וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההשפעה של מבצע צוק איתן על המסעדות בדרום מחריפה

21.7.2014 / 13:51

בתקופה החזקה ביותר בשנה של המסעדות, עומדים בתי העסק בדרום ריקים וסופגים הפסדים כבדים. שפים ומסעדנים בדרום מדברים על המצב, מנסים להשאר אופטימיים אבל חוששים מהעתיד ומהיום שאחרי

הקיץ בתחום המסעדנות בישראל נחשב לתקופה החזקה ביותר, שבה אוגרים כסף שיספיק לעבור את תקופת החורף, החלשה משמעותית מבחינת הכנסות ולקוחות. קיץ 2014 כבר לא יביא את הישועה למסעדנים, ומסתמן שהרבה מסעדות לא יצליחו לשרוד בעקבותיו. בזמן מבצע צוק איתן ואיום הטילים גורם לאנשים להתרחק ממוקדי הבילוי ולהמעיט ביציאה מהבתים, בדקנו עם המסעדנים כיצד הם מחזיקים מעמד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אידי דגים. המסעדה שוממת בערבים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מי שלא חזק - נופל"

השף גיא פרץ (מסעדת ווסט ומסעדת ג'י קפה באשדוד, מסעדת גספאצ'ו באשקלון, מסעדת קונפי בחיפה), אומר כי "אנחנו נמצאים בענף שנפגע ראשון תמיד, מסעדות הן כביכול המותרות והנאות החיים. בגדול – העונה הלכה. גם כשהכל יחזור זה לא יהיה בעוצמה הרגילה, את החלק החזק של השנה הפסדנו. זו העונה שמחזיקה את כולם גם בחורף. החורף הקרוב יהיה קשה, נכנסים אליו עם כיסים ריקים. לדעתי הרבה מסעדות ובתי קפה לא יחזיקו מעמד בחצי השנה הקרובה. מסעדנות ואירוח זה עולם שברגע שהוא נחלש - כל השוק נפגע, מנהגי מונית עד בייביסטר. אני מתאר לעצמי שהמצב הכלכלי אחרי המלחמה לא יהיה פשוט וייקח לנו זמן לחזור. בסופו של דבר גם כשיוצע איזשהו פיצוי כספי, הוא לרוב לא מתקרב לנזק האמיתי".

לדברי המסעדן הוותיק אידי ישראלוביץ' (אידי דגים, אידי במרינה), בשעות הערב המסעדה עומדת שוממה. "בצהריים אנחנו עובדים כי עדיין כל המפעלים, הנמל הסמוך, מתפקדים. בשמונה בערב אנחנו כבר הולכים הביתה - הכל שומם. אף אחד, בטח לא אשדודים, לא יוצא בזמן כזה. חוץ מלוכדי הטילים שעושים סיבוב ובאים, אף אחד לא בא כדי לרוץ כל רגע למקלט" .

ומה יהיה מבחינה כספית?
"האמת תבוא לפרצוף בתחילת החודש, כשצריך לתת משכורות ולשלם. הספקים כבר אומרים שקשה להם, ואנחנו בשלנו כמו כל סיבוב מלחמה נשלח להם צ'ק עם התאריך לעוד חודשיים. מי שלא חזק נופל. אני לא מדבר על בתי קפה שאין להם הרבה הוצאות ואשדודים עדיין יוצאים לקפה. במסעדות, הרבה אנשים העדיפו לא לפתוח, וגם לסגור מסעדה בתקופה הזאת זה לא בלי כסף. אנחנו לא רוצים להראות שניצחו אותנו, אנחנו רוצים לעבוד, לחיות, להיות בשטח, זה חשוב לנו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנה במסעדת כרמים שרק נפתחה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"זו כבר הפעם השלישית שאני חווה את זה"

סהר רפאל (כרמים בצומת סגולה, סניף שני שנפתח לאחרונה בבאר שבע ומסעדת כדיתא במושב תימורים) מספר גם כן על ירידה משמעותית לצד נסיון להמשיך כרגיל. "אנחנו פותחים את המסעדות – זה עצוב נורא. אני מדבר אתך על לקוח אחד או שניים במסעדה, חלקם הגדול של הטבחים נשארו בבית. זה פשוט לא נעים. ובכל המצב הזה גם מי שכבר מגיע לפרגן קם ורץ באמצע האוכל למקלט שלנו. אנחנו בהפסדים נוראיים. אני משתדל לצמצם כמה שיותר, אבל זה קשה נורא. מצד שני העובדים רוצים לצאת קצת מהבית אז הם באים לעבודה וקצת משתחררים".

לדבריו, לא משנה מה, המסעדות ימשיכו לעבוד. "אנחנו ממשיכים כי אנחנו במהותנו נותני שירות. לא משנה מה קורה. אני חושב שאם נחליט שאנחנו סוגרים זה יהיה ניצחון לאויב. לפעמים אנחנו זורקים אוכל שאנחנו לא מוכרים ומתקלקל. אנחנו משתדלים לתרום לכל מיני גופים ולעשות מה שאפשר. אבל אנחנו חזקים, כדי שהמערכה הזאת תסתיים על הצד הטוב ביותר ולא תתחיל שוב בעוד שנתיים. זו כבר פעם שלישית שאני חווה את זה. פתחנו את כדיתא לפני שש שנים גם בעמוד ענן היה בלגן שלם גם הפסדים נוראיים, ולפני שנה וחצי. מקווה שזה כבר יהיה מאחורינו וידינו תהיה על העליונה, שהדברים האלה לא יחזרו על עצמם. אנחנו איתנים בעורף כדי לתת לממשלה לעשות את הדברים על הצד הטוב ביותר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גיא פרץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני לא יכול להגיד לאף אחד לבוא - כי גם אני לא הייתי בא"

פרץ מספר כי "הגספאצ'ו פתוח כי יש שם כמה עיתונאים בודדים שאני נותן להם שרות, יותר בשבילם מאשר בשבילי, כדי לתת להם איזשהו מענה. הג'י קפה סגור כבר שבועיים בדיוק בגלל שקיבלתי מהעירייה הוראה לסגור, הוא נמצא בתוך הפארק שבימים כאלה בשנה שעברה היו בו קרוב לעשרים אלף מבקרים כל יום. עכשיו הוא סגור כדי שלא יהיו התקהלויות. אנדיב סגורה. עבדתי בה ביומיים הראשונים, אבל במסעדה בלי תנועה קשה לשמור על איכויות וסטנדרטים. במקום להגיש לשולחן - שניים ביום או אפילו חמישה, כבר עדיף לסגור. מה גם שאין עובדים כי כולם בצווי שמונה או מפחדים לצאת מהבית או צריכים לדאוג לילדים שלהם. עיקר הפעילות שלי כרגע היא פחות המסעדות יותר המלונאות. גם שם, יש רק קבוצה בודדת של עיתונאים ואנשי צבא בהוליידי אין אשקלון".

פרץ עובד גם בתחום המלונאות ויודע למפות את הנזקים לא רק בדרום, אלא גם ברחבי הארץ. "אני מפעיל גם את מלון דניאל בים המלח ויודע שאפילו שם התפוסה ירדה משמעותית, בגלל מצב הרוח, צווי שמונה וביטולים של תיירים. בחיפה גם מרגישים ירידה של כחמישים אחוז כיוון שזה מלון שמבוסס על תיירות עסקית. בקייטרינג שלנו שבקיץ עם תפוסה מלאה - כל האירועים בוטלו".

לדברי אידי, הציפייה היא בעיקר ליום שאחרי. "לכולם ברור מה המצב. אני לא יכול להגיד לאף אחד שיבוא, כי גם אני לא הייתי בא במצב הזה למסעדה. אני מניח שלמחרת הרגיעה, החיים יחזרו למסלולם. השאלה זה רק מתי".

מאיה קליין, משחקי השף. טל גבעוני,
מאיה קליין/טל גבעוני

"הספקים נרתמים ומציעים הטבות"

השפית מאיה קליין, זוכת משחקי השף, פתחה לאחרונה את מסעדת זיארה באשקלון ומודה כי המצב לא קל, אבל היא מוצאת גם כמה סיבות לאופטימיות. "לאורך כל המבצע אנחנו פתוחים ואנשים באים. יש פה מרחב מוגן, כל מה שצריך, אנשים באים ומנסים לתפוס קצת אווירה אחרת. אנחנו משתדלים לתת להם את זה למרות שכולנו בני אדם ואי אפשר להסתיר את הרגשות ואת הבאסה הזאת. אני לא אשקלונית אבל הבנתי באשקלון חיים את השגרה הזאת כמעט 15 שנה. בהתחלה כשראיתי שאנשים באים ונכנסים באזעקות לא הבנתי. איך אפשר? אי אפשר לדחות את היציאה? אבל מסתבר שזה החיים שלהם. אם לאשתו של לקוח יש יומולדת והוא חי את השגרה הזאת 14 שנה הוא לא יוותר כדי לחגוג לה. לי אישית המצב לא קל. אני יכולה להגיד שאני נוסעת מאשקלון לבאר שבע כל יום בכביש שליד יד מרדכי, ומתפללת כל הדרך. יומיים לפני המבצע פתחנו והיו פה קרוב למאתיים איש. ואיך שזה התחיל זה ירד משמעותית, שלושים איש ביום. אבל אנחנו אופטימיים ומקווים לימים יותר טובים".

גם פרץ מנסה להאחז בצד החיובי: "הספקים הגדולים שלי מעודדים ונרתמים למצב ומציעים בעצמם הטבות, דחיית תשלומים וצ'ופרים לעובדים. בינתיים אנחנו מבשלים לחיילי מילואים בעזה ותורמים אוכל וכמובן מציעים את עזרתנו. אנחנו שומרים על המוראל ותומכים בצה"ל לעשות את העבודה שלו עד הסוף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully