וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צהוב וטוב לו

5.8.2009 / 13:45

מה ההבדל בין שמן סויה לקנולה, ומהם הערכים התזונתיים של שמן זית? השמנים הפופולריים ביותר עולים לבדיקה

שמן זית

שמן הזית הוא כוכב הבריאות של התזונה הים-תיכונית. הוא עשיר ביותר בשומן חד-בלתי-רווי התורם להפחתת רמות הכולסטרול "הרע" (LDL). הוא מכיל נוגדי חמצון יעילים הנקראים פוליפנולים, וכן רכיבים בריאותיים נוספים כמו כלורופיל וקרוטנואידים. נוגדי החמצון תורמים להפחתת חמצון ה-LDL (הכולסטרול "הרע") וכך להפחתת הנזק שהוא עלול לגרום לכלי הדם. שמני הזית המופקים בכבישה קרה ובפרט כתית מעולה, הם העשירים ביותר ברכיבים בריאותיים.

תזונה העשירה בשמן זית נמצאה קשורה בהפחתת הסיכון למחלות לב, טרשת עורקים, סוכרת, סרטן המעי הגס ואסטמה.

ערכים תזונתיים:
הרכב חומצות שומן (ב-%): חד בלתי רווי: 73, רווי: 15, רב בלתי-רווי: 12, מתוכו אומגה 3 – 0.
רכיבים נוספים:
ויטמין E: מכיל 14מ"ג ל-100 מ"ל. פוליפנולים.

בשל התכולה הגבוהה של חומצות השומן החד-בלתי-רוויות, היציבות יחסית בחימום, כל שמני הזית מתאימים לתיבול, בישול וטיגון קצר. יחד עם זאת, לטיגון ממושך עדיף לא להשתמש בשמן זית מכבישה קרה, המכיל רכיבים בריאותיים הנוטים להתחמצן בחימום ארוך. אפשר להשתמש במקומו בשמן זיתולה, בשמני זית מותאמים לטיגון או בשמן קנולה איכותי.

שמן זיתולה

לרכיבים הפעילים הייחודיים הנמצאים בצמחים חשיבות רבה. לכן אך טבעי הוא לשדרג את שמן הקנולה הבסיסי ולהוסיף לו שמן זית כתית מעולה, העשיר בבריאות.

שמן זיתולה משלב בתוכו את היתרונות הבריאותיים של שני השמנים קנולה וזית. ראשית הוא עשיר, יותר משמן קנולה רגיל, בשומן חד-בלתי-רווי התורם להפחתת רמות הכולסטרול "הרע" (LDL). בנוסף, הוא עשיר הן בויטמין E ובשומן בריא מסוג אומגה 3 והן ברכיבים הבריאותיים הייחודיים לשמן הזית.

זיתולה יכול לסייע בהפחתת כולסטרול, בהעשרת התפריט ברכיבים בריאותיים, באומגה 3 ובהפחתת תהליכי חמצון.

ערכים תזונתיים:
הרכב חומצות שומן (ב-%): חד בלתי רווי: 63, רווי: 9, רב בלתי-רווי: 28, מתוכו אומגה 3 – 7.
רכיבים נוספים:
ויטמין E: מכיל 19 מ"ג ל-100 מ"ל. פוליפנולים.

הודות לתכולה הגבוהה של חומצות השומן החד-בלתי-רוויות, היציבות יחסית בחימום, שמן זיתולה מתאים לכל השימושים: תיבול, בישול, טיגון קצר וטיגון ממושך.

הודות לשילוב של שמן הזית עם שמן הקנולה, לשמן זיתולה ארומה מעודנת ולא דומיננטית של שמן זית ולכן הוא מתאים למגוון רחב של מאכלים.

שמן קנולה

מופק מזרעי צמח הלפתית.
לצמח הלפתית פרחים צהובים שבהם נוצרים תרמילי זרעים קטנים, המכילים כ-40% שמן. הקנדים שיבחו את זני הלפתית על-ידי הכלאת זנים שונים ובסופו של דבר פיתחו זן חדש, בעל הרכב משופר, שכונה קנולה.

שמן הקנולה עשיר יחסית בשומן חד-בלתי-רווי התורם להפחתת רמות הכולסטרול. בנוסף, הוא עשיר בויטמין E ובשומן בריא מסוג אומגה 3.

שמן הקנולה יכול לסייע בהפחתת כולסטרול ובהעשרת התפריט בויטמין E ובאומגה 3.

ערכים תזונתיים :
הרכב חומצות שומן (ב-%): חד בלתי רווי: 59, רווי: 6, רב בלתי-רווי: 35, מתוכו אומגה 3 – 9.
רכיבים נוספים:
ויטמין E: מכיל 23 מ"ג ל-100 מ"ל.

לשמן הקנולה טעם מעודן ולא דומיננטי ולכן הוא יכול להשתלב במאכלים רבים. שמן הקנולה מתאים לכל השימושים: תיבול, בישול וטיגון קצר וממושך, הודות לתכולה הגבוהה של חומצות השומן החד-בלתי-רוויות, היציבות יחסית בחימום.

קנולה אומגה 3

שילוב של שמן קנולה בתוספת שמן פשתן מכבישה קרה.

הפשתן הוא צמח בעל עלים כחולים בהירים ופירות קטנים ועגלגלים. בכל פרי נמצאים מספר זרעים חומים, העשירים מאד בחומצות שומן מסוג אומגה 3, המכונות ALA (חומצה אלפא-לינולנית).

שמן קנולה אומגה 3 הוא השמן העשיר ביותר בחומצות שומן אומגה 3 מבין השמנים הצמחיים הנפוצים, והוא השמן היחיד המועשר בשמן פשתן מכבישה קרה. חומצות שומן אומגה 3 חיוניות להתפתחות תקינה של גוף האדם, ובפרט של המוח והראייה, מראשית החיים. לכן יש להן חשיבות מיוחדת בקרב נשים בתקופות ההיריון וההנקה וכן לתינוקות ולילדים. גם לאחר תקופות הגדילה, חיוניות חומצות שומן אומגה 3 לשמירה על בריאות כל מערכות הגוף מפני תהליכים דלקתיים מזיקים, ובפרט לשמירה על בריאות הלב וכלי הדם. חומצות שומן אומגה 3 ממקור צמחי, הנמצאות בשמן קנולה אומגה 3, חשובות לכלל האוכלוסייה ובפרט לאנשים הממעטים בצריכת מאכלי ים ודגים.

כף וחצי של שמן קנולה אומגה 3 מספקות 100% מצריכת אומגה 3 ממקור צמחי היומית המומלצת.

ערכים תזונתיים:
הרכב חומצות שומן (ב-%): חד בלתי רווי: 63, רווי: 7, רב בלתי-רווי: 30. מתוכו אומגה 3 – 10.
רכיבים נוספים:
ויטמין E: מכיל 22 מ"ג ל-100 מ"ל.

בשל התכולה הגבוהה של חומצות השומן החד-בלתי-רוויות, היציבות יחסית בחימום, שמן קנולה אומגה 3 מתאים לתיבול, בישול וטיגון. יחד עם זאת לשמירה מקסימאלית על ערכי אומגה 3, עדיף להשתמש בשמן לטיגון קצר.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

שמן סויה

מופק מקטנית הסויה. בתרמילי הסויה 2-4 פולים המכילים 18% שמן.

שמן הסויה אינו עשיר בחומצות שומן חד-בלתי-רוויות ולכן נחשב למומלץ פחות. השמן עשיר דווקא בחומצות שומן רב-בלתי-רוויות, שחלקן אמנם נחשבות לחיוניות לבריאות האדם, אך הן נוטות יותר להתחמצנות בשמנים, במיוחד בתהליכי חימום, ואינן מומלצות בצריכה מוגברת.

שמן הסויה יכול לסייע בהעשרת התפריט בחומצות שומן חיוניות והוא מכיל גם כמות מסוימת של אומגה 3.

ערכים תזונתיים:
הרכב חומצות שומן (ב-%):
חד בלתי רווי: 24, רווי- 16, רב בלתי-רווי: 60, מתוכו אומגה 3 – 6.5.
רכיבים נוספים:
ויטמין E: מכיל 12 מ"ג ל-100 מ"ל. פיטוסטרולים 270 ל-100 מ"ל.

בשל התכולה הגבוהה של חומצות השומן הרב-בלתי-רוויות, שאינן יציבות יחסית בחימום, עדיף להשתמש בשמן הסויה לתיבול, בישול וטיגון קצר.

שמן חמניות

מופק מצמח החמנייה, בעל קרקפות גדולות ומרובות פרחים וזרעונים. הזרעונים מכילים 50-60% שמן.
שמן החמניות אינו עשיר בחומצות שומן חד-בלתי-רוויות ולכן נחשב למומלץ פחות. השמן עשיר דווקא בחומצות שומן רב-בלתי-רוויות, שחלקן אמנם נחשבות לחיוניות לבריאות האדם, אך הן נוטות יותר להתחמצנות בשמנים, במיוחד בתהליכי חימום, ואינן מומלצות בצריכה מוגברת.

שמן החמניות יכול לסייע בהעשרת התפריט בחומצות שומן חיוניות ובויטמין E, הנמצא בשמן בכמות גבוהה.

ערכים תזונתיים:
הרכב חומצות שומן (ב-%): חד בלתי רווי: 27, רווי: 11, רב בלתי-רווי: 62, מתוכו אומגה 3 – 0.6.
רכיבים נוספים:
ויטמין E: מכיל 55 מ"ג ל-100 מ"ל.

בשל התכולה הגבוהה של חומצות השומן הרב-בלתי-רוויות, שאינן יציבות יחסית בחימום, עדיף להשתמש בשמן החמניות לתיבול בישול וטיגון קצר.

  • עוד באותו נושא:
  • שמנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully