וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארוחת עשר יצירתית במיוחד

דורעם גונט

3.9.2006 / 11:30

הם לוחצים ואתם נכנעים לפיתה עם שוקולד. אבל אפשר להיות קצת יותר יצירתיים ולשלוח את הזאטוטים לביה"ס עם פנקייק-ריקוטה, לחמניות בטטה ומעדן עגבניות שרי

השאיפה לשלוח את הילדים לבית הספר עם מזון בריא ומושקע, שמתעוררת בדרך כלל בכל ספטמבר, נוטה להתרסק אחרי החגים. בגלל לחץ הזמן בבקרים, ועיקום האף של הילדים על כריכי לחם הבריאות והירקות האורגניים, רוב ההורים נכנעים ללא תנאי לדרישה הנחרצת לפיתה עם שוקולד, כמו לכולם. במקרה כזה אפשר לקוות שהעניין פחות הרה גורל מכפי שנדמה. בסופו של דבר הם הרי ילמדו לאכול כמו שצריך, בדיוק כפי שקרה להוריהם.

ומה עושים עד אז? זוכרים שרוב הילדים אוהבים בצק, ומנסים להוציא מההעדפה הזאת את המקסימום. את רוב סוגי הבצק אפשר להכין עם לפחות אחוז מסוים של קמח מלא, ובדרך כלל תוספת של ירקות, פירות, אגוזים או דגנים רק תיטיב אתם: תרכך, תוסיף לחות, תשפר את הטעם ואולי גם תאריך את חיי המדף.

ילדים לא רק אוהבים לאכול דברי מאפה, הם גם מתים על משחק בבצק ובאפייה, וכמובן - מה שאפו בעצמם יהיה טעים להם יותר. רבים מדברי המאפה שתכינו גם יקפאו היטב, במנות קטנות, כך שאפשר להוציא יחידה אחת מהמקפיא בכל בוקר, ועד הפסקת עשר היא תפשיר ותהיה מוכנה לאכילה.

ואם כבר כריכים, נסו לשלב בהם פירות במקום ירקות (אם הילדים אוהבים ירקות - התעלמו מהמלצה זו). גבינות רבות הולכות נהדר עם מתיקות הפרי: ברי עם אגסים, גבינה צהובה עם תפוחים, גבינה רכה עם תותים ועוד - הכל לפי טעמם של הילדים. גם תוספת של דבש עשויה לרכך ילדים סרבנים: לחם מרוח בתערובת של טחינה ודבש, למשל, יעשה להורים יותר נחת מפרוסה עם שוקולד.

ולא פחות חשוב - לכו עם הילדים, כבדו את טעמם, הציבו את הרף במקום ריאלי והתקדמו בצעדים קטנים. אם לא תשיגו את המטרות התזונתיות שלכם, התנחמו בכך שלא גרמתם להם בדרך להפרעות אכילה ולנזקים נפשיים אחרים.

ולילדים שלא מוכנים לוותר על נוטלה - נסו להגניב מעל הממרח כמה פרוסות של בננה. עם קצת מזל, הכריך לא יחזור הביתה כלעומת שבא.

ובסוף הם יגדלו.

פנקייק בננה-שוקולד עם ריקוטה

אין ילד שלא ישמח לקחת פנקייק מתוק לבית הספר. להורים זו הזדמנות להכניס מעט ערך תזונתי לבלילה, למשל בדמות פירות מעוכים או טחונים. נסו להכין בלילה עם אפרסק, תפוח, אגס, שזיף, או בגרסה הזאת - בננה.

חומרים:
2 ביצים
1 כוס קמח מלא
2 כפות סוכר
1 כפית תמצית וניל
1/2 כפית אבקת אפייה
1 בננה, מעוכה במזלג
40 גרם שוקולד, קצוץ לקוביות קטנות
חמאה לטיגון
למריחה: גבינת ריקוטה

אופן ההכנה:

1. בבלנדר או בקערה טורפים את הביצים עם הקמח, הסוכר, תמצית הווניל ואבקת האפייה. מוסיפים את הבננה המעוכה ואת השוקולד ומערבבים. במחבת טפלון מחממים מעט מאוד חמאה. שופכים מהבלילה על המחבת ומטלטלים אותה כך שתכסה את התחתית בשכבה אחידה, שעוביה 4-5 מ"מ.

2. מטגנים עד שהפנקייק זהוב יפה בתחתיתו, ואז הופכים ומזהיבים את הצד השני. ממשיכים לטגן כך את כל הבלילה.

3. מורחים את הפנקייק בשכבה דקה של ריקוטה, אם רוצים, ואפשר גם למלא בפירות. מגלגלים לגליל ועוטפים במפית.

לחמניות בטטה וגבינה

לחמניות רכות וטעימות למילוי, נוחות להקפאה, ואם הילד יאכל רק את הלחמניה לבדה - לפחות יש קצת בטטה וגבינה בפנים.

חומרים (לכ-15 לחמניות קטנות):
400 גרם בטטה
2/3 כוס מים
1 כוס קמח מלא
1 ו-3/4 כוסות קמח לבן
1/4 כוס שמן זית
1 כף סוכר
1 כפית מלח
1 כף שמרים יבשים
עלים מענף רוזמרין אחד, קצוצים דק במספריים
100-150 גרם גבינה צהובה מגוררת
1 ביצה טרופה

אופן ההכנה:

1. אם יש מכונת לחם - מכניסים פנימה את כל החומרים (חוץ מהביצה הטרופה) ומפעילים על תוכנית להכנת בצק.

2. אם אין - מערבבים את כל החומרים בקערה גדולה, לשים לפחות 5 דקות על משטח עבודה מקומח, מכסים ומתפיחים שעה, מועכים את הבצק ומתפיחים לחצי שעה נוספת.

3. מחלקים את הבצק לכ-15 כדורים, ומניחים במרווחים גדולים על תבנית תנור מרופדת בנייר אפייה. מכסים במגבת ומתפיחים עוד כחצי שעה.

4. בעזרת מברשת מורחים בעדינות את הלחמניות בביצה הטרופה (ואפשר גם לפזר מעל מעט שומשום, קצח או פרג), ואופים בחום של 190 מעלות עד להזהבה (כ-25 דקות).

גופרה-פיצה

קו-פרודוקציה בלגית-איטלקית מפיקה מראה של ואפל וטעמים של פיצה. את העודפים מקפיאים לשימוש יום-יומי בבית הספר. עוד שימוש לגופרייה - טוסטר הריבועים המיותם שאולי מתייבש לו באיזה ארון.

חומרים:
2 כוסות קמח לבן
1.5 כוסות קמח מלא
2/3 כוס חלב
2 ביצים
2 כפות סוכר
1 כפית מלח
1 כף שמרים יבשים
1 כפית אורגנו יבש
100 גרם רסק עגבניות
50 גרם עגבניות שרי מיובשות, מושרות 10 דקות במים חמים, סחוטות וקצוצות
1/3 כוס שמן זית
200 גרם גבינה צהובה מגוררת
250 גרם גבינה לבנה לאפייה (מסוג כנען, או גבינה דומה)
מלח ים גס

אופן ההכנה:

1. בקערה גדולה מערבבים את שני סוגי הקמח עם החלב, הביצים, הסוכר, המלח, השמרים, האורגנו ורסק העגבניות, עד ליצירת בצק. על משטח עבודה מקומח לשים את הבצק במשך לפחות 5 דקות. מניחים את הבצק בקערה, מכסים במגבת ומתפיחים עד שהבצק יכפיל את נפחו (כשעה).

2. מוסיפים אל הבצק את יתר החומרים, פרט למלח הגס, ולשים עד שהם נטמעים בצורה אחידה. מכסים ומתפיחים עוד כשעה.

3. יוצרים מהבצק כדורים בגודל של ביצה, ומניחים בצורה מרווחת על מגש גדול. בוזקים במלח גס, מכסים ומתפיחים רבע שעה.

4. מחממים טוסטר ריבועים לוואפל בלגי (גופרייה). כשהטוסטר חם, מניחים בתוכו שני כדורי בצק ואופים כמה דקות עד להזהבה. ממשיכים עד שגומרים את כל הבצק.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

אדממה

אין יותר בריא מזה: החטיף היפני העשוי פולי סויה ירוקים, טריים, חלוטים במים, הוא היפוכם המוחלט של כל החטיפים המלאכותיים, עתירי השומנים המוקשים, החומרים המשמרים וצבעי המאכל. רשימת היתרונות הבריאותיים שבהם מתהדרים המגדלים ארוכה, ההתעסקות של ההורים מינימלית, וכבונוס - קילוף הפולים הירוקים הוא אימון גרפו-מוטורי מעולה ומהנה לקטנטנים.

את האדממה קונים טריה במקרר הירקות של כמה מרשתות השיווק הגדולות, והיא משווקת בצורתה הקפואה בשם "מאנצ'ו". המחיר: כ-7 שקלים לאריזה של 180 גרם אדממה טרייה.

חומרים:
אדממה טרייה
מעט מלח
מים

אופן ההכנה:

1. בסיר קטן מרתיחים את המים עם מעט מלח. חולטים את האדממה, ללא מכסה, למשך כ-4 דקות. מסננים מהמים, מצננים מעט, מחזירים לאריזת הפלסטיק ושולחים עם הילדים לבית הספר.

מעדן עגבניות שרי עם תפוחים וגבינה

גם ירקות, גם פירות, גם גבינה, גם טעים, וגם אפשר להכין מראש ולמרוח בבוקר בחיפזון על פרוסה של לחם שחור.

חומרים:
1/2 ק"ג עגבניות שרי, חצויות
1 תפוח ירוק חמוץ, לא קלוף וחתוך לקוביות קטנות
3 פרוסות לימון, עם הקליפה, חתוכות לקוביות קטנטנות
כוס ושליש סוכר
גבינה רכה כלשהי (לבנה, קוטג', כנען, טבורוג או כל גבינה שאוהבים)

אופן ההכנה:

1. מערבבים בקערה את כל החומרים פרט לגבינה, ומשהים לחצי שעה כדי שהעגבניות יפרישו נוזלים והסוכר יימס. מכסים ומבשלים במיקרוגל במשך כ-10 דקות. אם מכינים כמות גדולה ורוצים לשמור לאורך זמן - מעבירים לצנצנות מעוקרות.

2. מצננים ומערבבים את המעדן עם גבינה, באיזה יחס שרוצים, או מורחים ישירות על לחם (ואפשר גם סתם לנשנש בכפית).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully