וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי עומס מיותר בבטן

רועי ירושלמי

18.9.2007 / 13:29

משום מה, פסטות בשמן זית - קלילות ומתאימות כמו כפפה לימים מיוזעים - לא זוכות פה לפופולריות כמו אלה המתבוססות בשמנת ולא בצדק. צריכים עזרה? רועי ירושלמי עם מנות האליו אוליו השוות

בימים שכאלה, עדיין חמים ומיוזעים למרות שעון החורף, גם חובבי הספגטי המושבעים מתקשים לחסל מנות פסטה ברטבים סמיכים וכבדים. משום מה, דווקא הפסטות הרעננות והקלילות ביותר, המבוססות על שמן זית טרי, קצת שום ואי-אלו תוספות, לא נהנות מהפופולריות ארוכת השנים של קולגותיהן המתבוססות בשמנת.

חבל – הפסטות הזיתיות קלילות יותר, מעודנות יותר ובכלל - קשה לפספס איתן, במיוחד כשהן נהנות מתוספות מפנקות ומורכבות ומחומרי גלם טריים מעולים. אז איפה הכי שווה לאכול את הפסטות האלה? בשבועות האחרונים ביקרנו באינספור מעוזות פסטה, ומצאנו עבורכם את עשרת הפסטות בשמן זית הטובות ביותר, שיתאימו לכל מצב רוח ולכל כיס.

הפריזורה המסורתית - 'פרונטו' ו'רדיו רוסקו'

'פרונטו' נמנית על הסוג הנדיר של המסעדות, שלא משנה כמה פעמים מבקרים בה, אפילו הקבועים מצטערים שאינם מבלים שם יותר. האווירה הרומאית הלא מצועצעת והאוכל - הו מאמא, איזה אוכל - מצליחים להסעיר תמיד ולהותיר את 'פרונטו' בעידית הקולינריה המקומית.

מנת ה-'פטוצ'יה ריצ'יה פרימוורה' (48 ש"ח) היא שיר הלל אמיתי לכל מה שאנחנו אוהבים בפסטה על בסיס שמן זית. האטריות הפטוצ'יה הרחבות והמסולסלות נהנות מליווי מלכותי אך קליל ולא מכביד של שמן זית משובח, ופמלייתו - ירקות זוקיני פלפל אדום, בצל ושעועית ירוקה – מרנינה לא פחות.

בגינה קטנה לא רחוק משם, יושבת 'רדיו רוסקו', האנטוקה המהוקצעת והכה מהנה של השף מנה שטרום. גם כאן הדגש הוא על מסורתיות יצירתית, אספקט ששטרום מצליח ליישם היטב במרבית המנות. למרות שמה המסובך, ה-'גרנגלי פורטבלו אל אליו' (44 ש"ח) המוגשת כאן, היא מנה די פשוטה ומעודנת מאד, המורכבת מספגטינים צרים, רוטב שמן זית עשיר ופטריות פורטבלו בשרניות. כשמצרפים למשוואה את יין הבית הטוב, שמתומחר בהגינות רבה (45 ש"ח לחצי ליטר) והטירמיסו המפנק לקינוח, מודבר בחוויה לילית מפנקת לעילא. נסו ותהנו.

רדיו רוסקו, אלנבי 97 (בחצר), תל אביב
פרונטו, אחד העם 43, תל אביב

הייחודית - פסטה מיאה

עם או בלי קשר לשמן זית, קשה שלא להתאהב במסעדה החיננית הזו, הבת המוצלחת של מיה וג'ורג'יו סופינו: מבחר הפסטה הטרייה והרטבים המדויקים מצליחים להרשים פעם אחר פעם ולעשות הרבה כבוד למטבח האיטלקי. מרבית המנות במקום (הן הפסטות והן הרטבים) משתנה מדי יום ועדיין, לשמחתם של כולם, רטבים הנחשבים ללהיטים מקומיים מוגשים כאן באופן קבוע. רוטב הכבד הונציאני (55 ש"ח, בצהריים המחיר כולל גם לחם, מנה ראשונה ושתייה), שאינו נמנה על רטבי שמן הזית הקלאסיים, בלשון המעטה, הוא בהחלט סיבה למסיבה.

אפילו חובבי כבד שלא נמנים על הליבה הקשה של הז'אנר יתמוגגו מהמנה הייחודית הזו. הכבדים השלמים במנה נימוחים ועסיסיים והפטריות והבצל הנהנים ממגע מתקתק ומשכר של קרמל, שמן זית ויין מרסלה. כל אלו יוצרים יחדיו סימפוניית טעמים מופלאה, שזכרה ייוותר בפה עוד הרבה אחרי שתסיימו ללקק את שאריות הרוטב מהצלחת.

פסטה מיאה, וילסון 10, תל אביב.

הבחירה הרומנטית – 'בליני' ו'פיקולה פסטה'

מאז יום היווסדה, אי שם באמצע שנות התשעים, נדמה ש'בליני' היא מעוז הרומנטיקה הישראלית. האח במרכז המסעדה, הנרות המלהטטים על שולחנות העץ עם המפות המשובצות והמיקום במרכז סוזן דלל תורמים כל אחד מקסמו. על האיטלקיות המופגנת, במנות ב'בליני' מסתתר גם חן מקומי רב, המתבטא בווריאציות מעניינות על מנות המקור. למשל, לשום ולשמן הזית המסורתיים במנת האל אוליו (32 ש"ח למנת יחיד ו-104 ש"ח למנה משפחתית) מוסיפים כאן, עגבניות מיובשות, פטריות שמפיניון, שום אפוי ו- רחמנא ליצלן - זילוף של יין לבן. כל אלו יוצרים את אחת ממנות האל אוליו הטובות בארץ, המוגשת במחיר השווה אפילו לאוהבים תפרנים.

רומנטית ומוצלחת לא פחות היא 'פיקולה פסטה'. כאן, על רקע מאות בקבוקי יין וסביב שולחנות ספורים בלבד אותם אופפת מוזיקת ג'אז רומנטית, מגישים פסטות פשוטות אך מפנקות במיוחד, העשויות באופן אישי על ידי השף והבעלים, יואב שמעוני. כל מנות שמן הזית, שומיות באופן משמח ממש ומעל כולן מנצנצת באור יקרות מנת ה'עגבניות מיובשות' (49 ש"ח), הכוללת פלפלים אדומים וצהובים, פטריות, בזיליקום, כמות נכבדת של פרמזן בילט-אין שלל תבלינים, שמן זית מעודן וכמובן עגבניות מיובשות.

בליני. יחיאלי 6, (מרכז סוזן דלאל), תל אביב
פיקולה פסטה. מנדלי מוכר ספרים 10, תל אביב

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

האופציה הימית והיומית – 'דון לוצ'ו' ו'סיטרה'

'דון לוצ'ו' היא סיציליאנית ביתית מהסוג הטוב ביותר. החלל כאן מלא בחמימות משפחתית, כאילו היה מדובר בסלון רחב ידיים במסינה והמנות כאן משקפות נאמנה את השפע הרב המצוי באי הדרומי, ומושתתות לא-אחת על ידידנו שמן הזית. מבין אלו, מתעלה מנת פפרדלה הסרדינים, המשלבת בהצלחה בין שמן זית, סרדינים שמנמנים (ומעודנים בטעם, מהסוג שגם שונאי סרדינים מושבעים עלולים לחבב), רצועות גמבה, בצל ירוק ועגבניות מיובשות. יאמי.

בניגוד מוחלט לביתיות הזו עומדת לה 'סיטרה', היכל השיש והשנדלירים מפרויקט 'סי אנד סאן'. כיאה למסעדה – סליחה, ארמון - שהדגש הקולינרי שלו הוא על מאכלי דגים ומטבח ים תיכוני, ניתן למצוא במקום מספר מנות - כולן טובות, יפות וטריות (מבית היוצר של 'זוקא', מותג הפסטה הטרייה של השף יערב רזניק) - של פסטות זיתיות. מנת הפטוצ'יני אל אוליו (59 ש"ח), היא מלהיבה במיוחד וכוללת שפע צנוברים, שום ועשבי תיבול.

דון לוצ'ו. יד חרוצים ‭,14‬ תל אביב
סיטרה. הרצל רוזנבלום 8 (סי אנד סאן), תל אביב

המשתלמת – 'ג'וספה' והכניסה המפתיעה - 'אקס ריי'

מבין המסעדות שנפתחו לאחרונה בגזרת שוק הכרמל, 'גו'ספה' היא ללא ספק המוצלחת והמשתלמת ביותר. השף והבעלים יניב ביטון, שעושה לבדו כמעט הכל, מהפסטות ועד אחרון הממרחים (ואגב ממרחים, עד שלא ניגבתם את הפסטו העשיר של ביטון בפאניני נוטף השמן הזית, לא תדעו מהי חדוות בזיליקום אמיתית) ומתפעל כאן ביד נינוחה ואמונה מטבח איטלקי מעורב, עם מנות מכל רחבי ארץ המגף.

הקרבה לשוק נוכחת ב'ג'וספה' באופן ברור וראוי לשבח ומתבטאת במבחר רחב של מנות יומיות וחד פעמיות. מנת הפטוצ'יני פונגי הצבעונית (40 ש"ח), הכוללת פטריות פורצ'יני עזות-טעם, פטריות שמפיניון, עשבי תיבול והרבה שמן זית מפנק, היא הראויה ביותר מבין הזיתיות ותשביע בנחת גם שני סועדים רעבים. באחריות.

מדויקת ומוצלחת לא פחות וכמובן די מפתיעה להיכלל ברשימה זו, היא מנת האל אוליו (36 ש"ח, כולל מנה ראשונה ושתייה בין 12:00-16:00) המוצעת ב'אקס ריי'. המקום הוותיק, היושב בבוגרשוב על הנתיב המהיר לים, מציע מנה בלי חוכמות ומשחקים מיותרים וללא עודף תוספות. האל אוליו הוא הכי אל אוליו שיש. המנה הגדושה כוללת הרבה שמן זית, צ'ילי, שום ופטרוזיליה על ספגטיני אל-דנטה, בדיוק כמו שצריך.

ג'וספה. השומר 4, תל אביב
אקס ריי. בוגרשוב 31, תל אביב

לחובבי המיליון ואחת מרכיבים - 'ספגטים'

הגיע הזמן שיינתן קצת קרדיט לרשת הזו. המבחר הרחב של הרטבים (מקצת ביזאריים ממש, אבל זה כבר סיפור אחר) עיצובם המהוקצע של הסניפים והאפשרות להמיר בכל אחת מהמנות את הפסטות הרגילות לפסטות מחיטה מלאה הביאו אותנו לצאת מהארון - אנחנו אוהבים את ספגטים ושימותו הקנאים. ולענייננו. מתוך סקציית שמן הזית, מנת 'קנה קרצ'ופי' (47 ש"ח) מתעלה על הנתונים היבשים ומהווה שילוב מוצלח של ניחוחות וטעמים. מיליון ואחת המרכיבים במנה הגדושה הזו (נתחי לבבות ארטישוק, נתחי בשר מעושן, קוביות עגבניות, יין לבן, לימון, מספר סוגי עשבים וכמובן שמן זית) מתחברים כאן, איכשהו, באופן מושלם, כשהטעם הלימוני העדין וטוויסט הבשר המעושן עשו לנו בהחלט נעים.

בכל מסעדות רשת 'ספגטים' ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully