וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

והוא לא מפלוגה ב'

איתי להט

16.10.2006 / 23:40

איתי להט יצא לבדוק מה שלומו של הנסיך הקטן וגילה שהוא מציע ארוחות בוקר לא תוקפניות באווירה ספרותית, בבית קפה בסמטה פלונית

הנסיך הקטן גדל. הוא עשה את זה בשקט גמור ובעזרתו של נעים כהן, הבעלים של חנות הספרים "הנסיך הקטן" הידועה מקינג ג'ורג' בת"א. כהן והנסיך, שמחזיקים בשלוש השנים האחרונות במחסן ספרים בסמטה פלונית, התקנאו בקפה סוניה געצל מסמטה אלמונית שליד, ופתחו את גרסתם ספוגת התרבות והנוסטלגיה לבית קפה.

אכן נעים להכיר את בית הקפה החדש של כהן, שמבחינתו חודר אל קרקע בלתי ממופה, אחרי שש שנים של ממכר ספרים. הסיבות: לרשותו עמד אחד החללים המגניבים בתל אביב, הממוקם בסמטה המפורסמת שבקצהה שוכן פסלו של האריה המפורסם. עמדו לרשותו עשרת אלפים ספרים שפשע הוא שלא תשזוף אותם עין אנוש, וכמו כל בתי הקפה המוצלחים, כהן (בעזרת שני חברים שפים שזהותם נשארה חסויה) בנה את התפריט שהוא רוצה לאכול, או כפי שהוא מגדיר זאת: "ארוחות בוקר שלא כופות את עצמן עליך" או בעברית שאינה מטאפורית (אחרי הכל הוא איש של ספרים): "ארוחות בוקר לאנשים שלמערכת העיכול שלהם מספיקה כוס קפה ולא פלטה מטורפת של לחמים, ביצים ומה לא. הרי אפשר לפתוח את הבוקר באכילה קלה, לא"?
הן אפשר.

את חנות הספרים עם תוספת בית הקפה, פתח כהן ביום רביעי האחרון. התפריט בהרצה, המטבח בהרצה והקפה בהרצה. עם כל הקילומטרז' הניסיוני הזה הוא מצליח בינתיים להוציא מנות אוכל וקפה נטולי טעויות ובאיכות טובה.

גם המחירים איכותיים: טוסט גבינת פטה כבשים טעים מלחם לבן עם עגבניות שרי, שמן זית וזעתר, מלווה בקונכיית עלה בזיליקום אותה מאכלסים זיתים שחורים, נמכר ב- 18 ש"ח בלבד. סנדביץ' מלחם שיפון טרי ומעולה עם פטה (כן הפטה ממכרת) כבשים, פלפלים קלויים, טפנד זיתים ובזיליקום, נמכר ב- 25 ש"ח. וסלט נסיך עם חסה, עלי בייבי, עגבניות שרי, פלחי תפוחים, פלחי תפוז טריים ועיגולי גבינת פרומעז ברוטב ויניגרט, ב- 26 ש"ח. הסלט הזה למשל, כמה שהוא פשוט - כך הוא נסיכי וטעים, משופע בלימון בדיוק כפי שאנו אוהבים להכין אותו בבית. צריך להגיד משהו גם על גודלן של המנות, לא מאיים, מהסוג שמאפשר לך לגמור את כל מה שיש בצלחת עם ההבנה הבריאה שאכלת מנה משביעה ומספקת, ללא הכבדות המתלווה בדרך כלל לארוחות בוקר ישראליות.

מדפים שמגדלים בטן

את הכבדות שחסרה בארוחת הבוקר, אפשר למצוא בשפע, באווירה ששורה על הנסיך הקטן: מדפים על גבי כונניות, שמגדלים בטן מעומס הספרים (כבר אמרנו 10,000 במספר?) ורצפת עץ חורקת (לא פרקט יאפי) בסגנון אירופאי. הניחוח כולו של תרבות – בוויטרינה השקופה שסביב לבר, מוצגים מיני פריטים נדירים: תוכניות הצגה מקוריות של תיאטרון האהל, תמונה של וודי אלן עם הקדשה של הבמאי ומכתב של לאה גולדברג לעורך "גזית" (בטאון ספרות ואמנות) מ- 1934, בו היא מתחייבת לשלוח לו שני שירים חדשים לפרסום.

"אני לא רואה בזה בית קפה וחנות לממכר ספרים", מסביר כהן את משנתו. "מבחינתי זה מרכז תרבות. הכוונה היא שהוא יעבוד 24 שעות בשבוע, שבלילה החל מחצות אנשים יוכלו לבוא ולעבוד פה, להיעזר בספרייה. גם את המחירים התאמנו כך שאדם יבוא לאכול סנדביץ' עם כוס קפה ובסוף ישאר לו עוד כסף לרכוש ספר".

כהן יוצא מנקודת הנחה שהשקט במקום יימשך ויאפשר לבאים לעבוד למצוא בו פינה שקטה. לנו זה נראה כמו המקום הכי חם של החורף הממשמש ובא. מקום שמשגר אותך חזרה לאירופה של 1934, מקום שאפשר לקחת אליו אורחים מברלין ולהראות להם שגם לנו יש, מקום שלא מתבייש להדגיש שספרות היא ראשונה במעלה ומתח הרווחים מהקפה הוא רק משני. אחד ויחיד כנראה. לא פלא שהוא שכן של סלון מזל.

סמטה פלונית 3 תל אביב, טל' 03-6299387
זמני פתיחה:
לעת עתה ראשון-חמישי 22:00-10:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully