וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריאת ביאליק: "3 מנות ב-30 דקות"

תמר ביאליק

24.3.2008 / 16:32

תמר ביאליק לקחה זמנים לספר הבישול החדש "3 מנות ב-30 דקות". הכל הלך חלק עד שהיא הגיעה לקינוח. מומלץ לתקתקנים

אני מכירה הרבה מאוד אנשים שנלחצים ממש כשהם צריכים להיכנס למטבח להכין ארוחה מלאה. מילא להקפיץ נודלס או לערבב מהר עוגה בחושה, ואפילו לחתוך סלט ירקות, אבל כולם ביחד? צריך לפנות יום שלם ביומן. בדיוק בשביל האנשים האלה נכתב ספרה של רונית פנסו.

רונית פנסו היא שפית ועורכת קולינרית וותיקה. לכן מעורר ציפיות לפתוח את ספרה הראשון, הנאה והמאוד מסקרן – ספר, שכשמו כן הוא, מתיימר להציע ארוחות מלאות בחצי שעה עבודה, לכל היותר. המהירות והפשטות הם כמעט חזות הכל בעולמנו בכלל ובעולם ספרי הבישול בפרט. בספר כזה, שזו הכותרת המחייבת שלו, השאלה הנשאלת כמובן, מעבר לשאלות הרגילות – היא האם פנסו פורעת את השטר היומרני הזה, והאם באמת אפשר להעמיד ארוחה מלאה תוך חצי שעה, גם אם אתה לא רונית פנסו?

קצת יותר על הקונספט: מדובר בספר שמציע ארוחות מלאות, כלומר תפריטים שלמים של ארוחות המורכבות ממנה ראשונה, עיקרית עם תוספת וקינוח, כאשר המנות "משלימות ומחמיאות זו לזו" ו"בנויות כך שאפשר להכין אותן במקביל". האוכל אמור להיות גם" טרי ואיכותי מאוד" וגם "מהיר". האם זה בכלל אפשרי? פנסו טוענת שהעניין כולו מתמצה ב"קצת לוגיסטיקה, זה הכל". אכן, מילים כדרבנות, אבל גם הרמה להנחתה. זה ספר שפשוט דורש ריצה למטבח והעמדתן של ההבטחות במבחן הממציאות.

לכו על כל החבילה

הספר עשוי באופן מאוד נוח. עם תפריטים שלמים בעלי שמות פיוטיים משהו כמו "ממזרח השמש" או "סתיו בצלחות ובלבבי". בראש כל ארוחה מצוין תמיד מה דרגת הקושי של ההכנה ופנסו מצרפת גם רשימת קניות, טיפ לוגיסטי שעוזר להתארגנות, מעשירה את הקוראים בקצת טריוויה (בסגנון: הידעת? נפוליון הוא שמו של קינוח עשוי שכבות של בצק שבתוכן קרם וניל...) ואפילו מגדילה לעשות ומצרפת הצעה למשקאות מלווים לארוחה.

על פניו הרעיון פשוט ומבריק, אבל אליה וקוץ בה – כדי ליהנות כמו שצריך מהקונספט, מוכרחים לבחור בתפריט שלם. אם לוקחים מנה מפה ומנה משם – הרי שמקבלים בוודאי ארוחה טעימה, אבל הלך על התכנון ועל הטיפ הלוגיסטי ואיתו הלכו שלושים הדקות. וזאת בעיה. אני למשל ממש התקשיתי לבחור ארוחה שלמה שתתאים לכל הפרמטרים (שגם יבוא לי עליה, שגם תתאים לעונה ולכל המסובים וכולי) אבל בסוף נבחרה הארוחה "רום וקינמון" – "ארוחה ביתית המערבת מנות וטעמים ממטבחים שונים – פיוז'ן במובן הטוב של המילה". התפריט כולל סלט ברוקומיני עם אגוזי פקאן וג'ינג'ר כבוש, כדורי עגל ושמיר עם פתיתים ועוגיות אישיות של תפוחי עץ ואגוזים עם צימוקים בסירופ רום וקינמון.

אתחיל מהסוף – יצא טעים מאוד. גם הסלט שעל פניו נשמע קצת חשוד יצא חמוד ומקורי מאוד, גם כדורי העגל היו טעימים ממש וגם הקינוח שהיה פשוט, מנחם וארצי. מבחינת העמידה בזמנים – הכנת הארוחה עצמה אכן לקחה בערך חצי שעה (נגיד 35 דקות, עם הבדיקות החוזרות ונשנות וההכנות המקדימות) אבל הקינוח לבדו גזל ממני חצי שעה נוספת. אז כנראה צריך להיות מאוד מיודד עם המתכונים כדי שזה באמת יעבוד במקביל, או לוותר על הקינוח ולהגיש תותים. המסקנה שלי מהניסוי היא כזו – מי שמאורגן ממילא מאורגן, ומי שלא, גם טיפים לוגיסטיים לא יעזור לו עד הסוף, הוא כבר הרי ימצא דרך לברבר את הזמן.

מוקפד, מאורגן, יפה ומלא

אבל בגדול – מה זה משנה? העיקר שהאוכל יוצא טעים. ובאמת יש בספר המון מנות שנראות מבטיחות ותפריטים הקולעים כמעט לכל טעם, אירוע או מטרה: ביתיים ומתוחכמים; מן המזרח הרחוק וים תיכוניים; צמחוניים ומלאים בבשר; פשוטים מאוד ומורכבים למדי. ההכנות המוקדמות לבישול, כלומר הקניות, עלולות להיות טיפה מורכבות ולהעביר את המבשל בלא מעט חנויות מתמחות, אבל בעיני זה ממש בסדר. גם אם זה פחות מתאים למי שקיווה שנפל לידיו ספר של איך לארגן ארוחה במהירות ממה שיש בבית (זה לא המקרה).

בשורה התחתונה: גם אם לא תצליחו לתקתק באמת ארוחות בחצי שעה אלא זה ייקח לכם קצת יותר, וגם אם תוותרו על הגשת תפריטים שלמים – בכל זאת נשארתם עם ספר בישול מוקפד, מאורגן, יפה ומלא במתכונים טעימים שעושים חשק – וגם זה לא מעט.

3 מנות ב-30 דקות, מאת רונית פנסו. צילום: עילית אזולאי. סטיילינג: עילית אזולאי ורונית פנסו. מודן הוצאה לאור, מחיר: 98 שקל

מדפדפת במהירות

למי מתאים: בעיקר למארחים שרוצים רעיונות לארוחות שלמות וצריכים מאמן אישי במטבח

חדש תחת השמש: בין הקציצות לביצה המקושקשת עם הסלמון יש כמה מתכונים ממש מעניינים ומדליקים.

נוחות עבודה: נוח מאוד, מוקפד מאוד ואחראי ביותר. פנסו פשוט לא משאירה פינות לא סגורות.

מתכונים שכדאי לנסות: כדורי עגל בלימון (93) סלט תפוזים עם אבוקדו, בצל סגול וזיתים שחורים (עמוד 18) – כל עוד יש אבוקדואים ותפוזים. (המתכון למטה)

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

סלט תפוזים עם אבוקדו, בצל סגול וזיתים שחורים

סלט יפה במיוחד, בהשראת המטבח המרוקאי. אפשר להגיש אותו כשלעצמו, כמנה ראשונה, או לצד המנה העיקרית. זמן הכנה: 10 דקות

מצרכים:

2 תפוזים
1 אבוקדו גדול בשל
1 בצל אדום בינוני, קלוף
מיץ מ-1 לימון
מלח
פפריקה חריפה
3 כפות שמן זית
1/2 כוס זיתים שחורים משומרים בשמן

1. שמים את התפוזים על קרש חיתוך ומסירים את בסיסיהם בסכין חדה. מעמידים כל תפוז על בסיסו ובעזרת סכין חדה מסירים את הקליפה, עם הקליפה הלבנה, עד שנותרים תפוזים נקיים לגמרי. חותכים כל תפוז לרבעים, ואותם לקוביות עבות. שמים בקערה.

2. מקלפים את האבוקדו, חוצים ומסירים את הגלעין.
פורסים לפרוסות בעובי בינוני ומוסיפים לקערה.

3. חוצים את הבצל, פורסים לטבעות דקיקות ומוסיפים לקערה.

4. מתבלים את הסלט במיץ הלימון, במלח ובפפריקה חריפה.
מוסיפים את שמן הזית ואת הזיתים, מערבבים ומגישים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully