וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אייטם דביק

איתי להט

30.7.2007 / 0:01

יש ימים שחובה לתת לקיטש במה. לכבוד ט"ו באב תחקרנו כמה אמניות בצק סוכר שעומלות לפעמים ימים שלמים על קישוטים עדינים שכל מיני אנשים עם שיגעונות מבקשים

עד לפני שמונה שנים הייתה ענתו'ש טכנאית שיניים ואז יום אחד החליטה לעשות הסבה לתחום העוגות המעוצבות, חצתה את הקווים ולדבריה "עברה מתיקון שיניים לקילקולן". למרות השינוי הדרסטי בקריירה שלה המשיך המקצוע שלה לשרת אותה, בעיקר בגלל הניסיון שצברה בעיצוב תלת ממד אותו תרגמה להכנת קישוטי בצק סוכר. מאז הספיקה גם ללמוד לתואר שף ופתחה חנות בה היא גם מעבירה סדנאות, לצד ייצור עוגות קונדיטוריה.

בניגוד למה שרבים חושבים ענתו'ש טוענת שעיצוב עוגות זה לא משחק ילדים, "העבודה על עוגה מקושטת מושקעת יכולה לקחת בין שעתיים ליומיים, תלוי כמה מורכב העיצוב. הקישוט הכי מסובך הוא עיצוב סידורי פרחים גדולים ומורכבים כי יש שם הרבה פרטים קטנים, עדינים ושבירים".

האם סבלנות בלבד מספיקה כדי ליצור קישוטי סוכר או שדרוש כישרון מיוחד?

"לדעתי צריך כישרון בסיסי כדי לעצב עוגות בהצלחה, אבל חשוב גם להתאמן ובעיקר ליהנות ממה שעושים".

יש הרבה קונדיטורים גברים. למה לדעתך בתחום הזה פוגשים בעיקר נשים?

"רוב העוסקות בתחום עושות זאת מהבית עקב שיקולי נוחות כי זה מאפשר להיות יותר עם הילדים. מעט יוצרות בתחום עושות את העבודה באופן מקצועי מתוך מחויבות לנושא ומוכנות לצאת מהבית ולהפוך את התחביב למקצוע של ממש".

הכל התחיל מהאינטרנט

מי שכן יצאה מהבית ולקחה את העסק לכיוון מקצועי לחלוטין היא ליהי רוזנברג – טובול, המעצבת הראשית ובעלת "מותק – בוטיק סוכר". את ההכשרה שלה כקונדיטורית רכשה בביה"ס הקולינרי 'בישולים'. "במהלך הלימודים מלצרתי ב'רפאל', מספרת רוזנברג, "יום אחד הבאתי אתי שעורי בית לחבר'ה לטעום. רפי (כהן) טעם והעביר אותי למטבח. ב'רפאל' עשיתי את הסטאז' שלי ואח"כ המשכתי שם כקונדיטורית מן המניין".

לעיצוב עוגות הגיעה רוזנברג מתוך סקרנות. "ראיתי את העוגות באינטרנט וידעתי שאני חייבת לדעת איך יוצרים כאלה דברים. הלכתי לכל קורס שהיה בארץ וכשרציתי להתמקצע נסעתי למולדת אמנות עיצוב העוגות – לאנגליה, שם למדתי מהטובים בתחום. עד היום אני מקפידה לנסוע לפחות פעם בשנה ללמוד, להשתלם ולעיתים גם להתחרות".

ורד המתכנה "עוגה תענוגה" הגיעה לתחום בגלל יום ההולדת של בנה. "העוגות המעוצבות הן השיגעון החדש שלי", היא מספרת. "מאז העוגה הראשונה, אני לא יכולה להפסיק". ורד מעידה שילדיה הם היועצים הכי חשובים וקשוחים בהכנת העוגות אבל ההשראה והיצירה קיימים עוד לפני. "האמנות וחדוות היצירה מלווים אותי משחר ילדותי. יש לי תואר בעיצוב ואני בוגרת לימודי צורפות, תכשיטנות ועיצוב בעיסת נייר ועוסקת בעיצוב משחקי יצירה."
האישור לכישרונה של ורד הגיע כשאחת מעוגותיה הייתה בין הזוכים בפסטיבל האפייה של מגזין "על השולחן", מאז היא מעצבת עוגות על פי הזמנה אישית. כששואלים אותה מה מזמינים אצלה הכי הרבה היא עונה שהורים מזמינים לילדים את הדמויות האהובות עליהן כמו בוב הבנאי ודורה ונשים וגברים מפתיעים אחד את השני בקישוטים הקשורים לעולמם המשותף."

עוגת חתונה - פרוייקט

ט"ו באב הוא יום בו יש ביקוש גבוה יותר לעוגות המעוצבות. רוזנברג למשל הכינה קולקציית עוגות על בסיס טעמי שוקולד, שמנת ומייפל, וניל ודובדבנים, קפה ושבבי שוקולד כשהציפוי הוא בצק סוכר בטעמי שקדים, תפוז או מנגו. בין הקישוטים תמצאו הכל - מהקיטש המתבקש ועד חזיות תחרה.

כמה זמן לוקח להכין עוגה מקושטת?

רוזנברג: "תלוי איזו עוגה. העוגות המורכבות באמת הן בדרך כלל עוגות חתונה, שכוללות פרחים מבצק סוכר (החל מוורדים וכלה סחלבים), זילופים בטכניקות שונות ופיסול דמויות הדומות לזוג המתחתן. הן בדרך כלל באות גם בשלוש קומות ולוקח כמה ימים, לעיתים אפילו שבוע שלם להשלים אותן.

והקישוט הכי מסובך?

"כל אלמנט שצריך להיות 'נאמן למקור' כלשהו הופך למאתגר יותר. למשל, דמות שצריכה להיות דומה למישהי מסוימת כמו דורה, או לחתן והכלה האמיתיים. זה האתגר בעיניי".

מה אתן חושבת מייחד את היצירות שלכן?

ענתו'ש:"בעוד שרוב אמניות הסוכר מגיעות לתחום מרקע של יצירה, עיצוב או עבודת יד ללא רקע בלימודי קונדיטוריה, אני הגעתי לתחום לאחר לימודים. עבדתי כמה שנים בייצור עוגות בטרם נחשפתי לנושא העוגות המעוצבות. הרבה פעמים אנשים שאוכלים את העוגות שלי מופתעים ומתקשרים אליי להגיד לי שהיה טעים. לעוגות המעוצבות יצא שם רע של עוגות יפות אבל לא טעימות וזה בגלל הרקע של רוב היוצרות".
העוגות המעוצבות שענתו'ש מכינה מגיעות בטעמי שוקולד, וניל, קפה ולימון.

רוזנברג, לעומתה מדברת על כתב יד של אמן: "היד שלי, הניסיון והסגנון שלי מאוד מזוהים איתי. כמי שמתמחה בעוגות חתונה, למדה ושואבת השראה מהאמנות והאמניות הבריטיות הקו שלי מאוד נקי ומינימליסטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully