וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפתיע: זה הזמן שהאורז שלכם יכול לשבת במקרר

9.7.2018 / 10:52

הוא נחשב לאחד המאכלים הכי פופולריים בעולם כולו, והוא גם די קל לבישול, אבל האם האורז הלבן יכול להיות מסוכן לבריאות שלכם אם הוא לא מטופל נכון לאחר הבישול?

הדרך הנכונה להכין אורז מושלם/צילום: יוסי ציפקיס בימוי: גיא גורן

בווידיאו: כך מכינים אורז

הוא נחשב לאחד המאכלים הכי פופולריים בעולם כולו וסיר שלו נמצא כמעט אצל כל אחד מאיתנו במקרר לפעמים למשך כמה ימים טובים. כעת, תזונאית מבריטניה שהתראיינה לאתר הדיילי מייל מזהירה שאסור להחזיק אורז במקרר למשך יותר מ-24 שעות לאחר הבישול שלו. וזה לא הכל.

פיונה האנטר, תזונאית מבריטניה, טוענת בנוסף שאסור לחמם את האורז יותר מפעם אחת וחייבים להכניס אותו למקרר תוך שעה מרגע הכנתו או הזמנתו בטייק אווי. בטח בימי הקיץ. הסיבה לכך, לדבריה, היא סבירות גבוהה לחטוף קלקולי קיבה, שלשולים ואפילו הרעלת מזון מהאורז.

"אורז לא מבושל יכול להכיל נבגים של חיידק שנקרא Bacillus cereus שיכול לשרוד גם כאשר האורז מבושל ולגרום הרעלת מזון. אם האורז נשאר עומד בטמפרטורת החדר אחרי שהוא מבושל, הנבגים יכולים לגדול לחיידקים ולהתרבות".

עוד בנושא:
אורז לבן יהפוך את השינה שלכם לטובה יותר
הרבה יותר מתוספת: כך תבחרו את האורז הכי בריא בשבילכם

אורז. ShutterStock
רק נראה תמים. אורז לבן/ShutterStock

על פי אתר משרד הבריאות, חיידק זה עלול לגרום לאחת משתי מחלות עקב יצור רעלן. הראשונה מאופיינת בבחילה והקאות, עייפות כללית ולעיתים גם שלשול, והשנייה היא מחלה שלשולית, המאופיינת בשלשול מימי, התכווצויות מעיים, המלוות לעיתים בבחילה ובהקאות.

לדבריה של האנטר, ככל שאורז מבושל נשאר יותר זמן בטמפרטורת החדר, כך גדל הסיכוי שהחיידקים יתרבו. "זה חיוני להכניס אורז מבושל למקרר בהקדם האפשרי, בתוך שעה, אם אתם מתכננים לחמם אותו מאוחר יותר. אם יש לכם כמות גדולה של אורז במקרר זה יעזר לכם לחלק אותו לחלקים קטנים יותר, כך שהוא יתקרר מהר יותר".

מה שיטת הבישול הכי טובה?

במחקר של אוניברסיטת בלפסט שנערך לפני כשלוש שנים הזהירו מדענים כי מצויות באורז כמויות מזיקות של ארסן, שעלול לגרום לסרטן בשלפוחית השתן, לסרטן הריאות ולנזק למערכת העצבים. למרבה המזל הם גם הציעו פתרון לבעיה - בישול בפרקולטור שהצליח להסיר לדבריהם 85 אחוזים מהארסן.

לדברי המדענים, שמחקרם התפרסם בכתב העת PLoS ONE, אורז הוא המקור הגדול ביותר לחשיפה לארסן אנ-אורגני (תרכובות עם חמצן, ברזל, כלור וגפרית) באירופה, ובמדינות כמו בנגלדש וסין. הארסן האנ-אורגני סווג כמסרטן וודאי בבני אדם על ידי הסוכנות הבינלאומית למחקר בנושא סרטן והסוכנות להגנת הסביבה בארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully