בעמותת הידידים, ולאורצקי היתה אפשרות למשוך ממנה אחר כך כספים.



בנוסף הפרקליטות תאשים את אורצקי, כי פעל להכניס למחלקתו מכשור רפואי (מזרונים לחימום חולים בחדרי ניתוח בעת שטמפרטורת הגוף של המנותחים יורדת מאוד) אשר שווק על ידי חברה, שבה הוא עצמו עבד כיועץ והשתכר כ-1,500 דולרים בחודש.



בפרקליטות הוחלט שלא להאשים את אורצקי גם בפרשת המנותחים מהפריפריה. זאת בניגוד למסמכים שהתפרסמו ב"הארץ", הקובעים כי התשלומים לבתי החולים בפריפריה ניתנו לאחר פגישות של אורצקי וברבש עם הנהלות בתי החולים והקרדיולוגים. כספים מקרן המחקרים של איכילוב הועברו לקרנות המחקרים של בתי החולים בפריפריה, ומשם לקרנות על שמם של רופאים שנחקרו בפרשה. על מנת להסוות את העברות הכספים, הוגדרו בחלק מהמקרים התשלומים כתשלום עבור הסעות חולים שביצע בית החולים איכילוב. כפי שפורסם ב"הארץ", אורצקי וברבש היו מעורבים בהסדרת תשלומים אלו והם המשיכו בשיטה זו גם לאחר שמנהל בית חולים הלל יפה, הד"ר מאיר אורן התריע על כך.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully