וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוראים בקפה עם האצבעות

רחל אינגבר

18.2.2007 / 13:04

עוד לפני שיכנס החוק בנושא, מצטרפת רשת בתי הקפה אילנ'ס לרשת ארומה עם תפריטי ברייל לעיוורים

בפאריס, פועלת כבר כמה שנים מסעדת "בחשיכה". היא פועלת בעלטה מוחלטת, כשצוות המלצרים העיוור תומך ומוליך את האורחים, שמנוטרלים לכמה שעות מחוש הראייה שלהם.
המטרה היא להעניק לסועדים את האפשרות לחוות עיוורון הלכה למעשה, לעורר אמפטיה פיזית ואגב כך גם לחדד את חושיהם האחרים של הרואים. בעולם יש עוד כמה מקומות דומים, אך מעבר לחוויות אקזוטיות חד פעמיות כדוגמת זו, המודעות למצוקותיהם של עיוורים וכבדי ראייה במסעדות ובתי קפה, עדיין קטנה.

בישראל יש כ-25 אלף עיוורים, שחווים קושי יומיומי, בין היתר בהתנהלות במקומות שמצריכים בחירה מתפריט. על מנת לבוא לקראתם, ברשת "אפרופו" ז"ל היו תפריטי ברייל וב"ארומה" תיבדל לחיים יש כאלה כבר חודשים ארוכים, אך זו עדיין טיפה בים. בשבועות האחרונים הניח חבר הכנסת חיים כץ על שולחן הכנסת הצעת חוק המחייבת מסעדות ובתי קפה להחזיק שני עותקים של תפריט בכתב ברייל. עד שההצעה תעבור, הכניסה לאחרונה גם רשת בתי הקפה אילן'ס תפריט ברייל ל-13 סניפיה, הפזורים במרכז הארץ.

עיוורים לא יושבים בבית

התפריט גדול פיסית פי כמה מהתפריט ה"רגיל" אך זהה לו בתוכנו, ובצמוד לכל דף בצבע קרם שמוטבע בו כתב ברייל ישנו עמוד דומה, מודפס באותיות גדולות, שמשרת גם את כבדי ראייה.
צבי וילדר, דובר "אילן'ס", אמר לוואלה! קפה כי התפריט היה ניסיוני משך חודשים ספורים, ולאור בקשות ומסקנות של לקוחות שהשתמשו בו, עובדים בימים אלה על מקצה שיפורים נוסף לנוחיות קהל העיוורים. לדבריו היוזמה של אילן שנהב, הבעלים של הרשת, באה מתוך רגישות שלו לצרכי הקהילה על כל גווניה. סניפי הרשת נגישים גם לנכים, ועל כך קיבלה אילן'ס את התו החברתי.

צילי, עיוורת מלידה, שבין היתר מבלה באילן'ס, הספיקה לנסות את התפריט החדש. לטענתה הוא נעים לשימוש, כתוב יפה, אסתטי וערוך למדורים בצורה נוחה. היא אומרת שהחשיבות של תפריט הברייל, מעבר לסיוע הטכני, היא בכך שהוא משווה את הלקוח העיוור לכל לקוח. חשוב לזכור, היא אומרת, שעיוורים מבלים בכל מקום ולא יושבים בבית. כשהיא יוצאת לבית קפה, בד"כ עם חברים, היא מבקשת מהם או מהמלצר שיקריאו לה את האופציות הקיימות. אז אמנם אפשר להסתדר, אבל תפריט הברייל נותן עצמאות בשטח. אפשר לעיין בו ולקחת את הזמן כמה שרוצים, הוא יוצר שחרור מהמטלה המעיקה לזכור את כל מה שהמלצר אמר ברצף, ומונע את אי הנוחות שב"הטרדת" המלצר כמה פעמים. התפריט נשאר על השולחן לכל אורך השהייה, ובכל שלב אפשר להזמין משהו נוסף אם רוצים.

לדעתה אפשר וצריך להנהיג זאת בכל מקום, וחשוב לעודד את העניין ולהפוך אותו למגמה. אחרי הכל זה צעד קטן שיכול להקל על קשיים גדולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully