משהו מושחת לחג שני

דנה מלמד

3.10.2007 / 8:21

המסע הנועז של דנה מלמד לגליל הוליד מיני-פנקייקים בצורת מיקי מאוס ולחמניות מענגות עם מטמונים של קוביות סוכר

בסופ"ש האחרון עשיתי מעשה נועז. בפעם הראשונה מזה שנתיים, יצאתי מתל אביב ולא לביקור באחת הפרובינציות של גוש דן (שגם זה צעד נועז מבחינתי) - הפעם יצאתי למסע אמיתי עד כליל שבגליל.

לאחר שעות של התארגנות, עלינו צפונה על הרכבת האחרונה. מושבים פנויים אמנם לא מצאנו אבל 30 ס"מ פנויים על הרצפה, מקום סביר ל-3 אנשים, היו בנמצא. "בהודו הרבה יותר צפוף" ניסיתי לעודד אותנו, למרות שמיד נזכרתי איך בהודו עלינו על הרכבות מטושטשים משהו, בעוד שכאן, ברכבת ישראל, עם שני הילדים נדרש פיכחון מוחלט.

ירדנו בתחנה האחרונה ומשם אספו אותנו ליעד. הנוף הפך לשקט והזוי. הקטן ציין שזה "נוף כמו של האדם הקדמון". "תנשמו עמוק. תרגישו איזה אוויר מיוחד יש פה." אמרתי בהתרגשות. "אבל איפה הבתים?" שאלה הבכורה. "בכליל הבתים ממוקמים בלב החורש, בין מטעי הזיתים והשדות. רואים אותם רק כשמתקרבים". הגענו לבקתת עץ משגעת, מוקפת ירוק. את פנינו קיבלו שלושה ילדים גליליים יחפים ומקסימים ושלל חיות הבית: כלבים, חתולים, תרנגולים, סוסים אוגרים צב ודגים.

התלאביבים שלי ניסו לזרום עם הגליליים ומיד חלצו סנדלים ודילגו להם על הקוצים והאבנים כאילו זה מזרון בג'ימבורי בקניון. "בואו, עושים מדורה" קרא הבכור הגלילי, עוד לא בן 10 וכבר מתפעל מדורה כמו גבר אמיתי. כמו העכברים בחלילן מהמלין, הלכה אחריו חבורה עליזה של ילדים.

בערב, התכנסנו לקבל את השבת בסוכה. היו נרות שבת, וחלה מתוקה ביתית ומשגעת שנבצעה לפיסות שנטבלו במלח, ויין מתוק וברכות והכל נראה כל כך הזוי וקדוש וטהור.

בבוקר הכנו ארוחה משולבת שכללה את מעדני הבית – פיתות נהדרות מקמח מלא, לבנה מקומית, זעתר גלילי וזיתים תוצרת בית. אני הייתי בעננים אבל המפונקים שלי התבוננו באוכל במבט מעט מאוכזב. האמת שהתחשק לי לפנק אותם במעדנים המושחתים שלנו והדבר היחיד שהצלחתי לאלתר זה סוג של מיני פנקייק, על בסיס יוגורט עזים מקומי עם ספיישל גימיק – פנקייק בצורת מיקי מאוס. המתכון המקורי הוא על בסיס שמנת חמוצה של פעם, או גבינת שמנת אבל דווקא היוגורט הנפלא הניב תוצאה עדינה ונימוחה.

הנה שני מתכונים מתוקים לחלה מיוחדת של ערב קדוש ופנקייק יוגורט של בוקר שבת גלילי.

חלת סוכר

הגימיק הוא בקוביות סוכר שמטמינים בבצק והן נמסות מעט בזמן האפייה. כשנוגסים בביס עם קובית סוכר, אין גבול לעונג.

חומרים:

1 ביצה טרופה + 2 כפות שמנת מתוקה
סוכר לזרייה

ההכנה:
1. מחממים תנור לחום בינוני של 180 מעלות.

2. מערבבים בקערה קמח ושמרים.

3. מוסיפים מלח וסוכר ומערבבים.

4. מוסיפים ביצה, חלמונים וחמאה ולשים כ 5 דקות. מוסיפים את קוביות הסוכר ולשים עוד 5 דקות.

5. משמנים את כפות הידיים ומעסים את הבצק. מניחים בקערה גדולה ומכסים במגבת נקייה עד שהבצק תופח ונפחו מוכפל.

6. יוצרים חלה עגולה כמו שבלול או שמכינים מספר לחמניות עגולות.

7. מכסים שוב במגבת לתפיחה נוספת.

8. מברישים בביצה טרופה ושמנת וזורים מעט סוכר. אפשר לנעוץ עוד שברי קוביות סוכר.

9. אופים כחצי שעה עד שהחלה או הלחמניות זהובות.

פנקייק יוגורט בצורת מיקי מאוס

1/3 כפית תמצית וניל אמיתית
מעט חמאה

ההכנה:
1. טורפים היטב את הביצים עם היוגורט.

2. מוסיפים את הסוכר והמלח וטורפים היטב.

3. מוסיפים בהדרגה את הקמח וטורפים היטב עד שמתקבלת תערובת אחידה וחלקה.

4. מחממים מחבת כבדה וגדולה ומשמנים במעט מאוד חמאה.

5. יוצרים בעזרת כף חביתיות קטנות ועגולות.

6. עם כפית קטנה מטפטפים בקצה של כל עיגול שתי נקודות מהבלילה. אלו האוזניים.

7.מנמיכים את האש, ממתינים מעט שהפנקייק יתייצבו והופכים בעדינות.

8. הופכים ומזהיבים את הצד השני כדקה. ככה ממשיכים עם כל הבלילה.

9. מגישים עם ריבה ביתית, דבש, מייפל, שוקולד, קוקוס, פירות טריים וכל מה שמשמח.