וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון ונתניהו אישרו את מסקנות ועדת בכר

TheMarker

3.1.2005 / 20:25

התקבלו ההמלצות המלאות בנוגע להפרדה בין הבנקים לקופות הגמל ולקרנות הנאמנות, מציאת פתרונות לסוגיית העמלות של משקי הבית הפרטיים והגדלת התחרות בתחום הפקדונות והאשראי לטווח הקצר



הודעת משרד ראש הממשלה:



ראש הממשלה, אריאל שרון ושר האוצר, בנימין נתניהו, אישרו היום את המתכונת ליישום הרפורמה בשוק ההון שהוצעה להם על-ידי מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אילן כהן ומנכ"ל משרד האוצר, ד"ר יוסי בכר.



כזכור, ביום ה-14/11/2004 דנה הממשלה בדו"ח המלצות הצוות הבינמשרדי לעניין הרפורמה בשוק ההון. במסגרת החלטתה בעניין זה הוטל על מנכ"ל משרד רה"מ ומנכ"ל משרד האוצר לבחון את הערות השרים והציבור לגבי הרפורמה המוצעת ובהתייעצות עם חברי הצוות הבינמשרדי, לגבש מתכונת ליישומה. במהלך עבודתם, נפגשו כהן ובכר, מלבד עם חברי הצוות, עם מומחים רבים בתחום שוק ההון תוך לימוד הניסיון הבינלאומי הנצבר בהקשר זה.



כהן ובכר מדגישים את חשיבותה ונחיצותה של רפורמה מקיפה בשוק ההון, בהתאם להמלצות דו"ח הצוות הבינמשרדי וההתאמות המוצעות על ידם. לדעתם, רק יישום הרפורמה המוצעת בשוק ההון הישראלי תיצור את התנאים שיאפשרו התפתחותה של תחרות, שתתרום, על פני זמן, להגברת הפעילות הריאלית במשק ולהשגת רווחתם של כלל הצרכנים.



כהן ובכר מדגישים את הצורך בהפרדה מלאה של קופות הגמל וקרנות הנאמנות ומתריעים בפני ההשלכות השליליות של "פתרון אמצע", על פיו הבנקים יידרשו למכור רק חלק מאחזקותיהם. בהקשר זה, השניים גם ממליצים לבחון בחיוב מתן תמריצים, שתכליתם לעודד גופים זרים לרכוש את קופות הגמל וקרנות הנאמנות, בדומה לנהוג לגבי השקעות אחרות במשק. כהן ובכר אף נותנים גיבוי להמלצת הצוות הבינמשרדי בעניין העיסוק בחיתום.



כהן ובכר הגדירו את הצורך בחקיקת חוק קופות גמל, שיסדיר את פעילות הקופות בכל הנושאים הנוגעים ל: רישוי, פיקוח, אכיפה, מעבר עמיתים בין קופות ומדיניות השקעות. בנוסף, הדגישו השניים את החשיבות של הסדרת מבנה הפיקוח והרגולציה בשוק ההון.



נקודה נוספת שנדונה בהרחבה במהלך העבודה המשותפת, הינה אפלייתם של משקי הבית והעסקים הקטנים בתנאי האשראי ובתנאי הפיקדונות. כהן ובכר המליצו כי הצוות הבינמשרדי ימשיך בעבודתו תוך שימת דגש על מציאת פתרונות בעיקר בנושאים הבאים: הגדלת התחרות באמצעות יצירת תנאים נוחים לכניסתם של גופים פיננסים חדשים לשוק, הגדלת התחרות בתחום הפיקדונות ובתחום האשראי לטווח קצר וקביעתן של הוראות להקלת מעבר לקוחות בין הבנקים.



המלצה נוספת עליה החליטו השניים הינה בחינה מחדש של האיסור על משווקים להתקשר עם למעלה משני יצרנים. בעקבות הניסיון הבינלאומי הנצבר בהקשר זה, מוצע לבחון את האפשרות להתיר לאותם משווקים לעסוק בהפצה של מגוון רחב יותר של מוצרים.



באשר להמלצת הצוות הבינמשרדי לגבי מודל תגמול העוסקים בייעוץ (מודל ההפצה), כהן ובכר ממליצים על שינוי מסוים במודל התגמול שהוצע, וזאת לאחר דיונים, בין היתר עם חברי הצוות. הסיבה המרכזית לשינוי הינה העובדה שהמודל המוצע על ידי הצוות הבינמשרדי לא נוסה בעולם ולא נצבר אודותיו ידע ונסיון. לפיכך, כהן ובכר ממליצים ליישם שני מודלים של תגמול במקביל, למשך תקופת ניסיון בת 5 שנים.



באשר למוצרים הפיננסיים, לגביהם קיים חשש שהבנקים ייצרו תחליפים, כהן ובכר ממליצים להתיר ליועצים לגבות עמלת הפצה אחידה, קבועה ומפוקחת, ישירות מיצרני המוצרים עבור הייעוץ. לעומת זאת, לגבי מוצרים פנסיונים, שימכרו לראשונה על ידי מערכת הבנקאות ושעבורם קיים קושי לייצר תחליפים (בשל הטבות המס), כהן ובכר ממליצים ליישם את המלצת הצוות הבינמשרדי, היינו לאסור על המפיצים לגבות דמי הפצה מיצרני המוצרים הנמכרים. כהן ובכר ממליצים כי בתום תקופת הביניים, צוות בראשות הממונה על ההגבלים העסקיים ובהשתתפות המפקח על הבנקים, המפקח על שוק ההון ויו"ר הרשות לניירות ערך, יבחן את מידת התחרות שהתפתחה בשוק וימליץ על מודל התגמול המיטבי מבין - מודל שוק חופשי; מודל עמלה אחידה; ומודל האוסר דמי הפצה בכלל.



המתכונת ליישום הרפורמה, שאושרה היום על ידי ראש הממשלה ושר האוצר, תוגש בהקדם לוועדת השרים לחקיקה בכפוף להתאמות ולשינויים, כפי שנקבע בהחלטת הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully