וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי שאוכל לבד: קינוחים לראש השנה

צבי טריגר

23.9.2008 / 0:01

מדור מיוחד לחג ובו צבי טריגר חושף את הפרוטוקולים הסודיים של וואלה! אוכל ואת הקינוח האופטימי שלו לראש השנה

בתחילת אוגוסט קיבלתי אימייל מעורכת המדור בזו הלשון: "תתחיל לחשוב על הטור החגיגי לראש השנה. אני חושבת משהו בסגנון מתכון אופטימי". כעבור כמה ימים הגיעה הבהרה: "לגבי ראש השנה, החלטנו ללכת על מנה מנצחת לארוחת החג. אז בוא נגיד שזה לא צריך להיות לרווקים, אלא מה שהרווק מביא לארוחה."

לפני כמה ימים ישבנו, אני והעורכת, על הספסל הקבוע שלנו בפארק הירקון וסיפרתי לה על המתכון של היום: טרייפל עוגת דבש עם פטל וקרם וניל. נראה היה לי מהבעת פניה שזה מתכון מספיק אופטימי. הוא מתאים גם למי שרוצה להשקיע וגם למי שרוצה להכין משהו חגיגי אך קליל: אפשר למתוח אותו לכיוון הביתי לגמרי, ולהכין הכול מאפס (חוץ, אולי, מגידול הפטל), ואפשר גם לקנות הכול מוכן ורק להרכיב אותו בבית.

טרייפל הוא קינוח אנגלי שמורכב משכבות של עוגה, פירות ורפרפת – קרם סמיך ועשיר על בסיס של חלמוני ביצה מבושלים (custard). במטבחים שונים יש קינוחים דומים לטרייפל: לאיטלקים, למשל, יש ה-zuppa inglese, ולצרפתים ה-diplomate (כך הוא גם נקרא בניו אורלינס).

כך או כך, מדובר בחגיגה של ממש. הטרייפל הוא לא רק קל ומהיר להכנה (במיוחד אם משתמשים בעוגה קנוייה). הוא גם יפהפה. אפשר להשיג היום בחנויות כלי בית קערות טרייפל במחיר סביר ביותר. אלה קערות זכוכית שקופות, שעומדות על רגל, ונראות כמו כוס יין ענקית שקיבלה יותר מדי הורמונים. הזכוכית השקופה מאפשרת לראות את שכבות הטרייפל, אבל בהחלט אפשר להכין אותו בכל כלי עמוק שיש בבית.

עוד יתרון של הטרייפל הוא שאפשר להכין אותו כשעוגה לא מצליחה, ויוצאת לא מספיק אפוייה בפנים, או כשעוגה בחושה כבר מתחילה להראות סימני עייפות, והיא עדיין לא מקולקלת, אבל כבר לא טעימה כשהייתה ביום האפייה. כך ממחזרים ולא זורקים את העוגה, ומעניקים לה חיים חדשים (ומפוארים).

את הטרייפל של היום גיירתי במיוחד בשביל ראש השנה: השתמשתי בעוגת דבש ביתית לפי מתכון של אמי. כיוון שהכנת רפרפת היא עניין קצת מנג'ס ומלחיץ (כשמבשלים את הקרם הזה שכולל לא מעט חלמונים, הגבול בין קרם סמיך וקטיפתי לביצה מקושקשת הוא דקיק), ומכיוון שממילא ארוחת החג מלחיצה ומלאת טירחה, החלפתי אותו באינסטנט פודינג ווניל מוקצף עם חלב ושמנת מתוקה. התוצאה מענגת לא פחות.

שנה טובה ומתוקה.

עוגת הדבש של אמי

המצרכים (לשתי תבניות אינגליש קייק):
3 כוסות קמח
1 כוס דבש
1 כוס סוכר
2 כפות מים
6 ביצים
½ כוס שמן
½ כוסית קוניאק או ברנדי
קליפת לימון מגוררת
1 שקית (10 גרם) אבקת אפיה

ההכנה:

1. מחממים תנור ל-180 מעלות צלסיוס.

2. בסיר קטן ממיסים על להבה בינונית הדבש, הסוכר והמים, תוך בחישה מתמדת, עד שהתערובת נוזלית וצלולה, והסוכר נמס לגמרי. מכבים את הלהבה ונותנים לסירופ להתקרר לגמרי ולהגיע לטמפרטורת החדר.

3. מפרידים את הביצים. מקציפים את החלבונים, ומניחים בצד (לקבלת קצף גבוה מוסיפים כף מי ברז חמים מאוד לאחר התחלת ההקצפה).

4. טורפים קלות את החלמונים. ומעבירים לקערת המיקסר. מחליפים את המקצף במיקסר בוו העירבול (הוו בצורת K בחלק מהמיקסרים). מפעילים אותו על מהירות נמוכה, ויוצקים לאט את תערובת הדבש שהגיעה לטמפרטורת החדר.

5. כשהמיקסר עדיין עובד, מוסיפים בהדרגה שמן, קוניאק, קמח, קליפת לימון ואבקת אפיה.

6. מפסיקים את פעולת המיקסר, מוציאים את הקערה מהתושבת שלה, ומקפלים לתוך הבלילה את קצף החלבונים.

7. מחלקים את הבלילה בין שתי תבניות עוגה אנגלית משומנות ואופים בחום 180 מעלות צלסיוס 40-50 דקות, עד שהעוגות מוכנות.

8. הערה: לטרייפל צריך עוגה אחת. את העוגה השנייה אפשר לעטוף היטב בניילון נצמד או נייר כסף ולהקפיא, ולהשתמש בה לטרייפל הבא. מפשירים אותה לגמרי לפני החיתוך לפרוסות, ואז ממשיכים לפי המכון שלהלן.

טרייפל עוגת דבש, פטל וקרם וניל

המצרכים (ל-8-6 מנות):
1 עוגת דבש ביתית (ראו מתכון קודם) או קנוייה (ראו הערה מס' 1)
1 קופסת פטל טרי
1 שקית אינסטנט פודינג וניל
1 כוס חלב
1 מיכל (250 מ"ל) שמנת מתוקה
1 צנצנת (250-300 גרם) מעדן או קונפיטורת פטל איכותית.

ההכנה:

1. מכינים את קרם הווניל, לפי ההוראות שעל קופסת הפודינג: יוצקים את החלב והשמנת המתוקה אל קערת המיקסר. מפזרים מלמעלה את תוכן שקית הפודינג. מקציפים במהירות גבוהה 3-5 דקות, עד שמתקבל קרם סמיך ועשיר.

2. פורסים את העוגה ל-10-12 פרוסות עבות. מורחים כל פרוסה בריבת הפטל.

3. מרכיבים את הטרייפל: מניחים שכבה של פרוסות עוגה, עם הצד המרוח בריבה כלפי מעלה, בקרקעית קערה זכוכית שקופה. מורחים שליש מכמות הקרם, מפזרים שליש מהפטל, וחוזרים על הפעולה פעמיים נוספות. את שכבת העוגה האחרונה מניחים כשהצד המרוח בריבה פונה כלפי מטה. מסיימים בשליש האחרון של הקרם ומקשטים בשליש הנותר של הפטל.

4. מכניסים למקרר לשעתיים לפחות לפני ההגשה.

הערות וגיוונים

1. אם אתם משתמשים בעוגת דבש קנוייה, נסו למצוא עוגה לא מתובלת בציפורן, קינמון וכדומה, אלא עוגה שטעמה עדין יותר.

2. אפשר להחליף את הפטל בכל פרי שאתם מעדיפים. כדאי במקרה כזה גם להשתמש בריבה או קונפיטורה מאותו הפרי.

3. מצויין ללחלח את פרוסות העוגה, לפני שמורחים אותה בריבה, במעט ליקר, או אם לא רוצים נוזל אלכוהולי, אז במעט מיץ תפוזים סחוט טרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully