וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סביינט משנה פרקטיקה חשבונאית ומתקנת לאחור את דו"חות הרבעון השלישי: ההפסד גדל ל-5.3 מיליון דולר

שירלי יום-טוב

6.1.2005 / 11:47

החליטה לרשום מעתה הכנסות רק לאחר הגעת המוצרים לספקים והעבירה הכנסות מסיום הרבעון השלישי לרביעי; ההפסד גדל ב-800 אלף דולר וההכנסות קטנו במיליון דולר



חברת הביוטכנולוגיה סביינט , סיכמה ברבעון השלישי שני רבעונים רצופים של הפסדים, אך כעת מתברר כי ההפסדים גבוהים אף יותר, לאחר שהחברה הודיעה היום על תיקון לאחור של הדו"חות. סביינט דיווחה כי בשל שינוי דרך ההכרה בהכנסות ממפיצים יקטנו ההכנסות ברבעון השלישי במיליון דולר ל-25.4 מיליון דולר, והפסד נקי של 4.5 מיליון דולר יגדל כעת ל-5.3 מיליון דולר.



סביינט הסבירה כי הסיבה לתיקון הדו"חות נעוצה במועד ההכרה בהכנסות שהיא רושמת ממכירה למפיצים שלה. היסטורית, החברה הכירה בהכנסות בעת משלוח התרופות. כעת הוחלט כי הן יוכרו רק לאחר קבלתן אצל הלקוח, כלומר חמישה ימים לאחר צאת המשלוח מהחברה. השינוי הביא לכך שהכנסות שהוכרו בימים האחרונים של הרבעון השלישי עוברות לרבעון הרביעי, ולכן החברה נאלצה להקטין את שורת ההכנסות, מה שיצר גידול בהפסדים. התיקון הביא לכך שגם תוצאות תשעת החודשים הראשונים של 2004 הורעו כך שהן מצביעות על הפסד נקי של כ-36 מיליון דולר ולא 35.1 מיליון דולר כפי שדווח בעבר.



סביינט בודקת כעת האם השינוי שהוחל על הרבעון השלישי צריך להיעשות גם בתוצאות של רבעונים נוספים במהלך השנתיים האחרונות. עם זאת, היא אינה צופה כי השינויים ישפיעו על התוצאות השנתיות בשנתיים האחרונות, או בשנים שקדמו להן, מכיוון שרק מעט משלוחים בוצעו בשבוע האחרון של כל שנה. החברה מצפה להשלים את הבדיקה מול לקוחותיה בתוך ארבעה שבועות.



ההודעה של סביינט מהיום מעלה שאלות הקיימות ממילא בהקשר לפרקטיקה החשבונאית של החברה. נזכיר כי ברבעון השני דיווחה סביינט על הרעה משמעותית בתוצאותיה בשל החלטת המפיצים שלה להחזיר מנות של מוצר האוקסנדרין שישבו על המדפים במשך כשנתיים. ההחזרות הביאו לכך שההכנסות צנחו ב-43% ל-17.6 וההפסד הנקי היה 32 מיליון דולר.



סביינט מכירה בהכנסות כאשר המוצר נשלח ו"קיימת סבירות גבוהה שהחברה תקבל את התמורה בעדו". זו אמנם מדיניות הכרת הכנסות מקובלת בענף התרופות, אך המשמעות היא שההכנסות נרשמות בדו"ח הרווח וההפסד כבר לאחר המשלוח לסיטונאי, הרבה לפני שברור כי התרופה תימכר לצרכן, והכסף יגיע בחזרה לחברה.



לפרקטיקה החשבונאית הזו יש סייגים - בעת רישום ההכנסה החברה אמורה להפריש סכום מסוים בגין הסיכוי להחזרות עתידיות. כך עשוי להימנע מצב בו נרשמות ההפרשות מאוחר יותר, כפי שהיה ברבעון השני. סביינט ציינה אז כי ההחזרות בגין מוצר האוקסנדרין - תרופת הדגל של החברה בשנים האחרונות - היו נמוכות. לכן, החברה רשמה בגינו עד אז הפרשות נמוכות למדי. החל מהרבעון השני החלה החברה להגדיל את ההפרשות, מה שעשוי להקטין את הסיכון לקריסה בהכנסות בעתיד.



כך או כך, סביינט ממשיכה עדיין לחפש קונה לפעילות החברה בישראל, המוכרת תחת שמה הקודם של החברה - ביוטכנולוגיה כללית. לשם כך שכרה החברה את בית ההשקעות UBS והיא מצפה להשלים את המהלך עד מחצית 2005. בשנה שחלפה איבדה מניית סביינט כ-46%. מחירה הנוכחי - 2.5 דולרים - משקף לחברה שווי שוק של 150 מיליון דולר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully