וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בא טבעי

אורן גולדפינגר

2.9.2009 / 0:50

הוא טבעוני, אקולוגי ויתן לכם כל שבוע מתכון או מנה בלי ביצים, חלב וחס וחלילה שנאמר בשר. אורן גולדפינגר שובר מוסכמות

מולכם עומד אורן גולדפינגר, בן 34 מתל אביב, אבא של ר?ע?, נשוי לנועה, אוהב לבשל ולאפות ויכול לברבר על כך במשך שעות. ובעצם, בדיוק לשם כך אני כאן (כי לאשתי נמאס לשמוע).

את האהבה למטבח ינקתי מאמא שלי, בשלנית ואופה בחסד עליון. עוד כשהייתי ילד הסתובבתי לידה כשהיא בישלה והצצתי לראות מה היא עושה, המצאתי מתכונים בראש, שאמנם היו בלתי אכילים בעליל, אבל היו יצירתיים, ומדי פעם, כשההורים לא היו בבית, עשיתי ניסויים שבדרך כלל הלכו לפח. מאוחר יותר ניסיתי לעסוק בבישול, אך העבודה במטבח נראתה לי אפורה ומשעממת, לחלוטין לא מה שדמיינתי לעצמי, ולכן זנחתי את הבישול והלכתי לעשות דברים אחרים.

מהפכה

אני טבעוני משנת 2001, מסיבות מוסריות ואקולוגיות. מוסריות – מתוך התנגדות לשטיות הגידול של בעלי החיים בתעשיית המזון והתייחסות אליהם כמוצרים, אקולוגיות – כיוון שתעשיית המזון מהחי מנצלת משאבים שחסרים לכדור הארץ, מבזבזת מים ומזהמת – את האויר, את האדמה ואת המים שאנו שותים.

הפסקתי לאכול בשר שנתיים לפני כן, ואת השינוי הסופי עשיתי כשחזרתי משהיה בחו"ל. כשהתחלתי לעשות עוגות, עמד לפניי אתגר רציני מאוד. באותה התקופה אשתי החלה ללמוד נטורופתיה והובילה אצלנו בבית את מהפכת האוכל הבריא. לא עוד קמח וסוכר לבן, פלטות מטוגנים בשתיים בלילה ושאר מרעין בישין סותמי עורקים. מעכשיו עוברים לקמח מלא, עשבים ופשתן.

במר ייאושי גייסתי את כל היצירתיות שהיתה לי כדי להתמודד עם רוע הגזירה. עם בישול בריא התמודדתי יפה, אך האפיה היתה מסובכת יותר. מאחר ולא היה אף בית ספר שאוכל ללמוד בו מגדנאות טבעונית, היה עלי ללמד את עצמי לאפות. אספתי מתכונים, עשיתי אין ספור נסיונות, והתחלתי לעבוד.

העסק הביתי שפתחתי נולד בישיבה בסניף הישן של הבודהא בורגר'ס. אריה, הבעלים, חיפש אנשים לקנות מהם מאפים למסעדה, אז זרקתי לו, כהלצה, שיקנה ממני. הוא לקח את זה ברצינות ואני מצאתי עצמי עומד במטבח של חמותי ואופה עוגיות שוקולד צ'יפס. לא ידעתי אז כלום על ניהול עסק, ובכלל לא חשבתי להיכנס לזה ברצינות. ראיתי הזדמנות לעשות עוד קצת כסף מהצד ולקחתי אותה. אך רצה הגורל והעניינים החלו להתגלגל מהר, ולאט לאט הוספתי עוד מוצרים, העסק גדל, ועבדתי עם מספר מסעדות בת"א. השיא היה כשהוזמנתי להתארח בתכנית הרדיו "תכניות לשבת" עם ליעד מודריק ואסף ליברמן. במהלך האייטם עשינו מבחן טעימות בין המוצרים הטבעוניים שלי לבין מוצרים חלביים של מאפייה גדולה ומוכרת. העוגות הטבעוניות זכו והביאו כבוד למגזר.


את המדור נפתח עם בראוניז, בגרסה חצי בריאה וחצי מושחתת, פאדג'יים וטעימים מאד. ואם תספרו לאנשים שהן מקמח מלא ואין בהם ביצים וחמאה – לא יאמינו לכם

בראוניז שוקולד טבעוני

חומרים:
1 כוס קמח מלא
1/4 כוס קקאו
50 גר' שוקולד מריר משובח (לגרסה בריאה יותר – ניתן להחליף באגוזים. לגרסה מושחתת – שוקולד רוזמרי)
1 כפית אבקת אפיה
1/2 כפית מלח

1/3 כוס שמן קנולה
1/2 כוס סוכר קנים אורגני
2 כפות פשתן טחון מעורבב ב-1/3 כוס מים (לאיחוד התערובת)
2 כפות ממרח שוקולד ביתי (מתכון בהמשך)

הכנה:
1. מחממים תנור ל-180 מעלות.

2. טוחנים בבלנדר 2 כפות פשתן ב-1/3 כוס מים.

3. מוזגים לקערה שמן, סוכר וממרח שוקולד ומוסיפים את תערובת הפשתן, טורפים יחד לקבלת בלילה אחידה.

4. מנפים קקאו, קמח מלא ואבקת אפיה לתערובת הרטובה ומוסיפים מלח.

5. קוצצים את השוקולד לחתיכות קטנות ומוסיפים לתערובת.

6. מערבבים עד שכל החומרים היבשים נספגים ואין גושים (לא לערבב יותר מדי כדי לא לפגוע במרקם).

7. מוזגים את התערובת לתבנית משומנת (או מרופדת בנייר אפיה) ואופים 20 דקות.

8. מוציאים מהתנור, מניחים לצינון ושומרים בכלי אטום.

9. הבראוניז טובים עוד יותר לאחר לילה במקרר או במקפיא, ונשמרים כשבוע (במקפיא – הרבה יותר).

10. לגרסה נטולת גלוטן ניתן להשתמש בתערובת של 1/3 כוס שקדים טחונים ו-2/3 כוס קמח טפיוקה.

ממרח שוקולד ביתי

חומרים:
8 תמרים ללא גרעינים
1/4 כוס קקאו מנופה
3 כפות ממתיק (סילאן/אגבה/מייפל)
2 כפות קרם קוקוס
מים – לפי הצורך

הכנה:
1. טוחנים את כל חומרי הממרח בבלנדר, מוסיפים מים אם התערובת סמיכה מדי. את הממרח שומרים במקרר והוא מתאים לכריכים, עוגיות סנדוויץ', מילוי לעוגות שמרים ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully