וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כעס על תפקוד ממשלות סקנדינביה באסון הצונאמי

7.1.2005 / 12:00

מספר התיירים מסקנדינביה שנפגעו באסון בדרום-מזרח אסיה, גדול יותר ממספרם של התיירים הנפגעים ממדינות אחרות. למרות זאת, הפגינו הממשלות התנהלות, איטית, מרושלת ואף שאננה

למרות שמספר הנספים והנעדרים באסון בדרום אסיה מקרב מדינות סקנדינביה, ירד בצורה דרמטית, כעסם של האזרחים רק הולך ומתגבר. לפני כשבוע הודיעה שבדיה כי בין 20 ל-30 אלף מאזרחיה טיילו באזור מוכה האסון ונחשבים נעדרים. ככל שעברו הימים וירד מספר הנעדרים, עולה רמת הביקורת הציבורית.

מדינות האזור, שבדיה, נורבגיה ופינלנד, עדיין מובילות במספר הנפגעים מקרב התיירים ששהו באזור האסון, אך מספר הנעדרים והנספים הולך ויורד. בנורבגיה יודעים לדווח על 16 הרוגים וכ-90 נעדרים, זאת מול כ-1,400 נעדרים עליהם דווח בימים הראשונים. 21 ילדים נורבגים שבו לארצם עד כה ללא הוריהם. בדנמרק, בה דווח בתחילה על בין 400 ל-500 נעדרים, ידוע כעת על שבעה קורבנות בנפש וכ-50 דנים נחשבים נעדרים. בקופנהגן מזועזעים כעת יותר מהכל מפרשת היעלמו של הילד בן השלוש, שנחטף כנראה מבית החולים בתאילנד. בפינלנד מנו עד כה 14 הרוגים וכ-183 נעדרים.

ה"הראלד טריביון" מדווח, ששר האוצר הפיני לשעבר, סאולי נייאניסטו, בילה עם משפחתו בפוקט בזמן שפגע בה הצונאמי, והצליח בקושי להציל את עצמו ואת חיי שני ילדיו. הוא מיהר השבוע להטיח ביקורת בממשלתו במהלך בראיון טלוויזיוני. "הנחתי שתהיה ישיבת חירום של הממשלה תוך 4-5 שעות מהאירוע, ושבכירים נוספים ישוגרו לפוקט. אחרי 18 שעות הבנתי שלא לקחו אותנו ברצינות. הגעתי למסקנה שאף אחד לא רצה אותנו בשום מקום".

בשבדיה קמה ועדה ציבורית שתחקור את תפקוד הממשלה

המדינה הסקנדינבית שנפגעה הכי קשה בצונאמי היא שבדיה, שמנתה עד כה 50 הרוגים וכ-700 נעדרים באזור האסון. כ-1,200 אזרחים שבדים נוספים טרם יצרו קשר עם בני משפחותיהם וגורלם לא ידוע. במקביל לתמונות ארונותיהם של הקורבנות הראשונים שהוחזרו לשבדיה, והטקסים הממלכתיים, הביקורת במדינה כלפי הממשלה הולכת ומתחדדת. ראש הממשלה השבדי, גוארן פרסון, כבר הביע השבוע חרטה על התמודדותה הלקויה של ממשלתו עם האסון, אך הביקורת נגדו ממשיכה להישמע.

מבקרי הממשלה בשטוקהולם טוענים נגדה, כי כשלה באופן הדיווח לציבור על ממדי האסון. המבקרים גם מתלוננים על האיחור בשיגור הגופות חזרה לשבדיה, בהשוואה למדינות השכנות. בחירתה של שרת החוץ השבדית לצאת לתיאטרון בערב יום האסון לא תרמה לתדמיתה הגרועה של ממשלתה בעיני הציבור. גוראן האגלג, יו"ר מפלגת האופוזיציה, הנוצרים הדמוקרטים, מוביל את הביקורת נגד ראש הממשלה. הוא האשים את פרסון בתגובה איטית מדי לאסון. גורם אופוזיציה בכיר נוסף מיתן את הטונים, ואמר כי ייתכן שעדיף לחכות עם הביקורת כשהמדינה נמצאת עדיין בעיצומו של האסון.

בשבדיה קמה ועדה ציבורית שהורכבה בסיועם של בכירי הממשל לשעבר, אינגבר קרלסון וקארל בילד. הוועדה מתכוונת לחקור בצורה פומבית את הליקויים בתפקוד הממשלה. שרת החוץ, לילה פרייבלדס, שסובלת מאהדה ציבורית ירודה, עשויה להיות זאת שתשלם את מחיר הכשלים. השרה חובבת התיאטרון התנצלה כבר על התנהלותה, והסבירה כי טעתה בהערכת הפגיעה בתיירים שבדים בצונאמי. למרות ההתנצלות, הראה סקר שפורסם השבוע, כי 49% מהשבדים חושבים שהשרה לא ביצעה את תפקידה כראוי.

גם בנורבגיה צפויה לקום ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק את תפקוד הממשלה, בעיקר בהיבט של הערכת מספר הנעדרים וההרוגים. בכירים במשטרה המקומית אמרו לתקשורת, שתפקוד הממשלה בעקבות האסון היה "לא מקצועי ומצער". ראש ממשלת נורבגיה, קייל בונדביק, הציע לאזרחי ארצו לראות את חצי הכוס המלאה: "עלינו להיות שמחים, בראש ובראשונה, על כך שמספרי הנעדרים יורדים". בונדביק כבר התחייב לשתף פעולה עם ועדת החקירה, כדי להגיע להסקת המסקנות הדרושות. בכיר באופוזיציה המקומית אמר, כי לא ייתכן שבעוד שאלפי נורבגים "מטיילים ברחבי העולם ומצויים בסכנות כמו תאונות ופיגועי טרור, משרד החוץ שלנו לא מסוגל לעמוד באתגרים הקשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully