וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנו צ'אנס לירקות המכוערים

10.3.2015 / 16:40

הם נמצאים בתחתית ערימת הירקות ולא אסתטיים למראה, אבל פיליס גלזר מפצירה בכם לקנות דווקא את הירקות המכוערים, שיכולים לעלות פחות כסף ולנפק מנות טעימות לא פחות

ירקות אורגניים. ShutterStock
ירקות אורגניים/ShutterStock

תופתעו לגלות, כמוני, ש-2 מיליארד טון מהמזון המיוצר בעולם, מתבזבז ואינו מגיע לצלחת. מדובר על לא פחות מ-40 אחוז. בישראל, היכן שסך הוצאות על צריכת מזון היא כ- 63 מיליארד שקל בשנה, מזון בשווי של כ-1.3 מיליארד שקלים מושלך לפח מידי שנה. מתוכו, רבע מהמזון שבושל, כרבע מהתוצרת החקלאית וחצי מכמות הפירות והירקות שנרכשו.

לפי אושרת אדלר אקהאוז מארגון "לקט ישראל", מזון מתבזבז בכל שרשרת האספקה: בתהליכי הייצור, בקטיף, בהובלה, באחסון ועוד. רבים מהתהליכים אינם תלויים בנו, הצרכנים. אבל על אחד מהם, באופן מובהק, אנחנו יכולים להשפיע: צריכת ירקות ופירות "מכוערים". בישראל, כ-30% מהתוצרת החקלאית אינה משווקת לציבור רק בגלל שאינה תואמת לסטנדרט אסתטי מסוים ומשם דרכו לפח הזבל של הסופרמרקט- תהיה קצרה.

לאחרונה בצרפת עלה קמפיין שהרעיון מאחוריו היה כ"כ חזק, עד שמדברים עליו כעת בעולם כולו: קמפיין שיצא ל"הגנת" הירקות והפירות המכוערים: Intermarché רשת שיווק המזון השלישית בגודלה בצרפת, המונה 1,800 סניפים, החליטה לרכוש מהמגדלים שמוכרים לה יבולים יפים גם את הירקות והפירות המעוותים, שלפני כן הושלכו בכמויות אדירות- כ-300 מיליון טונות בשנה. אינטרמרשה החלה לשווק אותם כקו מוצרים עצמאי הנמכרים ב-30% הנחה. היא מיתגה את הירקות הללו כ- "Inglorious Fruits and Vegetables", והמסר של הקמפיין – הירקות הללו טובים למאכל בדיוק כמו אחיהם היפים. רעיון אדיר.


אז מה אפשר לעשות? קודם כל, כשיוצאים לקניות, מסתכלים למטה, על הארגזים שלעיתים מוחבאים מתחת למדף התחתון, שם נוהגים הירקנים והסדרנים של הסופר להניח את הסחורה המובחרת פחות – ולתמחר בהתאם. בשבוע שעבר, קניתי עגבניות רכות 1.20 שקלים לקילו, ועשיתי יופי של מרק מינסטרונה (מתכון בהמשך).

מלבד זאת, ישנן עוד דרכים לתרום למאמץ: ארגון "לקט ישראל", המציל מזון למען אלה הזקוקים לכך, מקבל כ11.5 אלף טון בשנה של פירות וירקות מחקלאים ברחבי הארץ ומחלק אותם בין 140,000 נזקקים בשובע דרך 180 עמותות. בחול המועד סוכות ופסח, מי שמעוניין להשתתף בקטיף, להפשיל שרוולים ולקטוף למען הנזקקים – תורם תרומה חברתית יפה וגם תרומה לסביבה (כי הירקות עלולים להיזרק אם לא ייקטפו), וגם חוויה כיפית בטבע. אני אהיה שם!

הקמפיין הצרפתי

ציר מרק ירקות

בין אם הוא עשויה מ"חומרים טבעיים בלבד" או לא, אבקת מרק לא מתקרבת תזונתית לציר מרק שעושים לבד. לא חייבים להשתמש בירקות הכי טריים וטובים שלכם – ההפך הוא נכון; ירקות מכוערים, פצועים, בשלים יתר על המידה, עשבי תיבול עייפים, הראש של הגזר או הקליפה של הבצל, כולל יכולים למצוא חיים חדשים בתוך ציר המרק. אוספים את השאריות ושומרים בשקית במקרר. כאשר יש מספיק, שוטפים, שמים בסיר עם מים לכיסוי ומבשלים עד שכל הירקות מוכנים. טועמים ומוסיפים מלח. אם אין מספיק טעם לציר, מסננים ומצמצמים את הנוזלים. אפשר גם להוסיף פטריות מיובשות. שומרים בתבנית לקוביות קרח או בצנצנת זכוכית במקפיא. חשוב להשאיר רווח בין הצנצנת למכסה כי הנוזלים מתרחבים בעת ההקפאה.

בשבוע שעבר

שיר שחלמתי על פרג

לכתבה המלאה
אוכלים בריא פסטו ומינסטרונה. נמרוד סונדרס
אוכלים בריא פסטו ומינסטרונה/נמרוד סונדרס

פסטו – הכול יכול

כאשר רב האנשים חושבים על פסטו, הם מדמיינים לעצמם תערובת איטלקית משחתית עשויה מבזיליקום, שמן זית, צנוברים וגבינת פרמזן, אך בשבילי פסטו הוא קונספט, וצריך לחשוב מחוץ לקופסא. את הבזיליקום אפשר להחליף בפטרוזיליה, שמיר, טימין לימוני, אורגנו או (כדי שטעם אחד לא ישתלט) תערובת עשבי תיבול שיש בבית, במיוחד אם הם עדיין לא נבלו, אבל לא נראים טוב במיוחד. אפשר גם תרד, מנגולד, קייל או תערובת. כלומר – "פסטו שאריות".

מה עושים איתו שלא יתקלקל? מקפיאים בתבניות של קוביות קרח. אם התבניות עשויות מפלסטיק, כדאי להעביר את הקוביות לכלי זכוכית או כלי פלסטיק מרופד עם נייר אפייה (הרעיון הוא למנוע מגע ארוכה של השמנים בפסטו עם הפלסטיק).

לגיוון: באגף האגוזים, ניתן להשתמש בתערובת של האגוזים שיש כבר בבית כמו פקאנים, אגוזי מלך, פיסטוקים וכו'.
באגף השמנים: אפשר גם שמן שומשום בהיר (או כמה טיפות בלבד מהכהה)

באגף הגבינה: גבינות שונות כמו רוקפור או רוקפור וריקוטה, או גרסה טבעונית כמה במתכון הבא:


לפסטו טבעוני:
ל 1 כוס פסטו:
2 כוסות עלי בזיליקום טריים דחוסים, או תערובת עלים וירקות עלים
2 שיני שום גדולות
2 כפות שמרי בירה (לא חובה)
2 כפות שקדים מולבנים טחונים
¼ כוס אגוזי מלך, פיסטוקים או צנוברים
½ כוס שמן זית כתית
מלח ופלפל שחור טחון טרי

אופן ההכנה:

1. טוחנים את הכול ביחד. אפשר להוסיף כמה טיפות מים להקל על הפעולה (במקום להוסיף עוד שמן).

אוכלים בריא פסטו ומינסטרונה. נמרוד סונדרס
אוכלים בריא פסטו ומינסטרונה/נמרוד סונדרס

מרק מינסטרונה

מלבד שם למרק, המילה "מינסטרונה" פרושו "בלגן" – והמרק הזה הוא אכן יכול להכיל בלגן של ירקות שונים שלא במיטבם. המתכון בהמשך הוא רק דוגמא; אפשר להכניס לו גם ברוקולי, כרובית וירקות שורש למיניהם. בתוספת עדשים ו/או פסטה, הוא גם מהווה ארוחה בצלחת.

חומרים לכ-6 מנות (ניתן להקפיא)
1/2 1 עד 2- קילו עגבניות רכות
מעט מים
5 שיני שום כתושות
אורגנו, מרווה, בזיליקום (יבשים או טריים קצוצים)
כף דבש או סוכר קנים טבעי (לא חובה אבל רצוי להוסיף אם העגבניות חמוצות)
פלפל שחור ומלח לפי הטעם
ירקות למרק:
1 בצל גדול קצוץ דק
1 קולרבי, מקולף וחתוך לקוביות או רצועות
1 תפוח אדמה בינוני עם קליפה דקה חתוך לקוביות (אין צורך לקלף)
2 גזרים חתוכים לקוביות קטנות
1 קישוא בינוניי רצוי מזן זוקיני ו/או צהובים חתוכים לקוביות
2 גבעולי סלרי אמריקאי קצוצים
4 עלי דפנה
מלח ופלפל גרוס לפי הטעם
1-2 כפות שמן זית
50 גרם פסטה קטנה מבושלת ומסוננת
עלי בזיליקום קצוצים , לקישוט


אופן ההכנה:
1.חותכים את העגבניות לקוביות ומכניסים לסיר עם מעט מים. מביאים לרתיחה, מנמיכים את אש, ומוסיפים שום וחומרי התיבול פני הטעם. מבשלים על אש בינונית עד שהעגבניות רכות. מרסקים בבלנדר ומחזירים לסיר.

2. מוסיפים את כל יתרת החומרים מלבד הפסטה ומבשלים 30 דקות או עד שהירקות מוכנים. טועמים ומתקנים תיבול. מוסיפים את הפסטה, מחממים שוב ומגישים עם בזיליקום לקישוט. מגישים עם גבינת פרמזן מגוררת.

ירקות שורש מזוגגים
לאתר של פיליס גלזר

  • עוד באותו נושא:
  • ירקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully