וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכל דבש

עופרי זוטא

9.5.2010 / 8:20

מי שקורא לבננה בשלה "דבש", כנראה לא ראה כוורת מימיו. מה שכן – אפשר להכין ממנה מאפינס ולחם טעימים. בריאות יום א'

אחד הדברים האהובים עליי במקום בו אנו גרים, הם עצי ושיחי הפרי מניבי היופי וטעם שנמצאים סביב, והעובדה שאני יכולה ללמד את הילד שלי, ששסק (או תאנה או תפוז) גדל על העץ בהמשך הרחוב ולא אצל הירקן או בסופר.

הבונוס הנוסף הוא האנשים הנחמדים והקשר איתם, שמוביל לעתים לסחר חליפין. לשכן ממול גדל בחצר עץ אבוקדו ישיש ונדיב. אנחנו נתנו לו מוט ארוך לקטיף פירות, ובתמורה קיבלנו, כמובן, אבוקדו מלוא הסל. השכנים משמאל פינקו אותנו בשתי שקיות עמוסות לימונים, השיחים שברחבי הכפר צ'יפרו אותנו בפיטנגו נפלא (את אחרון הפיטנגו קטפנו ממש לפני כמה ימים) ובגינה שלנו עדיין צצים ומאדימים תותי שדה נהדרים.

לפני כמה שבועות, שנייה לפני שהשמש שקעה, הקפיץ אותי צפצוף ה-SMS: "הבננות מבשילות, קחי אותן, אולי תצליחי לעשות מהן משהו..." כתבה לי אטי, השכנה הרחוקה.
עניתי מיד שאנחנו בדרך. העמסתי את הילדון ויצאנו לטיול ערב נעים, שבסופו חיכה לנו אשכול בננות בשלות. איך אפשר להגיד לא, כשמישהו מציע לך בננות שגדלות לו בחצר?

לא עמדנו בפיתוי, ובדרך כיבדנו את עצמנו בבננה קטנה וחמודה. היה ברור לכל הנוגעים בדבר, שאין מצב שנאכל בעצמנו את כל השלל, ושהבננות הולכות ונעשות רכות מיום ליום.
הפעוט סיכם: "מאוד טעים! הבננה מתוקה כמו דבש!" ואז, נזכרתי בפוסט-טראומתיות שכשהייתי ילדה ופגשתי בחלק רך ובשל יתר על המידה בבננה, מישהו תמיד היה קופץ ומנסה לשכנע אותי: "זה דבש! זה הדבש של הבננה!".

איזה דבש ואיזה פו הדב. מעולם לא קניתי את ההסבר הזה. מי שקורא לזה דבש, כנראה לא ראה כוורת מימיו. מה שכן, חבל להשליך את הבננות לעת זקנה, כי אפשר להכין מהן דברים ממש טעימים: שייק פירות עונתי, עוגות או מאפינס ואפילו גלידה בריאה ולא משמינה (עוד על הגלידה בשבוע הבא. אם מסתובבות בננות בשלות אצלכם בבית, עשו לעצמכם טובה: חתכו גס, הכניסו לכלי אטום והעבירו מיד למקפיא). הפלוס העיקרי הוא שבתהליך הבשלתה, העמילן שבבננה הופך לסוכר, מה שאומר שככל שהבננה בשלה יותר, היא גם מתוקה יותר וחוסכת לנו סוכר במתכון.

מאפינס בננה. עופרי זוטא
מאפינס בננה/עופרי זוטא

מאפינס בננה

אלה מאפינס שמתאפיינים בפשטות. או כמו שהשכנה אומרת: פשוט להכין ועוד יותר פשוט לאכול. הם מכילים תוספת מועטה של סוכר, אפשר לשלב בהם אגוזים לפי הטעם והחשק, וכמובן קמחים בריאים: קמח מלא וקמח כוסמין, שעדיפים פי עשרות מונים על קמח לבן. אני אוהבת לשלב בין הקמחים. זה מעניק למאפינס מרקם מעולה. מי שנמנע מביצים יכול להחליף אותן ב-100 גרם רסק תפוחים.

חומרים ל-12 מאפינס:
3 בננות בשלות
כף מיץ לימון
5 תמרי מג'הול ללא גרעין, קצוצים גס
רבע כוס שמן זית
רבע כוס שמן תירס או קנולה
2 ביצים
כוס (100 גרם) קמח מלא
1.5 כוס (150 גרם) קמח כוסמין
רבע כוס סוכר חום בהיר
כפית וחצי אבקת אפיה

אופן ההכנה:
1. מחממים תנור ל-190 מעלות.

2. מקלפים את הבננות ומועכים אותן בעזרת מזלג. מוסיפים את מיץ הלימון והתמרים ומערבבים היטב.

3. מערבבים את הקמח ואבקת האפייה בקערה יבשה.

4. בקערה נפרדת מערבבים היטב ביצים וסוכר. מוסיפים את השמנים בהדרגה.

5. מוסיפים לסירוגין את תערובת הבננות ואת מיקס היבשים לקערה עם הביצים, השמן וסוכר.

6. מסדרים מנג'טים בתבנית השקעים ויוצקים בעזרת כף את הבלילה לכל שקע (אפשר להעביר לשקית זילוף, ולזלף בקלות).

7. אופים כ-20-25 דקות, עד שהמאפינס קפיציים למגע וקיסם הננעץ בהם יוצא עם פירורים לחים-יבשים. הם הכי טעימים כשהם יוצאים מהתנור, כמובן, אבל אם לא מחסלים ברגע, מומלץ להקפיא ולהפשיר אותם בתנור, עטופים בנייר אלומיניום.

גיוונים: כיד המלך. ניתן לגוון את המתכון בכוס אגוזים קצוצים גס (אגוזי מלך, למשל, הולכים יופי), 100 גרם שוקולד מריר איכותי קצוץ גס (לפחות 60% מוצקי קקאו) או פירות יבשים חתוכים. כמו כן אפשר לשלב תבלינים כמו קינמון, ציפורן טחון והל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוגת-לחם בננות

יהודית מהלל, שתרמה לי את המתכון, מספרת: "את עוגת–לחם הבננות הזאת יצרתי כאשר בבוקר קיץ מהביל עמדו להגיע אלי חברות לבילוי משותף. כשעמדתי להכין את סלט הפירות לארוחת הבוקר גיליתי שהבננות בשלות מדי וכי לא ניתן לשלב אותן בסלט ומכיוון שבננות בשלות מתאימות לאפייה ומשמשות תחליף נפלא לביצים בתוך מאפים, החלטתי לאפות לחם בננה ולהשתמש בו כדי למרוח עליו ממרחים שונים ואכן כך היה. הלחם-בננה יצא טעים להפליא אולם מתוק מדי כי שכחתי שהבננות כבר נותנות את הטעם המתוק ואני הוספתי גם חצי כוס אגבה. במתכון הזה תיקנתי ורצוי להוסיף רק רבע כוס אגבה. תהנו"

חומרים:
3 בננות בשלות מאוד
רבע כוס אגבה
רבע כוס שמן
כף ליקר קפה (לא חובה(
חצי כפית קינמון
מעט אגוז מוסקט וציפורן
כפית תמצית וניל
קליפת לימון מחצי לימון
כוס וחצי קמח כוסמין
שקית אבקת אפיה
קורט מלח
חופן אגוזי מלך שבורים
חופן צימוקים
קוקוס טחון

אופן ההכנה:
1. מרסקים את הבננות למחית בקערה. מוסיפים אגבה, שמן, ליקר קפה, תבלינים, תמצית וניל וקליפת לימון ומערבבים.

2. מערבבים את הקמח עם הצימוקים והאגוזים (זה מונע מהם לשקוע למטה בזמן האפייה) ומוסיפים לקערה.

3. משמנים תבנית אינגליש קייק ומפזרים מעט קוקוס טחון על הדפנות.

4. יוצקים את התערובת לתבנית ואופים בתנור שחומם מראש ל-170 מעלות במשך 30-40 דקות.

גיוונים: את הצימוקים ניתן להחליף בשברי שוקולד, תמרים קצוצים, אגוזי פקאן או פיסטוקים, ובעצם כל מה שמתקתק וטעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully