וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היקף הכלכלה השחורה בארה"ב מוערך בכ-9% מהתמ"ג, כ-970 מיליארד דולר בשנה

סוכנויות הידיעות

2.1.2005 / 13:56

התמ"ג של ארצות הברית עומד היום על 11 טריליון דולר בשנה, ואילו הכלכלה השחורה מגרדת את רף טריליון הדולר; הסיבות העיקריות, לפי "בארונס": עובדים זרים, פיטורין והונאות במס



היקף הכלכלה השחורה בארה"ב מוערך בכ-970 מיליארד דולר בשנה, שמהווים בערך 9% (!) מהתמ"ג בארצות הברית, לפי "בארונס" הבריטי. התמ"ג הכולל של ארצות הברית עומד על כ-11 טריליון דולר, ומעריכים כי היקף הכלכלה השחורה יעבור בקרוב את רף טריליון הדולר. מומחים מעריכים את קצב הגדילה המהיר של הכלכלה השחורה בכ-5.6% לשנה, מאז תחילת שנות התשעים.



אחת הסיבות לגידול המהיר בכלכלה השחורה בארה"ב היא הגידול במספר המהגרים הלא חוקיים לארצות הברית. המהגרים עובדים בעבודות נמוכות שכר, אך נטולות מס. ממשלת ארצות הברית טוענת כי מספר העובדים הזרים בה עומד על כ-8.5 מיליון, אבל הערכות טוענות כי המספר האמיתי גבוה בהרבה 18-20 מיליון עובדים. סיבה נוספת היא הקיצוצים שמבצעות חברות גדולות בכוח האדם. קיצוצים אלה מאלצים את המובטלים החדשים למצוא עבודה בכל דרך.



עוד סיבה משמעותית לקצב הגידול המהיר של הכלכלה השחורה היא הפיתוי להונות בתשלומי מס. לפי דו"ח של לשכת המס האמריקנית, IRS, שיעור האמריקאים ששוקלים להעלים במס עלה מ-11% בשנת 1999 ל-17% ב-2003.



לשכת המס טוענת כי הפער בין המיסים שחייבים כלל העובדים לבין המיסים שכבר שולמו, עומד על כ- 311 מיליארד דולר בשנה. הלשכה תפרסם הערכות חדשות בשנת 2005. ההערכות עשויות להגיע עד ל-400 מיליארד דולר והן אינן לוקחות בחשבון את המפעלים העברייניים שאינם מדווחים על הכנסות. היקף המשכורות הלא מדווחות עשוי להגיע ל-50 מיליון דולר בשנה.



שיעור הכלכלה השחורה מכלל התמ"ג בארצות הברית אינו הגבוה בעולם. בשנת 2000 פורסם בכתב עת של האינדפנדנט אינסטיטיוט (Independent Institute), ארגון מחקר שלא למטרות רווח, שמשנת 1998 אחוז הכלכלה השחורה הגבוה ביותר נמצא ביוון, ועמד על 29% מהתמ"ג. במקום השני נמצאת איטליה עם 27.8% ואחריה ספרד עם 23.4%. מובילות את הרשימה מדינות עם נטל מיסים כבד ותשלומים גבוהים לביטוח לאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully