וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה דיאטניות שותות כשהן קמות בבוקר?

18.1.2018 / 7:30

שאלנו 7 דיאטניות מה הדבר הראשון שהן מכניסות לפה בבוקר. התשובות הפתיעו אותנו מאוד. כמה מהן לא מצליחות לפקוח עיניים בלי קפה, וכמה מהן ויתרו על חלב? הנה התשובות

לא רק באורז: לאטה כורכום הוא להיט בריאות אמיתי/מערכת וואלה!

בסרטון: אפשרות מפתיעה לגמרי למשקה בוקר

כמעט כולנו שותים קפה בבוקר, וכמעט אצל כולם הוא מלווה במידה כזו או אחרת של ייסורי מצפון, מעין תחושה שזו לא הבחירה הכי בריאה שיש. העובדה שיש כל כך הרבה מחקרים סותרים על קפה, והידיעה שכדאי להגביל את כמות הקפאין היומית – לא ממש עוזרת. כדי לגלות מה באמת בריא לשתות בבוקר, בדקנו עם 7 דיאטניות, כולן חברות עמותת עתיד – עמותת הדיאטנים בישראל, מה הדבר הראשון שהן מכניסות לפה כשהן פוקחות את העיניים. התשובות הפתיעו גם אותנו.

עוד בנושא:
החיידקים המסוכנים שנמצאים במכונת הקפה שלכם
הטוב, הרע והלא נורא: איך קפה משפיע על הבריאות שלכם?
האם משקאות חמים מסוכנים לנו לבריאות?

1. עדינה בכר: תרמוס מלא באייס קפה

אני לא מוותרת על הקפה הקר שלי מדי בוקר. ממש כמו שממלאים דלק במכונית, כך אני חייבת את הקפה הקר שלי. אני מכינה תרמוס שלם של 5 כוסות שמכיל 5 כפיות נס קפה פשוט, 20 קוביות קרח, כוס וחצי חלב 3 אחוז, וכוס וחצי של מים מינרלים. אני מוסיפה לזה מעט (1/2 כפית בערך) תמצית וניל וכפית קינמון וטוחנת למרקם של אייס קפה.

לפעמים אני מוסיפה מעט (1/4 כוס לכל התרמוס על חשבון החלב) שמנת 38 אחוזים להקצפה. אם אני מעריכה שלא יהיה לי מספיק זמן לאכול בבוקר, הקפה המועשר בשמנת נותן לי מענה מספק ואני יכולה להתפנות לעבודה עם מטופלים.

עוד באותו נושא

מומחים חושפים: זה היחס המדויק להכנת כוס קפה מושלמת לצריכה יומית

לכתבה המלאה
הקפה של עדינה בכר. צילום: עדינה בכר, מערכת וואלה!
לפעמים אפילו יש בו שמנת 38%. האייס קפה של עדינה בכר/מערכת וואלה!, צילום: עדינה בכר

אני לוקחת איתי לעבודה את התרמוס ומכבדת את כל מי שנמצא לידי- מטופלים, פקידה, קולגות, רופאים ואנשי צוות נוספים. לפעמים כשאני רוצה לפנק את הפקידה הטבעונית, אני מכינה את הקפה על חלב סויה לייט או חלב שקדים ללא תוספת סוכר (3 כוסות ללא מים). לאחרונה עברתי לקפה ללא המתקה בכלל (לפני כן השתמשתי בסוכרלוז או בסטיביה)

ערכים תזונתיים לכוס קפה קר:
- עם חלב 3%: כ-40 קלוריות, 2 גרם חלבון, 2 גרם שומן ו-3 גרם פחמימות.

- בתוספת שמנת: 70 קלוריות, 2 גרם חלבון, 2.5 גרם פחמימות, 5.5 גרם שומן.

- על בסיס חלב סויה: כ-35 קלוריות, כ-4 גרם חלבון כגרם פחמימות, כ-2 גרם שומן.

- על בסיס חלב שקדים: 15 קלוריות, 1.5 גרם שומן, 0.1 גרם פחמימות, 0.5 גרם חלבון.

עדינה בכר היא דיאטנית קלינית M.Sc במרכז גלאנט לטיפול בסוכרת ודיאטנית אחראית במנהלת שרון שומרון של שירותי בריאות כללית

תמר פפר גיק: קפה הפוך חזק

כמו רב האימהות גם אני מכורה לקפה. מיד כשאני קמה אני חייבת את כוס הקפה הראשונה של הבוקר, אבל הקפה חייב להיות חזק. שנים רבות הייתי מוותרת על הקפה של הבוקר (כי אין זמן) עד שהייתי קונה לי הפוך חזק בדרך לעבודה, אבל אז הייתי מחפשת תחליף - הייתי מנשנשת מארוחת הבוקר של הילדים ומוצאת את עצמי מחפשת משהו טעים. לכן ההחלטה לעבור להפוך ביתי בבוקר הייתה מחויבת מציאות. ואת הקפה שלי אני מכינה מיד כשאני מתעוררת ותוך כדי תנועה - הכנת ארוחת בוקר לילדים, הכנת קופסאות אוכל לבני הבית ועוד.

הקפה של תמר פפר גיק. צילום: תמר פפר גיק, מערכת וואלה!
תשתמשו במקציף. זה יחסוך לכם קלוריות. הקפה של תמר פפר גיק/מערכת וואלה!, צילום: תמר פפר גיק

את הקפה שלי אני תמיד מכינה עם מקציף, ויש לזה סיבה בריאותית. בכוס קפה הפוך קטן שקונים בבית קפה יש כוס חלב שהיא שוות ערך לכ-120 קלוריות, ערך לא מאוד גבוה, אבל אם שותים כמה כוסות ביום מגיעים לצריכה קלורית גבוהה למדי. קפה הפוך גדול יכול להגיע לכדי מנה של 2 כוסות חלב - 240 קלוריות. לעומת זאת, כמות החלב במקציף נמוכה בחצי - כלומר כוס קפה הפוך ביתי (ללא סוכר) שוות ערך לכ-60 קלוריות והיא לרוב מגיעה בלי המאפה שרובנו מתפתים לקנות בבית קפה.

ערכים תזונתיים לכוס הקפה שלי: 57 קלוריות, 3 גרם חלבון, 5 גרם פחמימה, 100 מ"ג סידן.

תמר פפר גיק היא דיאטנית קלינית RD, M.Sc ביחידה לתזונה ודיאטה והמערך לגסטרואנטרולוגיה בבית החולים בילינסון מרכז רפואי רבין

ולנטינה לוריא: קפה איכותי עם חלב סויה אורגני

קפה טוב זה אהבת חיי. קשה לי לעמוד בפני ריח פולי קפה איכותיים טחונים טרי. אני קונה תערובות פולי קפה משובחות מסוג ערביקה ,טוחנת כל בוקר במטחנת קפה ביתית ומכינה קפוצ'ינו. אני עושה זאת באמצעות מקינטה ומקצפת חלב (קנקן פנג'ר), ואני משתמשת בחלב סויה אורגני לא ממותק (או במתיקות מעודנת).

הקפה של ולנטינה לוריא. צילום: ולנטינה לוריא, מערכת וואלה!
ההשקעה משתלמת. הקפה של ולנטינה/מערכת וואלה!, צילום: ולנטינה לוריא
"חלב סויה הוא מקור טוב לחלבון ולאיזופלבונים - רכיבי מזון שמקושרים לכמה השפעות בריאותיות חיוביות"

בניגוד לדעה הנפוצה, קפה הוא לא משקה מזיק. מחקרים מצביעים על הקשר בין שתיית קפה מתונה להפחתת הסיכון למחלות כרוניות כמו סוכרת. כמו כן, פולי קפה עשירים בפוליפנולים – כלומר נוגדי חימצון.

למה חלב סויה? חלב סויה הוא אלטרנטיבה טובה למי שמעוניין לצמצם את צריכת מוצרי החלב שלו. חלב סויה הוא מקור טוב גם לחלבון ולאיזופלבונים - רכיבי מזון שמקושרים לכמה השפעות בריאותיות חיוביות.

ערכים תזונתיים לכוס אחת המכילה 3/4 כוס חלב סויה: כ-80 קלוריות, כ-7 גרם פחמימה, 6 גרם חלבון וכ-3 גרם שומן.

ולנטינה לוריא היא דיאטנית קלינית B.Sc.Nutr מתמחה בתזונת נשים הרות.

ליהי יפה: מקינטה עם משקה שיבולת שועל טבעי

הבוקר שלי מתחיל תמיד לאט ואני צריכה את הזמן שלי להתעורר ולהתארגן לקראת יום חדש ועמוס. משקה הבוקר שלי הוא קפה מקינטה עם משקה שיבולת שועל טבעי. אני משתדלת לקנות קפה בסחר הוגן ובמקום בו טוחנים לי פולים טריים. ניסיתי מגוון משקאות צמחיים עד שמצאתי את האהוב עלי - משקה שיבולת שועל טבעי ללא תוספת סוכר וחומרים נוספים. את הלגימה הראשונה אני מספיקה לקחת בבית, והמשך הקפה כבר בטיול עם הכלבים.

הקפה של ליהי יפה. צילום: ליהי יפה, מערכת וואלה!
שלוק אחד בבית, והשאר בטיול עם הכלבים. הקפה של ליהי יפה/מערכת וואלה!, צילום: ליהי יפה

הקפה של הבוקר הוא רק פינוק לחמם את הגוף, כדיאטנית ברור לי שאת הערכים התזונתיים שלי אקבל בארוחת הבוקר שתגיע כשעה אחריו.

משקה הבוקר מכיל כ-50 קלוריות שמתוכם כ-8 גרם פחמימות וכ-1.7 גרם שומן.

ליהי יפה היא דיאטנית קלינית Bsc במערך המזון של בבית החולים וולפסון ודיאטנית פרויקט "תיאבון בריא" בתנו לחיות לחיות

טלי נחום: כוס מים

את היום שלי אני אוהבת לפתוח בכוס מים. למה? נתחיל בכך שהגוף שלנו מורכב ברובו ממים, והם חשובים כמעט לכל תהליך. כך למשל, שתייה מספקת של מים חשובה לפעילות תקינה של מערכת העיכול ומניעת עצירות. למרות זאת, הרבה מאתנו מתקשים להגיע לצריכת המים היומית המומלצת.

גיף מים. מערכת וואלה! NEWS
חסר קל במים יכול לגרום לכאבי ראש/מערכת וואלה! NEWS
"לעיתים תחושת צמא מתבלבלת עם תחושת רעב וגורמת לאכילת יתר"

במהלך שנת הלילה אנו מאבדים נוזלים, ואפילו חסר קל במים יכול לגרום לכאבי ראש ולתחושת עייפות. בנוסף, במקרים רבים תחושת צמא מתבלבלת עם תחושת רעב וגורמת לאכילת יתר. התחלת היום בשתיית מים מסייעת בהחזרת הנוזלים שאבדו במהלך הלילה, ובהגעה להמלצה היומית.

טלי נחום היא דיאטנית קלינית RD, M.Sc, בוגרת תואר שני ממכון ויצמן בחקר מרכז הרעב והשובע במח

איילת בירן: נס קפה עם הרבה מאוד חלב

המשקה המועדף עלי מדי בוקר הוא כוס נס קפה ללא סוכר עם חצי כוס מים, חצי כוס חלב 2 אחוז, שומן דל לקטוז וכפית שטוחה של נס קפה. אני בוחרת במשקה זה משום שאני לא מרגישה צורך לאכול ארוחת בוקר, ובכך שהמשקה מכיל חלב בכמות לא מבוטלת אני שוברת את הצום של הלילה תוך צריכה של חלבון ולא של הרבה פחמימות. יש לציין שהחלב מתקתק משום שהלקטוז שבו מפורק, ולכן גם יותר מתוק וגם קל יותר לעיכול.

כוס אחת מכילה: כ-50 קלוריות, 3 גרם חלבון ו-5 גרם פחמימות.

איילת בירן היא דיאטנית קלינית M.Sc במכבי שרותי בריאות ובבית בלב סניף אילת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully