וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתמנגל בטבעיות

אורן גולדפינגר

22.4.2010 / 17:40

'בא טבעי' ממשיך לשפד את עצמו לדעת גם אחרי יום העצמאות. ולא, הוא כבר לא מתבייש להיות טבעוני כשמזמינים אותו למנגל

אין דבר יותר ישראלי ממנגל, ולראיה, יום ההולדת של המדינה הוא גם יום הנפנופים הלאומי, שנלקח ברצינות תהומית. ההכנות והתכנונים מתחילים כמה ימים קודם, ממשיכים בחגיגה של אוכל ומסתיימים בהר של שאריות, חגורה פתוחה וריח של עשן בשיער.

כמה ימים לפני יום העצמאות התקשרו אלינו חברים והזמינו אותנו ל"על האש" אצלם על הגג, וכמובן ששמחנו להגיע. בשביל להזמין אותי למנגל, אין צורך באירוע מיוחד או חג כלשהו. כל מה שצריך לעשות זה לשלוח SMS, לכתוב "על האש", לציין איפה ומתי, ואני שם. כמו כל ישראלי מצוי, אני אוהב לעמוד בעמדה של המנגל ולדאוג לאוכל לכולם, ויש את הבונוס הזה של לנשנש מהמנגל תוך כדי. ואני לא נותן לטבעונות שלי להפריע לי.

פעם, כשהיו מזמינים אותי למנגל, היה עלי להסתפק בפיתה עם חומוס, בדרך כלל תעשייתי ונחות, חמוצים וסלט ששהה יותר מדי זמן בתוך המיץ שלו. מקסימום היו שמים לי טבעול על האש. תוך כדי ארוחה הייתי צריך להקשיב בעל כורחי להערות ולדאחקות שאחרים מריצים על הטבעונות שלי, וכאשר היו שואלים אותי "אז מה יש לך לאכול?" הייתי מגמגם משהו במבוכה. מתישהו הגעתי לפורום צמחונות וטבעונות בתפוז, והכרתי שם אנשים שעזרו לי לשנות את הגישה למנגל טבעוני. הכרתי חומרי גלם אחרים, עשיתי נסיונות, והיום, כאשר השאלה הזו עולה שוב, אני לא מתבייש ולא מגמגם יותר. יש אחלה אוכל טבעוני, והוא טעים ומשביע.

אז מה, בעצם, אפשר לשים על המנגל? שיפודי נתחי סויה מוצלחים מאד על האש, מאחר שיש להם מרקם דומה לבשר, והם סופחים טעמים בקלות רבה. יש מספר צורות של נתחי סויה; אני השתמשתי בבעלי צורה מרובעת. פרט לכך, ניתן לצלות נתחי טופו במרינדה טובה, פטריות פורטובלו גדולות ועסיסיות, אותן ניתן לצלות על האש או להכין מהן קציצות, ונתחי ירקות צלויים. תוסיפו לזה חומוס ביתי, טחינה, סלט טרי שהוכן במקום, פיתות (שאותן אפשר לחתוך, לתבל בשמן זית, זעתר וסומאק ולצלות על האש) ושתיה, וקיבלתם ארוחה נהדרת. אננס על האש או בננה צרובה היטב עם קצת שוקולד למעלה ישביעו את הכיסופים למתוק שמגיעים בסוף הארוחה.

אמנם יום העצמאות כבר מאחורינו, אבל בקרוב יגיע ל"ג בעומר, עוד חג של נפנופים. רוב הסיכויים שגם אז תמצאו אותי מאחורי המנגל.

שיפודי סויה

השיפודים האלה הם הצלחה בכל מנגל אליו אנו מגיעים. תמיד הקרניבורים אוכלים מהם ומופתעים מכמה שהם טעימים. הגשנו אותם גם בחתונה שלנו והם היו הצלחה גדולה.

החומרים:
250 גרם נתחי סויה
מים רותחים

אופן ההכנה:
1. משרים את נתחי הסויה במים רותחים, עד שהם מתרככים.

2. שוטפים במים קרים וסוחטים היטב בידיים.

3. מכינים מרינדה, מערבבים, ומעבירים למקרר למס' שעות, לספיגת טעמים.

4. מרטיבים שיפודים, על מנת שלא יישרפו, ומשפדים את הנתחים.

5. צולים על המנגל היטב משני הצדדים.

מרינדות

מאחר ששבבי הסויה חסרי טעם, הם חומר גלם מעולה. הם סופחים באהבה טעמים, ומרינדה טובה תהפוך אותם למאכל שכיף להכניס לפיתה או לאכול ככה, ישר מהשיפוד. כיוון שהנתחים חסרי שומן, כל המרינדות מבוססות על שמן זית, שמקנה להן עסיסיות. הנה כמה רעיונות: שמן זית, צ'ילי מתוק, רוטב סויה, ג'ינג'ר ורכז רימונים; שמן זית, קטשופ, חרדל, שום וסילאן; שמן זית, בצל מגורד דק, פפריקה, כמון וחוויאג'; שמן זית, עגבניות, זיתים, שום, בזיליקום ואורגנו.

אופן ההכנה:
מערבבים את כל חומרי הגלם ומשרים את נתחי הסויה. את המרינדה האחרונה, יש לטחון במעבד מזון למשחה אחידה ורק אז להשרות. ניתן להשתמש בהן גם לתיבול נתחי טופו.

ירקות על האש

הירקות לא צריכים יותר משמן זית ומלח גס, רוב הטעם מתקבל מהצלייה. הירקות הפופולריים על האש הם: בטטה, קישוא, חציל, בצל ועגבניה. פטריות פורטובלו יקבלו טעם בשרי ומרקם עסיסי אחרי צריבה טובה. לפני הצלייה יש לפרוס אותן דק ולהשרות בשמן ומלח, ובזמן הצלייה יש להשגיח שהאש לא תהיה חזקה מדי, אחרת הן יישרפו מהר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

אננס על האש

סיום פשוט אך נפלא לארוחה. מספיק לצרוב אותו פעם אחת מכל צד, ואז להגיש. אפשר להשתמש באננס טרי, אך גם אננס משומר יעשה עבודה מצוינת. בזמן הצריבה מברישים אותו בסירופ ונותנים לו להתקרמל. גם את האננס אפשר להשרות - בקרם קוקוס עם וניל או קינמון. פרט אליו, מומלץ לצלות גם אפרסקים, נקטרינות, או תפוחי עץ שנחתכו לפרוסות והושרו ברוטב של מייפל וקינמון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully