וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצוח הגרעין

איתי להט

21.4.2007 / 23:49

בעוד איום הגרעין האירני גובר, יוכיחו בני ישראל לעולם במהלך השבוע הקרוב גם אנו מעצמה גרעינית לא קטנה. מסתבר שאפשר לעשות את זה אפילו בלי לאבד את הערכים התזונתיים

שבוע קשה הולך לעבור על אנשי הגרעין בארץ. חגיגות יום העצמאות ומשחק חצי הגמר הראשון של ליגת האלופות – שני אירועים כבדי משקל עבור צרכני הפיצוחים הכבדים. את הפעולה הזאת, המונוטונית, מורטת העצבים והמלוחה, גילו כאן האוהדים של נבחרת אנגליה בכדורגל בביקורם האחרון בארץ. הם מצידם לא החליפו את הבירות בגרעינים, אבל קומץ אנגלים ניסו להשתלט על הטכניקה המורכבת של פעולת הפיצוח והיריקה. ראיתם פעם איש מבוגר מנסה לראשונה בחייו לפצח? נדמה לי ששני אוהדים אנגלים כמעט ומצאו את מותם בתהליך הלמידה הממושך, שכלל כמה לחיצות היימליך בכדי לפלוט את הקליפות הזדוניות שסתמו לבריטים את הקנה. יש מלאכות שצריך כנראה להשאיר רק לישראלים.

כשחושבים על זה, פיצוחים זה עסק נלמד. כילד קטן אסור לך לגעת בהם כמה שנים מפאת הסכנה, אבל השנים הללו לא מבוזבזות בהכרח. זה הזמן שמשמש להתבוננות, ללימוד ולניסיונות קטנים בהיחבא. נדמה שלמתבגר ממוצע אסור לרכוש מנהגים מגונים כמו עישון, לפני שהוא יודע לפלוט את הקליפות במסלול פרג'קטורי מרשים שלא היה מבייש את הצ'לנג'ר של סוכנות החלל האמריקאית.

לא לחינם דבקה תדמית עממית בפיצוחים, פשוט משום הקונצנזוס הרחב שיש סביבם: בריאים, טעימים ובצלחת פיצוחים טיפוסית אין אחד שלא ימצא את הנשנוש שלו: שקדים, בוטנים, גרעיני חמניות, גרעיני דלעת, אגוזי לוז, אגוזי קשיו, פקאן, אגוזי מלך ופיסטוקים, כולם שם. ומי שחשב שמדובר כאן בפינטס (בוטנים), שיפצח שוב. לידיעתכם, שוק הפיצוחים הישראלי מגלגל כמיליארד ש"ח בשנה. על פי הנתונים שפרסם למשל מפעל קליית גת, הישראלים מפצחים כ- 6,000 עד 8,000 טונות של פיצוחים בשנה.

בדרך כלל יש כמה עניינים קטנים ליישב אצל המפצחים הסדרתיים: יותר פיסטוק על חשבון הקשיו? גרעינים בקלייה כורדית (במליחות עדינה) או גרסת ים המלח? והוויכוח הנצחי שעוסק בקלייה המוצלחת יותר - קליית יוסי, פריגת, נופת דגן, פיצוחי הטיב, השקדיה, או האחים חממה?

קלייה לא קלה

ועכשיו לניפוץ המיתוס: את רוב הפיצוחים, לא כדאי בכלל לקלות, הם פשוט מאבדים את כל הערכים התזונתיים שלהם בקלייה. אם אתם מאלה שעדיין רוכשים את הפיצוחים שלכם מהקיוסק ליד הבית, הרי אתם סובלים מסוג של משאלת מוות קטנה ועל מלח, אין בכלל על מה לדבר.

למשל לא חבל לוותר על כל הויטמינים היפים שהולכים לאיבוד בחום, כמו ויטמין E, B6 וחומצה פולית? ומה עם המינרלים? זרחן, אשלגן, מגנזיום ועוד. הפיצוחים הלא מעובדים, הטריים, או אלה שתקלו לבד בבית, יעזרו לכם במניעה של מחלות לב, הם עשירים בחלבון וסיבים תזונתיים, תורמים להורדת הכולסטרול, מונעים סכרת ואפילו תורמים לגמישות העור. למעשה, פיצוחים במינון נכון, גם תורמים לירידה במשקל בגלל תחושת השובע שהם מעניקים לאורך זמן. מה זה מינון נכון? לא הרבה, מדובר על המלצה לצרוך לא יותר מ- 50 גרם פיצוחים ליום. שווה ערך למשהו כמו 50 פיסטוקים או חופן נדיב של גרעיני דלעת או חמנייה. אגב, מינוני המלח המטורפים לא תורמים הרבה לשמירה על לחץ הדם ולכן אם אתם כבר קולים לבד, מה שיוציא לכם פיצוחים טריים וחמים, קמצו במלח. והנה מתכונים.

קליית גרעיני חמנייה (גרעינים שחורים) השיטה המהירה

חומרים:

כוס וחצי גרעיני חמנייה
כפית קמח
2 כפות מים
חצי כפית עד כף מלח לפי הטעם

הכנה:

מערבבים היטב את הגרעינים עם הקמח.
מערבבים את המים והמלח עד שהמלח נמס.
מניחים את הגרעינים על מגש מתאים ויוצקים את תמיסת המלח על הגרעינים.
מערבבים היטב וקולים במיקרוגל במשך 8 דקות.
הגרעינים הופכים לגוש שאותו מפרידים בעזרת מזלג.
מערבבים וקולים למשך 8 דקות נוספות.
מצננים ומאחסנים בכלי סגור.

השיטה האיטית

ממלאים מים בסיר שיכיל את כל הכמות שרוצים לקלות. מוסיפים את הגרעינים לסיר, על קילו גרעינים אוהבי המלוח מוסיפים כ-5 כפות גדושות מלח, אפשר ורצוי יותר. מרתיחים לרבע שעה, מסננים מהנוזלים ומייבשים את הגרעינים בחוץ בשמש – תהליך היכול להמשך גם יומיים אבל שווה את ההמתנה. אפשר לייבש גם בתנור, אבל על חום נמוך ביותר. אם זה יום גשום וקר, אפשר לייבש על הקמין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully