וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד כי אלי לילי הסתירה מסמכים הקשורים בתופעות הלוואי המסוכנות של הפרוזק

עפרה שלו

2.1.2005 / 9:27

"בריטיש מדיקל ג'ורנל" טען כי מצא מסמכים המראים כי בכירים באלי לילי ידעו כבר בשנות ה-80 על הקשר בין שימוש בפרוזק להופעת סימפטומים כגון עצבנות, התקפי פניקה, ואלימות



משבר אמון נוסף מסתמן בשוק התרופות, והפעם מעורבים בו ענקית התרופות אלי לילי והפרוזק - התרופה האנטי דיכאונית המפורסמת בעולם. ה"בריטיש מדיקל ג'ורנל" טען כי מצא מסמכים שהלכו לאיבוד לפני יותר מעשר שנים, המראים כי בכירים באלי לילי ידעו כבר בשנות ה-80 על הקשר בין שימוש בפרוזק להופעת סימפטומים כגון עצבנות, התקפי פניקה, ואלימות.



המסמכים אבדו ב-1994, בעת מאבק משפטי הקשור במקרה אלימות שהתרחש כמה שנים קודם לכן. ב-1989 ירה עובד ב-12 אנשים במקום עבודתו והרג 8, ולאחר מכן ירה בעצמו והתאבד. העובד השתמש באותה תקופה בכמה תרופות, בהן פרוזק. אלי לילי זוכתה מאשמה בתביעה, אולם ידוע כי היא חתמה בחשאי על הסכם עם התובעים.



מינהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA), שאישר לשימוש את הפלוקסטין - השם הגנרי של פרוזק - הודיע כי המידע הכלול במסמכים מעולם לא הועבר לידיו. ריצ'ארד קפית, אחד ממאשרי הפרוזק מה-FDA, אמר כי אם יתגלה שאלי לילי הסתירה מידע הוא עשוי לשנות את החלטתו בנוגע לשימוש בפרוזק. במקביל הודה קפית כי תופעות הלוואי של הפרוזק חמורות יותר ממה שחשב בשעת אישור התרופה.



באלי לילי נאמר בתגובה כי בקשתה לקבל את המסמכים מה"בריטיש מדיקל ג'ורנל" עדיין לא נענתה, דבר המקשה עליה להגיב ברצינות הראויה להאשמות.



המחקרים המצביעים על קשר בין שימוש בפרוזק לבין אירועים אלימים טוענים כי נטילת התרופה מסייעת בהשבת המרץ של חולי הדיכאון, מרץ שעשוי להתבטא באופנים אלימים. הקשר בין נטילת התרופה להתאבדות מבוסס גם הוא על תיאוריה זו: חולי דיכאון הרוצים לשים קץ לחייהם מצליחים לאזור את הכוחות לעשות זאת רק לאחר טיפול תרופתי בנוגדי דיכאון.



בארה"ב מקווים כי המקרה יזרז חקיקה בנוגע להגדלת השקיפות והגברת הפיקוח על תעשיית התרופות. באחרונה התגלו כמה מקרים נוספים של תרופות שתופעות הלוואי שלהן היו מסוכנות יותר מכפי שדיווחו חברות התרופות וה-FDA. באוקטובר נאלצה חברת מרק להוריד מהמדפים את הוויוקס, התרופה הפופולרית לטיפול בכאבי שרירים ודלקות, לאחר שהתגלה קשר מובהק בין השימוש בתרופה לעלייה בסיכוי לחלות במחלות לב ובשבץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully