וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהמטבח באהבה: 40 שנה לספר ששינה את המטבח הישראלי הביתי

15.2.2015 / 9:52

הרבה לפני תכניות הריאליטי בישול ומתכונים באינטרנט, נעזרו עקרות הבית בישראל בספר אחד ויחיד - מהמטבח באהבה

רות סירקיס מתראיינת לוואלה על חגיגות לספר מהמטבח באהבה/צילום: עידו שחם עריכה: מאיה בן ניסן

במסגרת יריד הספרים הבינלאומי בירושלים, נערך אירוע מחווה לציון 40 שנה לצאת ספר הבישול האגדי "מהמטבח באהבה" של רות סירקיס. האירוע כלל פאנל בהנחיית עיתונאית האוכל הילה אלפרט, זוכת מאסטר שף נוף עתאמנה אסמעיל, סירקיס עצמה, ובנותיה – נורית ותמי.

ספר הבישול של סירקיס "מהמטבח באהבה" היה ספרה הראשון של שיצא לאור בישראל (לפני כן הוציאה שניים בארה"ב), והגיע לבתים רבים בישראל. הספר הביא בשורה של ממש ופרץ דרך בתחום ספרי הבישול בארץ. סירקיס חיה באותה תקופה בארה"ב ויחד עם בעלה רפי טיילה רבות בעולם ופתחה דלת לבתים רבים בישראל לבישול אחר. באותה תקופה מדובר היה בתנ"ך של הבישול, כשנשים רבות בארץ עשו באמצעותו צעדים ראשונים במטבח.

מהמטבח באהבה. עידו שחם
מהמטבח באהבה/עידו שחם

בימים בהם יצא הספר, סירקיס כלל לא צפתה את ההצלחה. "בכלל לא הבנתי שזה חריג שספר נמכר באלפי עותקים, חשבתי שככה זה, ואז מההוצאה לאור הסבירו לי שזה הישג מדהים, כבר באותה שנה הספר הודפס ב-14 מהדורות, בגלל הביקוש הגדול".

במהלך השנים הוציאה סירקיס ספרים נוספים בסדרה, בהם "מהמטבח בהנאה", "הבישול הסיני", "הבישול האיטלקי", "ילדים מבשלים", ועוד, כשבהמשך פתחו היא ובעלה הוצאת ספרים. למרות שעברו כבר 40 שנה, והיום אפשר למצוא כל מתכון באינטרנט, "מהמטבח באהבה" ממשיך להימכר עד היום, ולצאת במהדורות חדשות ומעודכנות. לגבי השאלה האם הספר עדיין רלוונטי גם היום משיבה סירקיס ללא היסוס, "יש דברים שלא משתנים. נכון שיש דברים שאנחנו מעדכנים עם הזמן, אבל בספר הזה יש את יסודות הבישול והאפייה ואלו דברים שתמיד יהיו רלוונטיים".

הילה אלפרט, אשר הנחתה את הפאנל דיברה רבות על העובדה שסירקיס העשירה את המטבח הישראלי שעד אז אוכל נתפס בו כאמצעי לשרוד ופחות כמשהו שאמור להסב הנאה. "אני חושבת שהסיבה להצלחה הזאת, היא שסירקיס עשתה את זה בצורה מאוד נכונה, היא לא באה ממקום של שופוני, ממקום של להתנשא על אנשים שלא ראו וחוו עולם, אלא להיפך. היא נתנה להם גישה למקומות ומטבחים אחרים".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

אחת המשתתפות בפאנל שהצליחה לרגש את סירקיס עד דמעות הייתה זוכת מאסטר שף נוף עתאמנה אסמעיל שסיפרה שאביה קנה לאמה את הספר בשנת 1981, על מנת שתלמד לבשל, ושהיא עצמה אימצה את הספר לעצמה ולמדה לבשל ממנו. נוף הביאה את העותק מהבית והראתה לקהל ולסירקיס את השרבוטים שהייתה עושה עליו בערבית, כאשר הייתה לומדת ומתרגמת את המתכונים. "הספר הזה לימד אותי לבשל, השכנות שלנו תמיד היו מסתכלות בקנאה על מה שאמא שלי הייתה מבשלת מהספר, כי זה היה שונה מהמטבח הערבי שהכרנו, פתאום הבאנו משהו חדש. אני זוכרת שאיפה שגרנו לא יכולתי להשיג חלק מהמצרכים שהיו בספר כמו שמנת לדוגמא. אבא שלי עבד אז בבי"ח בלינסון, וכל יום הייתי מתקשרת אליו כשהיה מסיים לעבוד ומבקשת ממנו לקנות לי בפתח תקווה מצרכים, כדי שאוכל להכין מתכונים מתוך הספר". במחווה מרגשת העניקה לה סירקיס בסיום ספר בישול לילדים שהוציאה לאחרונה לאור בתרגום לערבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully