וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקובל בחברה

נגה משל

23.10.2007 / 12:00

האפרסמונים הישראלים מתוקים ופופלריים מתמיד ועכשיו מגיעים גם בפאזה המיובשת האקזוטית. לאכול אותם נאטורל זה אחלה אבל אפשר גם כהפתעה מוקפצת בסלט ירוק או במאפה חם

כל חיי שנאתי אפרסמונים. לאחרונה הסכמתי לתת לפרי צ'אנס נוסף ולטעום ממנו שוב. אני מודה. טעיתי. גיליתי שמשהו קרה לו (או לי) – והכתום הזה פשוט טעים ומתקתק והפך במהרה לפייבוריט הבית.

מסתבר שלא רק אצלי בבית האפרסמונים שבו לככב. על פי נתוני קבוצת 'מור פירות השרון' (מגדלת ומשווקת האפרסמונים הגדולה בארץ), שלמותג הכתום שלה קוראים 'אפרסמור' - הישראלים הם שיאני העולם בצריכת אפרסמונים לנפש ומכרסמים בממוצע 29 אפרסמונים לשנה. לעומת זאת, בסין, מולדת האפרסמונים, אוכלים הרבה פחות – רק 8.5 פירות לנפש. בשנים האחרונות ישראל נמצאת במקום השני בייצוא הפרי בעולם, שבדיוק בימים אלה נכנס לעונה ויצבע את מחלקת הפירות בכתום עד חודש מרץ. משנה הבאה, מבטיחים המגדלים, הוא ינצנץ בקליפתו המבריקה גם בקיץ.

הזן הישראלי של האפרסמון נקרא טריומפ והוא מתוק יותר מכל זני האפרסמונים בעולם וגם חיי המדף שלו הם הארוכים ביותר. הפרי עצמו חסר גרעינים ואפשר לאכול אותו רך או קשה בלי להרגיש בפה את הרגשת היובש האיומה הזו שמותיר ביס מאפרסמון לא בשל.

בשנים האחרונות הפרי הפך פופולרי יותר בארץ ובעולם גם בגלל יתרונותיו התזונתיים והבריאותיים. מחקר שנערך לאחרונה במכון ABC RESEARCH CORP בפלורידה, ארה"ב – מצא שאכילת אפרסמור אחד ביום מזן טריומפ הישראלי מקטינה את הסיכון לחסימת עורקים ומסייעת במלחמה בטרשת העורקים ובמחלות לב. כמן כן, הפרי עשיר בסיבים תזונתיים ובנוגדני חימצון, עשיר בבטא קרוטין ובניאצין.

ועדכון קטן לחובבי הפירות המיובשים האקזוטיים: השנה ניתן להשיג לראשונה גם אפרסמון מיובש ללא תוספת סוכר באריזות של 100 גר' (9 ¤) בחנויות מתמחות ובסניפי הקו-אופ.

אבל אפרסמון אפשר לאכול לא רק טרי בסלט פירות או ביוגורט עם גרנולה – אפשר גם לשלב אותו במאפים ובסלטים ולעשות ממנו ממתקים. הנה כמה מתכונים לא שגרתיים:

מאפה אפרסמונים חם

חומרים ל-8-6 סועדים:
1 קילו אפרסמון
2 כפות מיץ לימון

לבצק:
1/2 כוס סוכר
1 כוס קמח
2 כפיות אבקת אפייה
3/4 כוס שמן קנולה
2 ביצים
קליפה מגוררת מלימון
1 כפית תמצית וניל
100 גרם אגוזי מלך קצוצים גס

הכנה:
1. בעזרת סכין חדה מסירים את חלקו העליון של האפרסמון, עם העלים. חוצים את הפירות, פורסים בעובי ס"מ ואז חותכים לאצבעות. מפזרים את אצבעות הפרי בתבנית חסינת אש עמוקה ומזליפים עליהם מיץ לימון.

2. בקערת המיקסר מערבבים יחד את הסוכר, הקמח, אבקת האפייה, השמן והביצים. מנמיכים מאוד את מהירות המיקסר ומוסיפים את קליפת הלימון, האגוזים והווניל. יוצקים את התערובת על האפרסמונים.

3. אופים כ-40 דקות בתנור שחומם מראש לחום בינוני, 180 מעלות. מגישים את העוגה בעודה חמה. מתאים להגיש עם כדור גלידה וניל או עם יוגורט סמיך. משתמר יפה מספר ימים, מומלץ לחמם מעט במיקרוגל לפני שמגישים.

סלט ירוק ואפרסמון בניחוח המזרח

חומרים ל-6 סועדים:
1 חסה משי
1 צרור ארוגולה
1 מלפפון פרוס בקליפה
1 צרור אספרגוס
2 קישואים כהים
4 אפרסמור
2 כפות שמן שומשום
2 כפות שומשום קלוי

לרוטב:
2 כפות רוטב סויה
1 כף סירופ מייפל
1 כפית ג'ינג'ר טרי מגורר
2 שיני שום כתושות
2 כפות חומץ בן יין לבן
4 כפות שמן קנולה


הכנה:
1. קורעים את עלי החסה והארוגולה לקערת הגשה, מוסיפים את פרוסות המלפפון.

2. מרחיקים את החלק הקשה של האספרגוס וחותכים לחתיכות באורך 4 ס"מ.

3. חוצים את הקישואים בקליפתם וחותכים לאורך.

4. מרחיקים את חלקו העליון של האפרסמון, חוצים ופורסים ברוחב 1 ס"מ. חותכים לרצועות בעובי 1 ס"מ.

5. במחבת טפלון מחממים שמן שומשום ומקפיצים את האספרגוס והקישואים, עד שהם מתחילים להזהיב. מוסיפים את אצבעות האפרסמון ומקפיצים 2 דקות נוספות. מסירים מהאש, מצננים 2-1 דקות ומפזרים על הירקות.

6. מערבלים יחד את מרכיבי הרוטב, יוצקים על הסלט ומערבבים בעדינות. מפזרים מעל את השומשום הקלוי ומגישים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully