וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאומי מזרים חמצן לדנקנרים: הגיע להסדר פריסת חובות עם תעשיות מלח ויעמיד לה אשראי חדש של יותר ממיליארד שקל

הרצל לקס

2.1.2005 / 13:39

מועד פירעון ההלוואה בת ה-1.5 מיליארד שקל שנטלו הדנקנרים כדי לרכוש מניות הפועלים פג בסוף השנה; ההסדר החדש הושג לאחר שמלח פרעה 300 מ' ש' מהחוב בספטמבר



בנק לאומי החליט להעניק לבני משפחת דנקנר מנה נוספת של חמצן כדי לפתור את בעיית החוב הכבד של המשפחה (דרך תעשיות מלח) אליו. ההלוואה בת ה-1.5 מיליארד השקלים שהעמיד לאומי לדנקנרים ב-1997 כדי לממן את השתתפותם ברכישת גרעין השליטה בבנק הפועלים באמצעות תעשיות מלח, הגיעה לפירעון ב-31 בדצמבר אך מאחר שלדנקנרים לא היה מאין לשלם את החוב, החליטו הצדדים על ארכה נוספת ופריסה מחודשת של החוב.



הדרך להסדר הפריסה מחדש נסללה לאחר שהדנקנרים יזמו מהלך של מכירת חלק ממניות הפועלים בסוף ספטמבר כדי לממן החזר חלק מהחוב. מלח מכרה אז כ-2% ממניות הפועלים תמורת 310 מיליון שקל, ומסכום זה שילמה ללאומי סך של 300 מיליון שקל כדי להניע את הסדר החוב החדש. שווי מניותיה של מלח בפועלים (8.92% מהבנק) מגיע לכ-1.6 מיליארד שקל והוא גבוה בכחצי מיליארד שקל מגובה ההלוואה של לאומי. מחברת מלח נמסר כי החברה עמדה בכל תנאי הסכם המימון עד כה וכי שווי אחזקותיה בפועלים בנוסף לקרקעות שמחזיקה מלח מלמדים דוקא על שיפור באיתנות הפיננסית שלה ואיפשרו את תנאי המימון מחדש.



לאומי לחץ לבצע את המימוש כדי שלא לחרוג ממגבלת לווה בודד של בנק ישראל (האוסרת על העמדת יותר מ-30% מהאשראי ללווה אחד) וההסדר החדש משרת גם אינטרס שלו להימנע ממחיקת חובות גדולה בגין האשראי של מלח. ההשלכות של מצוקת האשראי של הדנקנרים היו עצומות: המשפחה גררה למהלך ראשון גם את קבוצת אריסון ולו רניירי, שמכרו מניות בכ-400 מיליון שקל, ולאחר מכן בא גל נוסף של מימוש מניות ב-700 מיליון שקל, באמצעות השותפים האמריקאים של אריסון.



ע"פ ההסדר החדש, ייפרס לדנקנרים חוב של 1.085 מיליארד שקל בשני מסלולים: צמוד למדד בריבית קבועה של 6.35% ובהיקף של 725 מיליון שקל, ואשראי לא צמוד בריבית פריים +0.45% בהיקף 360 מיליון שקל. האשראי החדש הוענק לתקופה של 12 שנים והדנקנרים יחלו בתשלומי הריבית וחלק קטן מהקרן החל מהמחצית השנייה של 2005.



מלח והדנקנרים הסתבכו קשות בעקבות הצטרפותם לגרעין השליטה בבנק הפועלים. משפחת דנקנר יזמה בשנים האחרונות מהלך שנועד לחלץ אותה מההלוואות הגדולות אותן נטלה במה שנודע כ"עסקת אלרן". במסגרת אותה עסקה מסובכת ניסו הדנקנרים להעמיס את חובות המשפחה על שרשרת חברות משפחתיות שברשותם: מלח, דנקנר השקעות ודור כימיקלים. אך שערורויות חשבונאיות חמורות בדור כימיקלים וירידה בפעילותה, לצד התנגדות חלק ניכר מבעלי מניות אלרן, הפילו את העסקה.



מאז עסוקים הדנקנרים במימוש נכסים שנועד להזרים לקופתם כסף לתשלומי החובות הכבדים. פרט למכירת מניות בהפועלים, מכרה המשפחה את חברת דנקנר השקעות לתשובה ואיבדה בכך שליטה גם על חברת הכבלים מתב וגם על קרקעות רבות בהן מחזיקה המשפחה עשרות שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully