וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: צרכן יקבל החזר כספי בעת החזרת מוצר

צבי זרחיה

3.1.2005 / 16:48

הצעת החוק אושרה בוועדת הכלכלה; כן אושרה הצעה המחייבת את בעל העסק לפרסם במקום בולט את מדיניותו בנוגע להחזרת סחורה; על פי ההצעה, שר התמ"ת יוסמך לקבוע חריגים לחוק



הצרכן יקבל החזר כספי בעת החזרת מוצר. בנוסף, בעל עסק יחוייב לפרסם במקום גלוי את מדיניות החזרת סחורה שבה הוא נוקט - כך עולה מ-2 הצעות חוק שאושרו היום בוועדת הכלכלה של הכנסת לקראת העלאתן להצבעה בקריאה השנייה והשלישית.



לפי הצעת החוק של הח"כים שלום שמחון ואיתן כבל (עבודה), צרכן יוכל להחזיר מוצר שקנה בתוך תקופה קצרה מיום קנייתו, ולקבל בתמורה החזר כספי או זיכוי שאינו מוגבל בזמן - על פי בחירתו.



שר התמ"ת הוסמך לקבוע באילו טובין ובאילו תנאים יוכל הצרכן לבטל את הסכם הרכישה ולקבל את כספו בחזרה, וכן את משך הזמן שבו ניתן להחזיר את הסחורה. כמו כן, השר יקבע את הנסיבות שבהן יהיה רשאי העוסק לנכות מסכום ההחזר דמי ביטול בשיעור שיקבע השר.



עם זאת, כדי למנוע את ניצולו של החוק לרעה והחזרת מוצרים לאחר שנעשה בהם שימוש, קובעת הצעת החוק כי המוצר יוחזר במידה שלא נעשה בו שימוש ובתנאי שלא נפגם.



הצעת החוק הזו גם קובעת כי פתיחת אריזתו לא תחשב כפגימה במוצר.

הצעת החוק הזו עוררה התנגדות קשה בקרב ארגוני הסוחרים. יו"ר התאחדות הסוחרים, אברהם בירנבאום, אמר כי היא נוגדת את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. הוא הודיע כי יעתור לבג"ץ אם יתקבל החוק. "אתם מנצלים את הכוח שלכם לרעה", התריס בפני הח"כים.



היועצת המשפטית של איגוד לשכות המסחר, עו"ד עינת ברכה, אמרה כי הצעת החוק תקנה לצרכן זכות לחזור בו סתם כך מעסקה שביצע מתוך רצון חופשי, ללא כל עילה מוצדקת על פי דין.



הצעת חוק אחרת שהוגשה לוועדה על ידי הח"כים אורית נוקד ואופיר פינס (עבודה), קובעת כי עוסק יציג במקום הנראה לעין ובאותיות ברורות מודעה המפרטת את מדיניות העסק לגבי החזרת טובין שלא עקב פגם. הוועדה קבעה כי במידה שהעוסק לא הציג שלט מפורט, הוא יידרש להחזיר כסף מזומן תמורת החזרת המוצר באופן אוטומטי. במידה שהסוחר לא יחזיר את הכסף - הצרכן יוכל לתבוע את העסק בבית המשפט.



פינס אמר כי יישום הצעת החוק שלו תעודד תחרות בין בעלי עסקים, שימהרו להציע לצרכן מדיניות החזרה כדאית יותר עבורו.



נוקד אמרה כי גילוי נאות עומד בבסיסם של כל כללי המסחר ההוגנים, ומכיוון שהדבר לא נעשה באופן וולנטרי, יש מקום להסדיר את הנושא בחקיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully