וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל בית צריך מרתף

עמית יריב

8.5.2009 / 0:07

כדי לשמור טוב על אוסף יינות צריך מקרר או מרתף יין אמין, טמפרטורות נכונות ואחוז לחות מסוים. קבלו מספר פתרונות אפשריים לשימור

עמית יריב "איפה אתה מתכנן לשים את הבקבוקים האלה?" שואלת אשתי, להלן: החצי הטוב שלי, כשאני חוזר מעוד סיבוב יקבים ובידי כך וכך בקבוקים של יין ישראלי משובח. האמת? היא צודקת. הצריף הדל והרעוע שבו אנחנו חיים כבר עולה על גדותיו מרוב בקבוקי יין משובח ומשקאות חריפים איכותיים אחרים.

מקרר היינות הקטן, שנרכש ברגע נטול מחשבה לעתיד, מלא באופן קבוע ביינות האיכותיים ביותר באוסף הצנוע שלי. חברים וקרובים נהנים מאירוח עם יינות שלא תמיד הם יודעים להעריך, ואנחנו, החצי הטוב שלי ואני, התחבבנו מאוד על כל ידידינו ומכרינו בזכות המנהג שלנו להביא יין איכותי כמעט לכל התכנסות חברתית.

ובכל זאת, מפלס היינות ממשיך לעלות ומסרב לרדת. ואיך אפשר אחרת? יוצא לו האדם לביקור ביקב פלוני, טועם מלוא הגביע יין משובח, מסדרה מוגבלת ונדירה, החצי הטוב טועמת איזה יין קינוח נהדר, ועוד איזה יין בסגנון פורט ש"ממש יתאים לקינוח שאנחנו מתכננים כשנארח את חיה ודוד", וכבר הכרטיס נשלף והבקבוקים נארזים, מוכנסים לצידנית המיוחדת שאנחנו לוקחים איתנו תמיד, ומגיעים הביתה. וכאן צריך להחליט מה לעשות בהם, ואיפה לאכסן אותם.

כשמדובר ביין לצריכה מיידית, זה לא נורא. ממילא הוא יישתה בטווח הזמן הקרוב, בתוך כמה חודשים. לתקופה קצרה כזו, כל זמן שהיין לא נמצא בתנאי חום קיצוניים או חשוף לשמש, אפשר להסתדר. אבל כאשר צריך להחליט האם את המקום הבודד שהתפנה במקרר יקבל ’קצרין’ או ’שאטו לארוק’, זה כבר עצוב.

לגור בדירת פאר

הפתרונות לבעיה רבים ומגוונים. אחד מהם, כמובן, הוא לקנות מקרר יין גדול יותר. פתרון אחר הוא לקנות אחוזה בבורדו, שם (כך מספרת האגדה) כל בית צריך מרתף יינות. פתרון נוסף, וחדש יחסית בישראל, מגיע מכיוון החברות המשווקות פרוייקטי יוקרה לאלפיונים העליונים. שני פרויקטים כאלה, אחד ותיק יחסית ואחד שנבנה בימים אלה, מציעים לדיירים מרתף יין לכל פרטיו ודקדוקיו. יצאנו לבדוק.

פרויקט רובע לב העיר הוא פרויקט נדל"ן יוקרתי שהוקם במתחם בית החולים ’הדסה’ במקטע שבין הרחובות מזא"ה ובלפור בתל אביב. בנוסף לכל יתר הפינוקים המתחייבים (בריכה, חניות, מחסנים, חדר כושר – איך אפשר לחיות בלעדיהם), החליטו היזמים לצרף לפרויקט גם מרתף יין, ובו 160 תאי יין לשימוש הדיירים. כל אחד מתאי היין יכול להכיל עד 49 בקבוקים, ולכל דייר הזכות לעשות שימוש בתא יין.

מרתף היין זוכה, כמובן, לבקרת אקלים קפדנית, והטמפרטורה והלחות בו מבוקרות כנדרש. בפרויקט גאים גם במיקומו של המרתף – בסמוך לחניית הדיירים – כך שבדרככם חזרה מהעבודה תוכלו לבחור את בקבוק היין לארוחת הערב.

אבל תל אביב לא לבד. בירושלים הולך ונבנה בימים אלה פרוייקט The Supreme , הממוקם במקום שבו עמד עד לפני שנים אחדות משרד החוץ. שם, במקום שנודע בצריפים הצנועים ששירתו את הדיפלומטים שלנו במשך שנים ארוכות, הולך ומוקם לו פרויקט יוקרתי ובו 50 יחידות דיור. הקבלן הבונה את הפרויקט מתכנן להקים בו מרתף יין כהלכתו, ובו מקרר יינות משוכלל לכל אחד מהדיירים, שקיבולתו בין 40 ל-70 בקבוקים וכן חדר אירוח לטעימות יין.

בחברה הקבלנית מבטיחים גם מערכת מיזוג מיוחדת במרתף, שתשמור על טמפרטורה ולחות קבועה, אם כי הנחיצות של מערכת כזו לא ממש ברורה לאור העובדה שכל אחד מהדיירים אמור לקבל מקרר יין לשימושו הפרטי.

ואם אין מרתף יינות צמוד לבית?

האם העובדה שבבית המשותף שבו אתם גרים אין מרתף יינות היא סיבה מספקת לעבור דירה? ממש לא בטוח. קודם כל, משום שתמיד אפשר לחפור מתחת למקלט מרתף חדש, ושנית, וחשוב מכך, יש פתרונות אחרים.

לא, לא נזכיר שוב את הפתרון של מקרר יינות גדול יותר. אם זה מה שהייתם רוצים לעשות, לא הייתם קוראים את ’יין, גורמה ואלכוהול’. אני מדבר על פתרונות של ממש. במקום שבו שוכנת חנות הדגל של ’דרך היין’ בתל-אביב ישב פעם, מזמן, סניף בנק. וכדרכם של בנקים, חפרו מתחת לסניף מרתף מאובטח, שיהיה איפה להניח את הכספות. כשנפתחה חנות היין, התברר שבמרתף אפשר לאחסן את יינות הייבוא השווים יותר של החנות, ושלכספות יש שימוש חלופי. חדר הכספות הפך למרתף יין להשכרה.

וכך זה עובד. נניח שקניתם ארגז של ’שאטו פטרוס’. ונניח גם שאצלכם בבית אין מקום לכל הארגז, או שאתם חוששים מכנופיית שודדי היין האכזרית שפועלת באזור מגוריכם. נניח שאתם רוצים להבטיח שהיין שקניתם במיטב כספכם אכן יישמר כראוי. ובכן, במקרה כזה תוכלו לעשות שימוש בתאי היין השמורים, המאובטחים והמבוטחים של ’דרך היין’.

תאי היין משמשים את הלקוחות הקבועים של החנות הרוכשים יינות איכותיים ויקרים. בשנה הראשונה לאחר רכישת היין, השימוש בכספת הוא ללא תשלום וניתן כשירות של החנות ללקוחותיה המובחרים. לאחר מכן, אם הסתפקתם בארגז אחד של ’פטרוס’ ולא חידשתם את המלאי, יציעו לכם הסדר אחסנה בתשלום.

החשש הגדול הוא, כמובן, שתשכחו אילו ינות מאוחסנים אצלכם בכספת. כדי לפתור את הקושי הזה, יעקבו אנשי המקצוע של החברה אחר היינות המאוחסנים בכספת שלכם, ויתקשרו אליכם כאשר היין יהיה בשיאו (לפי שיקול דעתם המקצועי). כך תוכלו ליהנות מהיין במצבו הטוב ביותר, ולא תגלו יום אחד שהארגז של ’ירדן 2000’ שרכשתם במיטב כספכם יכול לשמש, לכל היותר, כרוטב חמוץ לסלט חסה וגם זה לא מומלץ.

טל שקד, מנהל השיווק של חברת ’שקד’ מספר על לקוח שרכש ארגז שלם של ’ירדן’ מאחד הבצירים הראשונים של היקב ואחסן אותו בכספת שבחנות. כשהגיע היין לשיאו, ניסו אנשי החנות ליצור קשר עם הרוכש, ולהמליץ לו על שתיית היין בהקדם, אך לשווא. האיש נעלם. הטלפון נותק, המכתבים שנשלחו חזרו לשולח.

חלפו שנה, שנתיים ושלוש, ואל החנות הגיע בעל הירדן, ואמר, "נדמה לי שיש לי ארגז אצלכם". אנשי החנות שמחו, כמובן, שמחה גדולה ורבה, והוליכו אותו לכספת היינות. מה רבה הייתה אכזבתם כאשר התברר שהיין, שהיה בשיאו רק שנתיים קודם לכן, התברר כבלתי ראוי לשתיה. "תשפכו את יתר הבקבוקים," פסק הלקוח ויצא.

תא במרתף היקב

מרתפי היקבים הם תמיד חלומו של חובב יין. עשרות ומאות בקבוקים, ביניהם עתיקים ונדירים מאוספו של היקב והיינן, ממתינים שם ליומם הגדול. דומה שמאז שוד הבקבוקים הגדול ביקב דלתון, נוסף לחדר החביות ביקבים ממד נוסף, של ספרי מתח איכותיים.

אם חשקה נפשכם לאחסן את היינות שלכם במרתפי היקב (איזשהו יקב), מציעים ביקבי רמת הגולן לשכור תא יין פרטי במרתפי היקב באזור התעשייה של קצרין. קיבולת התא עד 120 בקבוקים, וכמקובל ביקבי רמת הגולן, תנאי האחסנה הם מושלמים. אחרי הכל, גם היינן הראשי שומר את האוסף הפרטי שלו שם. התענוג לא זול – 1,000 ש"ח לשנה. אבל מצד שני, מי שמחזיק באוסף ראוי לציון, כנראה יכול לעמוד בזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

תן לאצבעות ללכת

אם אתם ממש רציניים בעניין הזה, תוכלו להכשיר לעצמכם מרתף יינות משלכם. יש לזכור כי יין מתיישן נשמר ומתפתח בצורה המיטבית בטמפרטורה שנעה בין 12 ל-15 מעלות צלזיוס, וב-55 עד 60 אחוזי לחות, מה שמחייב התקנת מערכות בקרת אקלים מורכבות (ולא ממש זולות). היתרון הגדול הוא, כמובן, בעובדה שמרתף כזה יהיה, מעצם טיבו, גדול ומרווח יותר, וייבנה על פי העדפותיכם האישיות ועל פי היקפו של אוסף היינות שלכם.

ממרתף כזה גם קל הרבה יותר לאסוף בקבוק לצריכה בהתראה קצרה, בלי להתחשב בשעות הפתיחה בחנות או ביקב, ובלי לנסוע עד אליהם. ומצד שני, למי שאיננו ’משוגע לדבר’, ההשקעה עלולה להתגלות כרבה מדי, ובעיקר – יקרה מדי.

אם בכל זאת חשקה נפשכם במרתף יינות כזה, קראו את מאמרו של עיתונאי היין שי שגב באתר יינות ישראל – wines-israel.co.il בטורו ’מפלס היין של שי שגב’ כדי לקבל מושג במה כרוכה ההתמרתפות. ובכל מקרה, אם אין לכם מרתף או מקרר – שימו את היינות בארון הבגדים, מתחת לחליפות. הם יחזיקו שם כמה חודשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully