וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמים קצוץ

עופרי זוטא

30.5.2010 / 0:00

בריאות יום א' מכינה קציצות עוף בשתי גרסאות טעימות – ברוטב בטטה וקוקוס או מלאות בהפתעות מזינות לילדים

כמעט תמיד אוכל מעלה בנו זכרונות. הגוף שלנו זוכר ואוגר זכרונות, ולא פלא שרוב טראומות האוכל שלנו נרשמו כשעוד היינו ילדים. החכמה הגדולה היא להתמודד איתן, מתישהו. טראומה שכזו נרשמה אצלי, כמו רוב טראומות האוכל שלי, בקיבוץ. שם, כשממש היינו קטנים, נתנו לנו לאכול "כדורי עוף מבושלים", או ליתר דיוק "מכובסים" (ש?ם שללא כל ספק לא יצליח לעולם לעורר את בלוטות הרוק אצל אף בן אנוש). לא זוכרת את הטעם שלהם, ועל כך תודות למערכת ההדחקה שלי, אבל זוכרת גם זוכרת את צבען הדהוי ועוכר התיאבון.

זה כמובן חבל, כי חזה עוף הוא דווקא חומר גלם מצוין – הוא זמין, מחירו שפוי וקל מאוד להכין ממנו שלל מאכלים מגוונים. בהחלט לא חייבים להכין ממנו רק שניצלים או סלטים מוקפצים. מכיוון שהוא נוטה להתייבש בקלות, אופציית הקציצה ברוטב נשמעת טובה מתמיד – רכה ונימוחה, כזו שתתאים גם לקטנים ולגם לגדולים.

חזה עוף הוא בעל ערך תזונתי גבוה: עשיר בחלבונים, החשובים לגדילה ולהתפתחות, בברזל ובאבץ ומהווה מקור טוב לוויטמינים מקבוצתB , חומצה פולית ומינרלים חיוניים נוספים (מגנזיום, זרחן, אשלגן ונתרן). הוא דל בשומן ובכולסטרול ומכיל מעט שומן רווי יחסית לבשרים אחרים, מה שעושה אותו מתאים במיוחד לשומרים על הפיגורה.

קציצות עוף וכרישה ברוטב בטטה וחלב קוקוס

הכרישה מוסיפה לקציצות טעם מעודן וגם קלאסה, והודות להזהבתה לפני הערבוב בבלילה, גם רכות ולחות. את הקציצות מומלץ "לסגור" במחבת עם מעט שמן כדי שיקבלו צבע יפה ולא יתפרקו. הן טעימות כפי שהן או בכל רוטב שתרצו. הפעם הלכתי על רוטב כתום של בטטה ומעט חלב קוקוס, ותיבול עדין שמקפיץ את הקציצות לדרגת מעדן של ממש.

החומרים לרוטב:
1 בצל קלוף וחתוך לחצאי פרוסות דקות/כרישה פרוסה דק
כף שמן
מקל קינמון
2 תרמילי הל
כף ג'ינג'ר קצוץ דק
רבע כפית אבקת קארי או כורכום (לא חובה)
מעט מלח
2 בטטות קלופות ומבושלות במים
רבע פחית חלב קוקוס
כוס ממי הבישול של הבטטות

לקציצות:
500 גרם חזה עוף טחון
3 כרישות פרוסות דק
כף שמן זית
כפית חרדל דיז'ון גרגרים
חצי כפית מלח
ביצה
3 כפות פירורי לחם
שמן צמחי לטיגון

אופן ההכנה:
1. מבשלים את הבטטות הקלופות במים עד שהן רכות מאוד. מסננים ושומרים את מי הבישול. מצננים קלות. מעבירים את הבטטות לבלנדר ומרסקים אותן עם רבע פחית חלב קוקוס וכוס ממי הבישול (מוסיפים מים בהדרגה, עד למידת הסמיכות הרצויה).

2. מחממים היטב סיר רחב. מוסיפים את השמן, הקינמון וההל ומניחים לסמן לספוג את התבלינים כ-10 שניות. מוסיפים את הבצל והג'ינג'ר הקצוץ, וגם את אבקת הקארי/כורכום. מאדים על להבה נמוכה כ-10 דקות. מוסיפים את קרם הבטטה ומעט מלח ומערבבים היטב.

3. מכינים את הקציצות: מאדים את הכרישה במחבת רחבה עם שמן הזית, עד שהכרישה רכה ושקופה (כ-10 דקות). מצננים. בקערה רחבה מערבבים את כל החומרים לבלילה אחידה.

4. מחממים מחבת רחבה ומוסיפים שמן צמחי לטיגון (לא שמן עמוק, אלא מעט שמן לסגירת הקציצות). יוצרים קציצות בגודל הרצוי וצורבים במחבת החמה כ-30 שניות מכל צד (נסו להרטיב מעט את הידיים במים לפני יצירת הקציצה). מעבירים לצלחת עם נייר סופג, או ישירות לסיר עם הרוטב.

5. מבשלים ברוטב, על להבה בינונית, חצי שעה לפחות.

קציצות עוף מלאות בהפתעות, ברוטב מנגולד, חומוס ולימון כבוש

מי לא מכיר את החלק הפולני בכל אחד מאיתנו שרוצה לדחוף עוד קצת אוכל לילד שלו, ואם אפשר, גם עוד מנה של בריאות? לתערובת הפשוטה של החזה הטחון מתווספים ירקות בהירים, שאף אחד לא ירגיש בהם. במקום פירורי לחם – שיבולת שועל ונבט חיטה. והתוצאה? קציצות של בריאות.
ניתן להכין רוטב אחר, פשוט יותר, לילדים בררניים במיוחד.

החומרים:
400 גרם חזה עוף טחון
1 קישוא
1 בצל בגודל בינוני
1 תפו"א קטן, קלוף
2 ביצים
חצי כוס שיבולת שועל טחונה
2-3 כפות נבט חיטה
מלח

לרוטב:
כף שמן זית
2 חבילות מנגולד, נקי מהשידרה הלבנה שלו, וקצוץ גס
חצי כוס גרגרי חומוס מבושלים/קפואים
כפית גדושה לימון כבוש
1 ליטר מים
מלח

לרוטב פשוט יותר:
כף שמן זית
1 בצל, קלוף, חצוי ופרוס דק
כפית פפריקה אדומה
1 ליטר מים
מלח

אופן ההכנה:
1. מכינים את הקציצות: במעבד מזון טוחנים את הירקות לעיסה אחידה. בקערה רחבה מערבבים את כל החומרים. במידה שהבלילה יבשה מדי, מוסיפים 2 כפות מים.

2. מחממים היטב מחבת רחבה, מוסיפים מעט שמן צמחי. צרים קציצות בגודל הרצוי (אם יש לכם סבלנות, הכינו קציצות בגודל כדור פינג פונג) ומטגנים כ-20 שניות מכל צד לקבלת צבע זהוב.

3. לרוטב: מחממים היטב סיר רחב, מוסיפים את שמן הזית. מוסיפים את המנגולד ומאדים עד שהמנגולד הופך להיות "סמרטוטי". מוסיפים לסיר את גרגרי החומוס, הלימון הכבוש ומלח. מערבבים היטב. מוסיפים את המים ומביאים לרתיחה. טועמים ומתקנים תיבול (אם אתם אוהבים רוטב בעל טעם יותר לימוני, אתם מוזמנים להוסיף מעט מיץ לימון טרי ואפילו עוד לימון כבוש). הרוטב מוכן, ומחכה שתזרקו אליו (בזהירות) את הקציצות. מבשלים יחד כחצי שעה ומגישים.

4. אם רוצים רוטב פשוט יותר: מחממים סיר ומוסיפים שמן זית. מזהיבים את הבצל על להבה נמוכה עד לקבלת בצל שקוף. מוסיפים את הפפריקה, מעט מלח ומערבבים היטב. מוסיפים את המים, מביאים לרתיחה. טועמים ומתקנים תיבול. זהו! מבשלים את הקציצות ברוטב. ניתן להוסיף גם קוביות קטנות של תפו"א אחרי הזהבת הבצל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully