וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יש בו בקרמבו?

יעל דרור

10.1.2005 / 18:40

הלהיט החורפי מכיל 100-115 קלוריות ובעיקר סוכרים, חלבון ונגיעה של קקאו. הדיאטנית יעל דרור עם כל האמת מאחורי הקצף והביסקוויט

אחד ממאפייניו הקולינריים של החורף הוא הקרמבו, הממתק הקצפתי שבבסיסו עוגייה ושהדעות על טעמו המועדף ומסלול האכילה הנכון שלו, רבות ומרובות. השבוע אתן מקום של כבוד לממתק החורפי ואנסה לבחון את מגוון המוצרים, איכותם ומקוריותם בתיבול כמה פרטי טריוויה.

קרמבו - מאכל ישראלי עממי

הקרמבו הוא אחד מהמאכלים הישראליים הכי עממיים שיש, אם כי הוא הגיע אלינו מדנמרק רק לפני 50 שנה שם הוא חוגג כבר 200 שנות קיום. אף על פי שהוא לא צבר אמיתי, חלחל הקרמבו לפולקלור ולתרבות שלנו, כמו למשל בסרט הפולחן "מבצע סבתא", שאין חייל שלא מדקלם בעל פה את משפטיו של קצין הצבא "קרמבו". מאחר שהקרמבו הוא מאכל חורפי יש כאלה המחכים לחורף רק כדי לצרוך אותו שוב. כל שנה כשאנחנו טועמים את הקרמבו פעם נוספת, עולה מחדש השאלה, איך הסתדרנו בלעדיו כל השנה ולמה הוא בעצם מופיע רק בחורף. (התשובה היא שציפוי השוקולד לא מחזיק מעמד בחום של הקיץ והקצף נוטה להתייבש והופך צמיגי, וזו הסיבה שהוא משווק רק בחורף).

מגוון החברות, מגוון הטעמים

מספר חברות מזון בארץ מייצרות קרמבו או ליתר דיוק את בני דודיו המתהדרים בשמות שונים אך דומים. בין החברות המייצרות את הממתק ניתן למצוא את שטראוס (קרמבו), ריאו (קרמבו), פלדמן (מנבו), ג'אנה י.ד. יבוא ושיווק בע"מ (דובונים). הקרמבו מגיע בעיקר בטעמי וניל ומוקה אבל גם בטעמי פטל ובננה. הקרמבו שוקל 20-25 גרם ומכיל 100-115 קלוריות ליחידה. הוא נמכר במגוון רב של אריזות, אפשר לקנות אותו בבודדים או באריזות של 6, 15, 16, 20 יחידות ואף באריזות ענק משפחתיות של 40 יחידות.

בישראל נאכלים מדי שנה כ- 50 מיליון קרמבואים בעונה שנמשכת כ - 6 חודשים, בממוצע 9-10 קרמבואים לאדם.

מה מכיל הקרמבו?

הקרמבו כולו - אם מסתכלים על רשימת המרכיבים של הקרמבו רואים שהמרכיב העיקרי בו הוא סוכר. לאחר מכן יבואו בסדר יורד גלוקוזה (סוג של סוכר), מים, ובחלק מהמקרים גם דקסטרוזה (שוב סוג של סוכר). רק לאחר מכן יופיעו מרכיבים נוספים כמו אלבומין (חלבון) או חלבון ביצים ושאר מייצבים וחומרי טעם וריח בשילוב עם צבעי מאכל (לא תמיד!). מכאן שניתן לומר כי הקרמבו בעיקרו הוא גוש מתוק של סוכר על בסיס מים ומעט חלבון ואם כך מה הפלא שהוא ממכר?. הקרמבו מכיל בממוצע 3.6%-2.5% אחוז שומן ליחידה.

הציפוי - הציפוי של הקרמבו הוא על בסיס "צימקאו". ה"צימקאו" הוא סוג של שוקולד המכיל אחוזים נמוכים יותר של קקאו ולכן טעמו עדין יותר, אך המכורים לשוקולד נעלבים כשמגדירים אותו כ"שוקולד". כשבודקים ממה מורכב הצימקאו ניתן לראות שוב כי המרכיב המרכזי בו הוא הסוכר ולאו דווקא הקקאו. סדר המרכיבים הוא: סוכר, שומן צמחי מוקשה, אבקת קקאו, לציטין סויה ועוד.

הביסקוויט - כל הביסקוויטים, למרות שינויים קלים בטעם ובמרקם, עשויים על בסיס קמח חיטה לבן (מכיל גלוטן). המרכיב השני המרכזי בעוגייה הוא הסוכר הלבן ולאחר מכן משתלבים שאר המרכיבים כמו שומן צמחי מוקשה (כמו במרגרינה), מלח, חומרי טעם וריח וכמובן חומרי תפיחה.

מגוון טעמים - בשל הטעמים השונים וצבעו השונה של המילוי חשוב לשים לב לאותיות הקטנות של המרכיבים. רשימת צבעי המאכל והמייצבים ארוכה ומגוונת. לא כל החברות משתמשות באותם צבעים ומייצבים וכמובן שטעם המילוי משפיע על סוג צבע המאכל שבו משתמשים. באופן כללי צבעי המאכל שנחשבים למזיקים במיוחד לבריאות הם טטריזין, E102, E110 וצבע המאכל קומזין E122 שאינו מומלץ לצריכה של ילדים ועלול להיות אלרגני. עם זאת, חשוב לציין כי יש חברות מזון המקפידות להשתמש רק בצבעים ומייצבים בריאים המתבססים על צבעי מזון טבעיים כמו E150 המבוסס על קרמל ומעניק לקרמבו מוקה את צבעו.

מ"גלידות שטראוס” נמסר בתגובה כי החברה החלה לפני 3 שנים במהלך כולל שהסתיים השנה, במסגרתו הוחלפו בגלידות שטראוס ובקרמבו של שטראוס צבעי המאכל המלאכותיים בצבעים טבעיים והחל מהשנה הקרמבואים של שטראוס אינם מכילים צבעי מאכל מלאכותיים. בקרמבו מוקה של "שטראוס" צבע המוצר מתקבל מקרמל ולא מצבע מאכל.

באתר האינטרנט של חברת "פלדמן" קיים פירוט רב של כל סוגי ה"מנבו", כולל הרכב וחומרים ואף מתכון להכנה ביתית.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

מאיזה צד אוכלים את הקרמבו

זו ה-שאלה. הסוגייה מעוררת מחלוקת ווויכוחים בין המכורים, תיאוריות רבות כבר גובשו בנושא ואם מסכמים את העניין אלה הן שלוש הדרכים המובילות:

1. מלמעלה למטה - טכניקת האכילה הזו כוללת קילוף עדין של שכבת השוקולד. קילוף שאמור להשאיר את המילוי ללא פגיעה בצורתו על מנת שיהיה ניתן לאכול אותו בשלמותו. את הביסקוויט משאירים לסוף ויש כאלה שגם את הציפוי שלו מקלפים בקפידה לפני האכילה.

2. מלמטה למעלה - אכילת הביסקוויט ראשון ואז בתנועה קצרה וחדה הופכים את הקרמבו ומנסים ללקק את התוכן מבלי לפגוע בציפוי, או לקלף את הציפוי מבלי לפגוע במילוי. בכל מקרה, הדוגלים בשיטה זו משאירים את הקרמבו עצמו לסוף ומייחסים פחות חשיבות לטיב הביסקוויט.

3. הכל בבת אחת - צורת אכילה זו מאפיינת את חסרי הסבלנות, שהמכורים לקרמבו יגדירו כ"חסרי הערכה למוצר". הם בכלל לא מתעסקים בסוגיית כיוון האכילה ומתייחסים אל הקרמבו כחטיף מזון רגיל שאוכלים וגומרים, בלי כל הפוזה ומסלולי האכילה המסובכים. כאמור, זר לא יבין זאת.

לפני כשנה ערכה "שטראוס" סקר שבדק את הרגלי אכילת הקרמבו ומממצאיו עלה ש: 12% מעדיפים להתחיל לאכול את הקרמבו שלהם מהביסקוויט, 4% אוכלים את הקרמבו בכל פעם בצורה שונה ו-10% אוכלים ביחד את הביסקוויט ואת הקצפת.

הסקר גם שאל מספר סלבז על הרגלי אכילת הקרמבו שלהם ומתברר שכל הנשאלים (אורנה בנאי, מורן אייזנשטיין, יהודה לוי, אבי נמני, שרון איילון, אורלי ויינרמן, איתי אטיאס, שלי גפני, ליאור מילר, אפרת רייטן) – מעדיפים לאכול קרמבו מלמעלה.

גלידת קרמבו

עד לפני בערך שנה כיכבה בחודשי החורף גלידת קרמבו מדהימה בגלידריה "פיצה פצה" ברחוב אבן גבירול בתל אביב. הגלידריה הציעה גלידה טרייה עד 5% שומן בטעמים מגוונים ומיוחדים. בחורף גולת הכותרת הייתה גלידת הקרמבו, שהכילה חתיכות גדולות של קרמבו וכמובן חלקים מהביסקוויט. מכל רחבי העיר נהגו המעריצים לבוא כדי ליהנות מהגלידה ואם מישהו מכיר תחליף הולם הוא מוזמן להגיב לטובת כל המעריצים.

הוראות הפעלה לקרמבו?!

על האריזות של אחת מחברות המזון, המכילות 20 יחידות של קרמבו, ראיתי פעם הוראות הפעלה ייחודיות: "מומלץ להקפיא לפני השימוש, יש להפשיר שעה לפני האכילה". אכן, הוראות הפעלה מאד ייחודיות, האם מדובר בשמירת הטריות של המוצר או פשוט ברעיון יצירתי חדש הנותן מושג חדש לכינוי הידוע של הקרמבו כ"גלידה חמה"? האמת שקצת קשה למלא אחר ההוראות, גם לזכור להוציא את הקרמבו מהמקפיא וגם לחכות שעה שיפשיר, כנראה שמי שחשב על הרעיון, לא התמודד מעולם עם הדחף הבלתי נשלט לאכול קרמבו ועכשיו.
הערה - הוראות דומות מצורפות גם לקרמבואים שקונים ברשתות השיווק.

עצה שימושית

עונת החורף מביאה אלינו את הקרמבו לזמן קצר יחסית, וזה הזמן ליהנות ממנו, אבל במידה כמובן. חשוב לזכור כי הקרמבו נחשב לממתק ולא מומלץ לנשנש ממנו ללא הגבלה. לפני שאתם קונים אריזת קרמבו שימו לב אילו חומרים משמרים או צבעי מאכל מכיל המוצר ונסו ליהנות ממנו כל עוד אפשר.

* יעל דרור היא דיאטנית קלינית במרכז הרפואי שניידר ומנחת סדנאות הרזייה לילדים "קל על המשקל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully