וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ב-1 בינואר 2005 יבוטל מס הבולים על משכנתאות, הלוואות, משיכות יתר והסכמי שכירות

צבי זרחיה

30.12.2004 / 16:52

כך החליטה היום ועדת הכספים שקיבלה בכך את הצעת משרד האוצר; המס יבוטל במהלך מדורג שיימשך 3 שנים כך שב-1 בינואר 2008 יבוטל מס הבולים לחלוטין



החל ממחרתיים (שבת) ה-1 בינואר 2005 יבוטל מס הבולים על משכנתאות, הלוואות ובכלל זה משיכות יתר והסכמי שכירות של דירות מגורים. מס הבולים המוטל על עסקות שונות יבוטל במהלך מדורג שיימשך 3 שנים כך שב-1 בינואר 2008 יבוטל מס הבולים לחלוטין. כך החליטה היום (יום ה') ועדת הכספים שקיבלה בכך את הצעת משרד האוצר.



הועדה החליטה עוד כי משרד האוצר יגיש לה בתוך חודשיים הצעה לגבי האופן שבו תתבצע הפחתת המס בשנים 2006 ו-2007. אם ההכנסות ממס זה יעלו על 700 מיליון שקל בשנה תבוצע הפחתה גבוהה יותר של מס הבולים בשנים 2006 ו-2007.



יצוין, כי הכנסות המדינה ממס בולים הסתכמו בשנת 2003 ב-850 מיליון שקל. ביטול מס הבולים המתוכנן לשנת 2005 יקטין את הכנסות המדינה ממס זה ב-300 מיליון שקלים. יש לציין, כי מס הבולים שבוטל על משכנתאות והלוואות עמד על 0.4% מהסכום הנקוב במסמך החייב במס. שיעורי המס בתחומים השונים נעים בין 0.4% ל-5%1.



מנהל רשות המסים, איתן רוב, אמר כי ביטול המס מהווה מהלך מהפכני שכן מדובר במס שאינו כלכלי אלא פיסקלי, ובמשך השנים רבים הצהירו כי יפעלו לביטולו. הוא הוסיף כי למרות עלותו התקציבית, ומגבלת הקורות, הרי האוצר עמד בהתחייבותו והביא לאישור הוועדה את ביטולו המלא של המס.



רוב הוסיף כי הצעד הראשון במהלך יהיה ביטול המס המוטל על הלוואות, משכנתאות והסכמי שכירות דירה שכן מדובר בנטל הנופל בדרך כלל על אזרח מן השורה שביטולו יביא גם לקיצה את האפליה של משקי הבית בהשוואה לסקטור העיסקי. כמו כן, ביטול המס על המסמכים להשכרת דירה יסייע לזכאי משרד הבינוי והשיכון שהם בדרך כלל מעוטי יכולת, עולים חדשים ועוד.



עוד אמר כי הפחתת העלות לנוטלי המשכנתאות תסייע גם להגדלת הביקוש בענפי הנדל"ן הסובל מקשיים כלכליים במשך תקופה ארוכה.



לפי הצו שאושר ב-1 בינואר 2006 תבוטל החבות במס בולים על מסמכים המתייחסים למניות, לשטרי נאמנות ולאגרות חוב בעלות של 200 מיליון שקל. באוצר אומרים כי יש בכך תרומה נכבדת לשכלול שוק ההון, להרחבת מקורות האשראי ולתמרוץ ההשקעות במשק. לדברי האוצר, ביטול המס יביא לביטול האפליה הקיימת בין חברות ציבוריות לפרטיות, אפליה שנוצרה עקב חקיקתו של חוק החברות, שלפיו חברות ציבוריות אינן צריכות להגיש דו"ח הקצאת מניות, ואילו חברות פרטיות שעליהן המשיכה לחול החובה להגיש דו"ח הקצאת מניות לרשם החברות מחויבות בתשלום מס בולים על המסמך.



ב-1 בינואר 2007 תבוטל החבות במס בולים לגבי הסכמי מכר, שכירות ומקח אגב שכירות של כלי רכב בעלות של 150 מיליון שקל. לוועדה הוסבר כי נטל המס על כלי רכב בישראל הוא מהגבוהים בעולם והוא עומד כיום על 144%-128% ברכב פרטי, בהתאם למדינה שממנה מיובא כלי הרכב. לפיכך, האוצר מבקש לפעול לביטול החיוב במס בולים על המסמכים הללו.



ב-1 בינואר 2008 תבוטל החבות לגבי יתרת המסמכים החייבים במס הבולים, שעלותה 350 מיליון שקל. כאמור, משרד האוצר יגיש בקרוב הצעה לוועדה להפחתה בסעיפי מס הבולים - הפחתה שתהיה מהירה יותר מזו שנקבע בצו שאושר לגבי השנים הבאות.



יו"ר ועדת המשנה למיסוי בוועדת הכספים, ח"כ אהוד רצאבי (שינוי), אמר כי היה צריך לבטל את מס הבולים כבר מזמן ולכן טוב מאוחר מאשר אף פעם. רצאבי אמר כי הוא שמח שמשרד האוצר קיבל את דרישתו שלפיה אם ייווצר עודף בגביית מס הבולים שנותר מעבר למה שנגבה בשנת 2004 הרי שהכספים יופנו לזירוז הפחתת מס הבולים בשנים 2007-2005 עד לביטולו המוחלט של המס.



גד סואן, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות הנסחרות בבורסה, בירך על החלטתה של ועדת הכספים ואמר כי מדובר במס מיושן שמקומו לא יכירנו במערכת מיסוי מודרנית. לדבריו, ביטול המס מביא לקיצו את אחד האבסורדים הגדולים במערכת המס הישראלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully