וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפרופו-ליס

יעל דרור

12.12.2004 / 17:16

זה לא בדיוק אוכל, אבל הפרופוליס נמצא בשימוש נרחב בייחוד בחורף, וכמו הדבש גם הוא טבעי ומיוצר על ידי דבורים. הדיאטנית יעל דרור על הב?ו?ס?ט החיזוקי שנותן הפרופוליס וגם כמה מילים על מזון מלכות

בתקופת החורף כשהשפעת משתוללת ואנחנו מנסים להתחמק מכל חיידק שמטייל סביבנו, נפוץ השימוש בתכשירים טבעיים לחיזוק מערכת החיסון. לא מדובר רק במתקפות פרסומות בכלי התקשורת, אלא בטרנד כללי - אם אתה לא לוקח משהו לחיזוק המערכת החיסונית אז אתה חש לא כל כך אופנתי. אחד המרכיבים המרכזיים במרבית המוצרים האלה הוא ה"פרופוליס". אבל מה זה בעצם? מאיפה זה בא ולמה זה טוב?

הפרופוליס הוא חומר נוזלי הנאסף על ידי הדבורים משרף, מתפרחות, מעלים ומחלקי פירות. הנוזל עובר עיבוד על ידי הדבורה ולכן ניתן להגדיר אותו כ"תכשיר טבעי" הנוצר על ידה. צורתו המקורית של הפרופוליס דומה לגוש פלסטלינה והוא אינו נמס במים. הדבורים משתמשות בפרופוליס כדי לחנוט את אויביהם שחדרו לכוורת, והאדם למד מן הדבורים את מלאכת החניטה כבר בתקופת מצרים העתיקה. המומיות של הפרעונים, שנחנטו לפני אלפי שנים, השתמרו היטב באמצעות פרופוליס שעורבב עם שעוות דבורים.

תכונות ביולוגיות

לפרופוליס יש יכולת שימור לאורך שנים, הוא אינו מתכלה ואינו נהרס בתנאי סביבה קשים. הוא אינו רעיל ואינו קרציוגני (אינו מסרטן), אף על פי שהוא יכול להיות חומר אלרגני כי הוא מכיל אבקות פרחים ואחד מתוך 2,000 איש רגישים אליו. לפרופוליס תכונות ביולוגיות-כימיות-פרמקולוגיות רבות המאפשרות את השימוש בו במסגרות רבות:

- כחומר אנטימיקרוביאלי- לפרופוליס יש יכולת גבוהה מאוד לקטול חיידקים, פטריות ונגיפים. הטווח רחב וכולל קטילה של נגיף השפעת, הרפס, סטרפטוקוקוס, קנדידה, סלמונלה ועוד.

- כמשכך כאבים - הפרופוליס נחשב למשכך כאבים ברמה מאוד גבוהה.

- פעילות אנטי-דלקתית - מונע, מקטין או מפסיק תהליך דלקתי, כנראה על ידי שיפור זרימת הדם ומניעת היווצרות קרישי דם.

- פעילות רגנטיבית - בנוכחות פרופוליס גובר קצב הבנייה מחדש של תאים ואיחוי הרקמות.

- חיזוק מערכת החיסון - הפרופוליס מחזק את כל מרכיבי המערכת החיסונית והוא בעל יכולת טובה יותר בהתמודדות עם מחלות חריפות וכרוניות.

- פעילות אנטי סרטנית- ניסויים במעבדה (לא על בעלי חיים) הראו כי לפרופוליס יש יכולת לעכב או לדכא גידולים סרטניים, אך עדיין דרושים מחקרים נוספים.

שימושים בפרופוליס במסגרת הרפואה

בשל תכונותיו הביולוגיות המרשימות, הפרופוליס משמש ברפואה בעבר ובהווה. דוגמאות לשימוש בפרופוליס ניתן למצוא כבר בתקופת מצרים העתיקה והאינקה. השימושים כוללים: הגלדה מהירה של פצעים וכוויות, טיפול במחלות ריאה (ברונכיט, אסטמה ועוד), דלקות אף-אוזן-גרון (אנגינה, דלקת שקדים, סינוסטיס), מחלות נגיפיות כמו שפעת, הרפס ועוד, דלקות חריפות בעיניים, מחלות עיניים, כיב בתריסריון, דלקות במעי הגס, איחוי שברים וסחוסים, טיפול בטחורים, דלקות בדרכי השתן והמין וטיפול ומניעה במחלות רבות נוספות. הפרופוליס משמש גם בתחום הקוסמטיקה בשמירה על העור ובטיפול בעור בעייתי.

איך צורכים פרופוליס?

את הפרופוליס ניתן למצוא או להוסיף באופן עצמאי למגוון סוגי דבש (שגם הוא בעל תכונות ריפוי משל עצמו ראו קישור לכתבה בנושא). אופן הצריכה המומלץ הוא: כפית דבש עם פרופוליס פעמיים ביום לפני הארוחה. בנוסף לכך ניתן להשתמש בכמוסות, משחות ותמיסות של פרופוליס.

הערה חשובה: את כמוסות הפרופוליס אין לתת לילדים מתחת לגיל 3 וכאמור, דבש אין לתת לילדים מתחת לגיל שנה!

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

מזון מלכות

"מזון המלכות" הוא חומר טבעי נוסף המיוצר על ידי הדבורה ומיוחסות לו סגולות ריפוי כמו מניעת הצטננות, חיזוק המערכת החיסונית, טיפול בדיכאון, עצבנות, תשישות, עייפות יתר והוא גם תורם לשיפור התיאבון, לחילוף חומרים תקין, למרקם העור ומסייע בבעיות לב וחידוש תאים. את מזון המלכות מייצרות דבורים בגיל 12-5 ימים. הוא המזון היחיד של הרימות המתפתחות להיות מלכות ומזונן של המלכות עצמן. צבעו לבן הוא בעל מרקם צמיגי, ריחו חריף וטעמו חמצמץ. כמוצר צריכה הוא מדולל עם דבש.

מזון המלכות מכיל בעיקר ויטמינים מקבוצה B כשהבולט ביניהם הוא ויטמין B5 (חומצה פנטוטנית), הוא עשיר במינרלים ובעיקר באשלגן. יש המשתמשים במזון המלכות על מנת להקל על התסמינים הקדם ויסתיים (PNS) ומחקר אחד אף הראה כי צריכה קבועה של מזון מלכות מורידה את רמת הכולסטרול והטריגליצרידים בדם.

בנוסף לכך, כדאי לדעת שמזון המלכות מכיל שני שליש מים, חלבונים שלמים שהגוף זקוק להם (בהשוואה לדבש שלא מכיל כמעט חלבונים) ושחומצות השומן בו הן קצרות יחסית (8-10 פחמנים) ונחשבות נדירות ומיוחדות בטבע.

בדרך כלל, מזון המלכות נמכר יחד עם דבש ביחס של 100:5 (לטובת הדבש) ולא כמזון טהור ואז אפשר לצרוך אותו בדומה לדבש עם פרופוליס: כפית אחת פעמיים ביום לפני הארוחה. כשהוא משולב בבתחום הקוסמטיקה הוא מיועד לניקוי העור, לריפוי פצעים ולשמירה על חיוניות העור.

עצה שימושית

בחורף בו רווחות מחלות, שפעות וצינונים רבים, נסו להגן על גופכם מבעוד מועד ולהשתמש ברכיבים טבעיים כמו פרופוליס, מזון מלכות ודבש. מי שמתעניין במידע נוסף מוזמן לעיין בספר של פרופ' אבשלום מזרחי "מהדבש ועד העוקץ; על מוצרי הדבורה - לבריאות, לרפואה ולהנאה", שדן בנושא באופן מעמיק.


* יעל דרור היא דיאטנית קלינית במרכז הרפואי שניידר ומנחת סדנאות הרזייה לילדים "קל על המשקל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully