וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת יין: יינות פול מאס מצרפת

12.12.2012 / 17:25

אבי אפרתי טועם את יינות פול מאס מדרום-מערב צרפת, שבאחרונה החלו להגיע ארצה. רובם ככולם בטווח המחירים הבינוני, עם שמחת חיים ואיפוק מבורך

ביקורת יין: יינות פול מאס מצרפת

טעימת השבוע מוקדשת ליינות פול מאס, מלאנגדוק, דרום מערב צרפת, שבאחרונה הוחל בייבואם ארצה. לאנגדוק איננה בורדו או בורגונדי, וגם לא הלואר או עמק הרון. במילים אחרות, מדובר באזור יין מיוחס ויוקרתי פחות. ובכל זאת, יינות טובים ואף מצוינים אפשר גם אפשר למצוא בהם. למיתוג הצנוע יותר של האזור יש יתרון טרומי נהדר: מדובר ביינות זולים משמעותית ממקביליהם במחוזות היוקרה.

יינות מאס בטעימה הזו נעים בטווח המחירים שבין 52 ל-107 שקלים. במילים אחרות, רובם ככולם מצויים בטווח המחירים הבינוני-נמוך עד בינוני. האיכויות של רובם עפות הרבה מעבר לשם. יש כאן כמה וכמה יינות VALUE FOR MONEY נהדרים ממש. כן בולט בטעימה שילוב בין אופי, שמחת חיים ואיפוק מבורך.

היינות מתונים ומתחברים מצוין לאוכל. טובי היינות בטעימה - יש כאן כמה וכמה כאלו - יכולים וצריכים לתפוס מקום של כבוד בתפריטי היין במסעדות. גם לאחר התמחור השערורייתי של מסעדנינו, שבטח יגזרו עליהם מאות אחוזי רווח, אפשר יהיה להזמין מהם במסעדה בעלות סבירה יחסית. כדאי מאוד לשים לב ליינות האלה, שהתאמתם אופטימלית לאקלים המקומי (את רובם ניתן ללגום בכיף גם בקיץ). לחיים!

פול מאס, אסטייט, מאראסן 2011

Paul Mas, Estate, Marsanne 2011

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: יין לבן יבש, המושתת על זן המאראסן, שמקורו בצפון עמק הרון אך הפך פופולארי גם באזור לנגדוק רוסיון. 25 אחוז מהבלנד מתיישן בחביות. צבע זהוב, אף פרחוני מאוד. גוף בינוני. 13.5 אחוז כוהל בנפח.

כמה? 68 שקלים

הכי מתאים ל: מאכלים מן הים.

דבר המבקר: פרחוני מאוד, פירותי, עקצוץ קל ונעים בחיך. טייק אוף מרענן על זני הלבן המקובלים כאן. קשיחות מה בקצוות. מרגישים היטב את 25 האחוזים ששהו בעץ. לא יין רציני או מפואר, אבל כזה שמספק חוויית לגימה נעימה. לליווי דגים ופירות ים ברוטבי שמן זית או חמאה. ילך טוב גם עם סביצ'ה.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית).

במילה אחת: חביב.

פול מאס, פיקפול דה פינה 2010

Paul Mas, Picpoul De Pinet 2010

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: יין לבן יבש, המושתת על זן הפיקפול דה פינה (עוקץ השפתיים). צבע זהוב-ירקרק, באף פירות טרופיים, גוף בינוני. 13 אחוז כוהל בנפח.

כמה? 79 שקלים.

הכי מתאים ל: מאכלי ים, אוכל אוריינטלי מתובל.

דבר המבקר: חומציות בולטת לצד פירותיות נעימה, ואיזו עליצות כייפית, הופכות את היין הזה ללבן עולץ ושמח. מאידך גיסא, הוא מורכב דיו כדי לספק חוויית לגימה משמעותית וללוות בהצלחה כל מנה מן הים ואוכל מתובל עד חריף.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאוד).

בשתי מילים: אחלה לבן.

פול מאס, רוזה-סירה 2011

Paul Mas, Rose de Syrah 2011

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: רוזה המושתת על ענבי סירה בלבד. צבע ורוד כהה, אף פרחוני ופירותי במיוחד, גוף בינוני. 13 אחוז כוהל בנפח.

כמה? 52 שקלים

הכי מתאים ל: פיקניק, סלטים, פיצה. עוף בגריל.

דבר המבקר: כל כך הרבה יינות רוזה עושים בישראל בשנים האחרונות. כל כך מעט מהם ראויים. הנה דוגמה מענגת לרוזה בסיסי, חסר יומרה ומוצלח במיוחד. המון פרי, עושר נעים וקליל בחיך, ולהבדיל מיינות רוזה בכאילו, יש בו אופי אמיתי.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

בעשר מילים: אינני מחדש כאן דבר, ובכל זאת: יש מה ללמוד מהצרפתים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

פול מאס, אסטייט, מורבדר 2010

Paul Mas, Estate, Mourvedre 2010

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: אדום המושתת על ענבי מורבדר, המגיעים מגפנים בנות 20, המניבות יבולים נמוכים. 6 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון אמריקאי. צבע אדום-סגול כהה, אף מתובל מאוד. גוף בינוני. 13.5 אחוז כוהל בנפח.

כמה? 68 שקלים

הכי מתאים ל: תבשילים על בסיס טלה וכבש. סינייה. קבאב טלה.

דבר המבקר: פרי מרוכז מאוד, שפע תיבול, ועם זאת זה יין שיש בו רכות ואיפוק. מורכב יחסית לקטגוריית המחיר, גם אם לא יומרני. פשוט אך מוצלח במיוחד.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בשלוש מילים: עוצמת הרכות והפשטות.

פול מאס, סיינט שיניאן 2010

Paul Mas, Saint Chinian 2010

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 60 אחוז ענבי סירה, 30 אחוז קריניאן ו-10 אחוז גרנאש, מאפלסיון סיינט שיניאן – מאזורי היין העתיקים בלנגדוק, שכרמיו נטעו בתקופת הרומאים. הענבים ליין זה הגיעו מגפנים בנות 40 בממוצע. חלק מהיין עובר 8 חודשי התיישנות בחביות עץ, והשאר במכלי בטון. צבע אדום עמוק. באף שפע פרחים ותבלינים. גוף בינוני נוטה למלא. 14 אחוז כוהל בנפח.

כמה? 79 שקלים

הכי מתאים ל: תבשילי בקר, סטייקים. אנטרקוט בגריל פחמים.

דבר המבקר: כל יינות פול מאס מייצגים תמורה מצוינת לכסף. היין הזה בולט אפילו בהשוואה למקביליו. מורכבות מפתיעה יחסית לקטגוריית המחיר. יין שיסחוב בעלייה גם ארוחת סטייקים מיוחסים. עם עומק, מורכבות ואופי, לצד סיומת ממושכת, נאה ביותר.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

במילה אחת: יופי!

פול מאס, אסטייט GSM 2010

Paul Mas, Estate, GSM 2010

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 35 אחוז ענבי סירה, 35 אחוז גרנאש ו-30 אחוז מורבדרה מאפלסיון קוט דה לנגדוק. ענבי הגרנאש והקריניאן מגיעים מגפנים בנות למעלה מ-50, והמורבדרה מגפנים בנות 15 ו-30. רבע מהיין יושן בחביות באריק לחצי שנה. צבע אדום-סגול, באף פרי שחור ופרחים. גוף מלא. 14 אחוז כוהל בנפח.

כמה? 68 שקלים.

הכי מתאים ל: נתחי סינטה צרובים קלות, עם רוקט ופרמזן. קרפצ'ו. פסטות ברוטבי בשר.

דבר המבקר: בלנד שעושה שימוש בזנים טיפוסיים לעמק הרון. פירותי, מאופק ורך מבע. די הרבה ביין שנמכר במעט כסף באופן יחסי.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בשלוש מילים: יין יומיומי ראוי.

פול מאס, אסטייט, קריניאן גפנים בוגרות 2010

Paul Mas, Estate, Carignan Vieilles Vignes 2010

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: יין המגיע מכרם יחידני, מגפנים בנות למעלה מ-50, עם יבול נמוך במיוחד. התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי, 20 אחוז מהן חדשות. צבע אדום סגול. באף פרי שחור ותבלינים. גוף בינוני נוטה למלא. 13.5 אחוז כוהל בנפח.

כמה? 68 שקלים

הכי מתאים ל: תבשילי קדרה. סטייקים.

דבר המבקר: קשה להפריז באיכויות של היין הזה. יש בו המון פרי מרוכז, המון אופי, שמקורו בטרואר צרוב השמש ממנו הוא מגיע. כמו שאר היינות בטעימה הזו, זה לא יין שמכוון גבוה. אבל האיכויות והייחוד שעוברים ממנו, בהתחשב בתמחור, לא פחות ממרהיבים. זה לא יין לארוחות מורכבות. אבל לארוחת סטייקים, למנגל, לתבשיל זנב שור על פסטה - אין מתאים ממנו. מלווה נאמן לאוכל, עם המון אופי וללא שתלטנות. לא יכול לחשוב על הרבה יינות, מיובאים ומקומיים, עם מקדם VALUE FOR MONEY מוצלח כל כך.

תמורה לכסף: 5/5 (נדירה).

בעשר מילים: לחובבי זנים מהסוג הזה, מדובר במועמד קלאסי לתפקיד יין הבית.

שאטו פול מאס, קלו דה מור 2010

Chateau Paul Mas, Clos des Moures, 2010

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: יין העשוי ברובו מענבי סירה מגפנים בוגרות, עם מעט גרנאש ומורבדרה. כל הענבים מגיעים מחלקה קטנה בשאטו פול מאס, התחומה בשיחי דומדמניות. כל זן נבצר ומותסס בנפרד במכלי נירוסטה ומכלי בטון חדשים, עם השרייה ארוכה על קליפותיו. 40 אחוז מהיין עובר תסיסה מאלולאקטית, והשאר עובר לחביות, ל-10 חודשים. צבע סגול. באף פרי אדום ושחור ותבלינים. גוף מלא. 14 אחוז כוהל בנפח.

כמה? 107 שקלים.

הכי מתאים ל: מאכלים על בסיס בשר טלה. קדירות.

דבר המבקר: היין היקר ביותר בטעימה הזו הוא גם, מן הסתם, האיכותי מכולם. כמו כמעט כל יינות פול מאס, גם הוא מספק, בקבוצת המחיר שלו, אופציית VALUE FOR MONEY מהטובות שיש. פירותי, מורכב ומצליח לשמור על מתינות ואיפוק. שימו אותו ליד קברנה ישראלי טיפוסי, איכותי ככל שיהיה, ותבינו את ההבדל. אל מול העוצמה החד משמעית של הישראלי, תגלו מתינות ונינוחות דרום צרפתית מקסימה. תענוג.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

בשבע מילים: מהיותר טובים בקטגוריית המחיר על המדפים בחנויות.

לכל טורי היין של אבי אפרתי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully