וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבע עוף: המנוף שהרים את המלפוף

עופר ורדי ונעמי אבליוביץ'

16.12.2012 / 12:55

במדורם השבועי מתחקים עופר ורדי ונעמי אבליוביץ' אחר מתכוני עבר מחתונות. והפעם: מגש עם 100 קילו ממתקים עיראקיים שלא עבר בפתח הדלת, ומתכון למלפוף

נעמי אבליוביץ' ועופר ורדי אוהבים חתונות, ויותר מכל - אוהבים את סיפורי האוכל שמאחוריהן. במדור שבועי חדש, "רבע עוף", יתחקו השניים אחר סיפורי המתכונים הקלאסיים של חתונות ישראליות לדורותיהן. המתכונים יקובצו בספר חדש, "רבע עוף - מתכונים לחתונה מוצלחת", בהוצאת LunchBox. מדובר בהוצאה שהוקמה בשנת 2009 על ידי עופר ורדי, עיתונאי במקצועו, שהוא גם מחבר הספר "גולאש לגולש" שיצא בהוצאה. עוד ספרים שראו אור בהוצאה הם "חדרוכל" שעסק במתכוני קיבוצים מפורסמים, "עשתידכ" שעסק באוכל עיראקי ועוד. את הספר הוציא ורדי עם נעמי אבליוביץ' - אדריכלית, גסטרונומית וצלמת. והשבוע יסופר על אירוסיהם של דוד ואיילין בבגדד בשנת 1955.

נעים ורנה דנגור בחתונתם. נעים ורנה דנגור, באדיבות המצולמים
חתונתם של איילין ודוד קלאצ'י, בגדד/באדיבות המצולמים, נעים ורנה דנגור

איילין קלאצ'י חיתה בפאריז עם אמה כשהתארסה לדוד בבגדד, ב-1955. הם אמנם לא חיו באותה עיר, מדינה או יבשת, אך המרחק גיאוגרפי לא עמד בדרכו של דוד לבקש את ידה, וזו - נתנה את הסכמתה מרחוק. כדרכה של המסורת העיראקית, הורי החתן שלחו לבית משפחת הכלה בבגדד מגש גדוש שקדים מסוכרים ורחת לוקום. איילין לא זכתה לראות את המגש או לטעום מהמתוקים. אותו רגע, שבו המגש, שמשקלו עלה על 100 ק"ג, לא עבר בדלת הכניסה - לא תועד. המגש הוכנס בסופו של דבר בעזרת מנוף, דרך המרפסת, ותכולתו חולקה לחברים, מכרים ובני המשפחה, כמקובל. רק הסיפורים אודותיו שרדו.

כיומיים לפני מועד החתונה, בהשתתפות שתי המשפחות, נערך בבית הוריה של איילין טקס החינה. כמה ימים קודם להילולה הוזמן לביתם השקרצ'י, מומחה בסוכר ומתמחה במתוקים. הוא עמל במטבח המשפחה על מגשי ענק של שקדים מסוכרים, רחת לוקום, לוזינה ומנסמה, קליפות תפוזים מסוכרות, זלביה, זנגולה ובקלאוה, עוגות, עוגיות ומלפוף.

המלפוף הוא חטיף שקדים ייחודי ליהדות עירק, ומשמעות השם בערבית היא "עטוף". את המלפוף מגישים לצד תה או קפה, באירועים מיוחדים וכשמארחים חברים. המתכון לקוח מ"טעמי בבל", ספר בישול המתעד את מתכוני המשפחה, שכתבה לינדה דנגור. הספר יצא לאור בהוצאה עצמית, בלונדון 2011, וכל העותקים אזלו מיד.

לינדה מדגישה, שיש לשמור את עלי הפילו לחים, כי הם מתייבשים במהרה. ניתן להשתמש בעלים שהופשרו, או בעלים טריים (להשיג במאפיות המתמחות). לפני שמתחילים, הכינו שתי מגבות מטבח: אחת לכיסוי עלי הפילו, והשנייה לכיסוי הסיגרים לפני שהם נכנסים לתנור.

מלפוף סיגרים עיראקיים. נעמי אבליוביץ,
מלפוף/נעמי אבליוביץ

מלפוף - סיגרים במילוי שקדים ומי ורדים

חומרים ל-50 סיגרים:
450 גרם עלי פילו, טריים או מופשרים
225 גרם שקדים קלופים, קצוצים גס
45 גרם סוכר
4 כפיות גרגרי הל טחון
2 כפיות מי ורדים


אופן ההכנה:
1. מחממים תנור ל-180 מעלות.

2. בקערה קטנה מערבבים את השקדים הקצוצים, ההל הטחון והסוכר לתערובת אחידה. מוסיפים את מי הוורדים ומערבבים היטב.

3. פורשים עלה פילו על משטח העבודה בעדינות רבה. חותכים את עלה הפילו ל-3 רצועות ארוכות, ברוחב 10 ס"מ.

4. לרוחבה של רצועת פילו, במרחק של 5 ס"מ מהקצה, הניחו מקל צ'ופסטיק, או ידית של כף עץ לא עבה (עובי המקל יקבע את עוביו של הסיגר). קפלו את שולי הבצק מעליו. הניחו כף גדושה ממילוי השקדים לרוחב קו הקפל, כשאתם משאירים שוליים של 1 ס"מ מכל צד. בעזרת המקל, גלגלו את עלה הפילו מעל המילוי, לצורה של סיגר. את הקצוות יש לצבוט ולדחוס כלפי המרכז, עד שהסיגר יקבל "קמטים".

5. משכו את המקל החוצה. צבטו שוב את הקצוות, והניחו בתבנית. את הסיגרים יש לסדר בצפיפות, על מנת שלא ייפתחו במהלך האפייה.

6. אופים את הסיגרים כ- 10-15 דקות, כשבצק הפילו פריך, אך לא קלוי. מצננים את הסיגרים היטב לפני ההגשה.

עוד פרטים על הפרויקט באתר.
רוצים להשתתף בספר המתבשל ולתרום את סיפור האוכל שלכם מחתונה? לפניות: info@lunch-box.co.il.

לעוד מדור רבע עוף שבמרכזו אופה וחלה שמצילים את הערב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully