וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2003 היתה נהדרת אבל גם 2004 מסתיימת עם חיוך: אלדין זינקה ב-170% וסינרון קפצה 150% בחמישה חודשים

שירלי יום-טוב

29.12.2004 / 14:10

מדד נאסד"ק עלה עד כה ב-8.5% והמניות הכבדות עשו קמבק עם תשואות דו ספרתיות: צ'ק פוינט ו-ECI הוסיפו כ-45%; הגרועה של השנה - טאואר שצנחה ב-75%; 10 חברות ישראליות מיועדות להנפקה ב-2005



לפני שנה ישבנו כאן עם חיוך גדול לסכם את שנת 2003 עבור המניות הישראליות בוול סטריט, כשברקע זינוק של 50% במדד נאסד"ק לאחר שלוש שנים של ירידות. שנת 2004 אמנם התקשתה לחזור על הביצועים הפנומנליים האלו, אבל ממילא רבים לא ציפו לשידור חוזר שכזה. ובכל זאת, מדובר על שנה לא רעה בכלל עבור שוקי ההון האמריקאים בכלל ועבור המניות הישראליות בפרט.



מדד נאסד"ק הוסיף מתחילת השנה כ-8.5% ואילו היינו משקללים את ביצועיהן של כל המניות הישראליות לכדי מדד, הוא היה מותיר את התשואה הזו מאחור. אינדיקציה חלקית לטיב הביצועים של הנציגות המקומיות מעבר לים ניתן לקבל ממדד הישראליות של חברת מיטב, שמציג עלייה של כ-10% מתחילת השנה.



2004 תיזכר כשנה מצוינת לחברות העוסקות באבטחה - הן פתרונות אבטחה פיזיים להגנה על מקומות ציבוריים ושלום הציבור, והן פתרונות אבטחה מוחשיים מעט פחות - לעולם ה-IT. גם שוק הטלקום הרים בגאון את ראשו והמשיך את ההתאוששות שהחלה ב-2003 לאחר שלוש שנות בצורת. העולם רוצה להיות מחובר לרשת האינטרנט ופרישת הרשתות רחבות הפס - נייחות ואלחוטיות - ממשיכה להתקדם בקצב מהיר. חברות הסלולר בכל העולם החלו או השלימו את פרישת הרשתות המתקדמות והצרכנים שולחים באמצעות המכשיר הנייד קבצי מוזיקה, סרטים, תמונות ובעצם כל מה שכבר אפשר.



מי שקילקלו לא מעט את החגיגה, ופגעו בביצועי המדדים, היו חברות התרופות ומגזר הבריאות בכלל - ומי כמו המשקיעים של טבע יודעים זאת. התחרות הגוברת בענף הגנרי ושערוריות כמו זו שניפקה חברת מרק, עם הורדת משכך הכאבים ויוקס מהמדפים, גרמו לעצירה של דהירת מניות הפארמה אף על פי שאוכלוסיית העולם ממשיכה להזדקן ולהזדקק לתרופות.



הישראליות התמקמו היטב בנישות הצומחות



בין המניות הישראליות עם התשואה הגבוהה ביותר ניתן למצוא, באופן לא מפתיע, חברות הפועלות בתחום האבטחה, אבטחת מידע, ציוד תקשורת ופתרונות לחברות תקשורת. מניית אלדין היא המנצחת הגדולה בין מניות החברות הבינוניות והגדולות, עם תשואה של כ-170% מתחילת השנה, כאשר 2004 מסמנת שנת תפנית עבור החברה שייסדו בשנות ה-80 האחים ינקי ודני מרגלית. חוזה גדול עם וריסיין, תחילת שיתוף פעולה עם סיסקו, זינוק במכירות והרבה התבטאויות של ינקי בתקשורת - כל אלה סייעו למניה ולחברת פתרונות האבטחה והגנה על תוכנות, שעומדת בפני גיוס של כ-70 מיליון דולר בהנפקה שנייה.



במקום מכובד מתמקמת מניית גיוון אימג'ינג , עם תשואה של כ-100% ולא בכדי. קפסולת ה-PillCam המופלאה של גיוון ממשיכה לשאוף להגיע למחוזות חדשים בגוף האדם, ובשנה החולפת התקבל אישור FDA לבליעתה עבור איתור בעיות בקנה הוושט. כיום עובדת החברה על פיתוח קפסולה לאיתור בעיות במעי הגס - שוק פוטנציאלי גדול יותר משני השווקים בהם היא פועלת כיום.







אם נתעלם לרגע מהתשואות הפנומנליות שהשיגו חלק מהמניות הקטנות של חברות ציוד תקשורת כמו ריט, רדקום וסיליקום, 2004 היתה שנת הקאמבק של המניות הכבדות. צ'ק פוינט, אי.סי.איי, קומברס ואמדוקס, התקשו לספק תשואות גבוהות ב-2003, על אף הזינוק החד במדד מניות הטכנולוגיה.



השנה שחלפה מספרת סיפור שונה לגמרי, עם זינוק של כ-45% בצ'ק פוינט , המוכרת פתרונות אבטחת רשתות; כ-45% באי.סי.איי הנהנית מפריחה במכירות ציוד תקשורת; כ-36% בקומברס המספקת פתרונות ערך מוסף לחברות טלקום וכ-16% באמדוקס המוכרת תוכנות בילינג.







וכמה מלים על טבע , שהזכירה למשקיעים את היותה מניה, שיכולה גם לרדת. בתחילת יולי החסירו פעימה לא מעט אנשים בישראל שצפו במסך המחשב שלהם כיצד המניה מאבדת גובה, לעתים עד 9% במהלך יום מסחר אחד. התחרות בשוק התרופות לטיפול בטרשת נפוצה והענקת מכפילים צנועים יותר לחברות הגנריות פגעו במניה בעשרות אחוזים תוך זמן קצר. אבל בחודשיים האחרונים שב הצבע הירוק למניה והיא מצליחה לסיים את השנה בכבוד, עם תשואה חיובית של כ-6% בהמשך לתשואה של אלפי אחוזים בשנים האחרונות.



מאוד לא נעים בטאואר



את עוגמת הנפש הגדולה ביותר הסבה למשקיעים מניית טאואר , עם צניחה של כ-75%. הפסדים נערמים, חובות עתק לבנקים ולבעלי האג"ח ואופק לא ממש בהיר בהמשך, הפכו את מניית יצרנית השבבים למושמצת של השנה, כשהכחשתם של מהלכי התייעלות שבוע בלבד לפני ביצועם לא סייעו לאמינות ההנהלה.



ולא נשכח את חברת הפרמצבטיקה, תרו , עם ירידה של כ-45% בעקבות פיאסקו מתמשך של שני רבעונים שהביאו עמם תוצאות גרועות במיוחד. הרבעון השלישי העיד על שיפור בתוצאות עם חזרה לרווח ועלייה בהכנסות, וזה גם מה שהציל אולי את המניה מלפאר את תחתית הרשימה, במקום טאוור.







גרועה נוספת היא צורן , עם ירידה של כ-30% בעקבות התחרות הקשה בשוק השבבים לנגני DVD.



מג'יק ידעה לספר השנה על פרויקטים מופלאים, חלקם בהודו הצומחת, אבל תוצאות בשטח אין והמניה ירדה אף היא בכ-30%.



החדשות בשכונה



6 חברות ישראליות הונפקו בוול סטריט במהלך השנה - פאואר דיזיין, ליפמן, סינרון, נס טכנולוגיות, שופינג. קום וגורונט הקטנה - כולן השיגו מאז תשואות חיוביות. הבולטת ביותר היא יצרנית הציוד לטיפולים אסתטיים, סינרון , עם זינוק של 150% ב-5 חודשים. הצנועה ביותר היא פאואר דיזיין , המאפשרת העברת מתח חשמלי על גבי כבלי תקשורת בארגון, עם עלייה של 13% ב-7 חודשים.



ההנפקה הגדולה ביותר היתה זו של חברת טכנולוגיות המחשוב, נס (סימול NSTC), בה נמכרו מניות על ידי החברה ובעלי מניות בהיקף של 140 מיליון דולר. אך ההנפקה המדוברת ביותר היתה זו של שופינג.קום (סימול SHOP), המפעילה אתר להשוואת מחירים באינטרנט. ביום המסחר הראשון זינקה המניה ב-60%, במה שהזכיר את ימי קדחת הדוט. קום בסוף שנות ה-90.



ומה בהמשך? מנכ"ל בורסת הנאסד"ק ציין בתחילת נובמבר כי 10 חברות ישראליות כבר הגישו בקשות להנפקה. אלו לא כוללות את סייפן, שהנפקתה היתה אמורה להתרחש עוד ב-2004 אך תושלם, ככל הנראה בתחילת השנה הבאה. גם חברת התרופות דקסון היא מועמדת עם סיכויים טובים ו-XTL הקטנה צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully