וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא חשש גלוטן

רותי שטיינברג

5.7.2010 / 17:37

בשורה לחולי הצליאק: חנות חדשה בנמל תל אביב מוקדשת כל כולה למוצרים נטולי גלוטן – החל מלחם ועד דגני בוקר

לא קלים חייו של חולה הצליאק בארץ. הגלוטן (חלבון המצוי בחיטה), הוא האויב מספר אחת של הלוקים במחלה, ולמרבה הבאסה, מדובר באויב ערמומי שאורב בכל פינה. לא רק במקומות הברורים מאליהם, כמו משפחת הבצקים שכוללת לחמים, פסטות ושאר דברי מאפה. גם בשניצל וקציצות, בהם פירורי הלחם שוכנים כמעט באגביות, ובמוצרים כמו רוטב סויה, שוקולד, ריבות ואפילו יוגורט ותבלינים (שם הוא ממש מסתתר, הנבלה).

בתעשיית המזון נוהגים להשתמש בגלוטן על מנת להוסיף נפח למוצר או לשפר מראה ומרקם. בכדי שמוצר תעשייתי לא יכיל עקבות של גלוטן יש להפסיק את פס הייצור, לנקות אותו היטב ורק אז, בזהירות, להתחיל ייצור מחדש, נטול מפגעים. עניין לא פשוט, שמעטים היצרנים שייעתרו לו. עדית שניידר, שעבדה במחלקת הייצוא של עלית שטראוס לאורך עשור, איננה חולת צליאק, אך מצויה בכל הפרטים הקטנים בשל עבודתה. "בין המוצרים שייצאנו היו גם מוצרים ללא גלוטן. כך עשיתי היכרות עם השוק המורכב הזה, ובו החלטתי להשקיע כשהפכתי לעצמאית".

בשבוע שעבר היא פתחה בנמל תל אביב את Aditta's, חנות נקייה מגלוטן, שנותנת מענה נרחב לבעיה. ההיצע כולל לחם טרי (21-24 שקלים), מגוון פסטות על בסיס כוסמת, תירס ואורז (19 שקלים ל-500 גרם), דגני בוקר (19.5 שקלים ל-350 גרם), תבלינים (15 שקלים לאריזה), רטבים (18 שקלים), אבקות מרק, חליטות תה, עוגות פס ומאפים משפחתיים (41-46 שקלים) ועוד, מגובים באקססוריז למטבח, ספרי בישול ועמדת מידע בתחום. שניידר, שחקרה את התחום לעומק, הפכה גם ליבואנית, מה שמאפשר לה לשמור על רף מחירים ידידותי יחסית. בנוסף, היא משמרת סטנדרט של איכות שאומר שלא כל מוצר ללא גלוטן עושה דרכו אוטומטית לחנות, רק כאלה שעומדים גם במבחן הטעם.

"המודעות בארץ לבעיית הגלוטן עדיין רק בחיתוליה, גם בקרב רופאים. האוכלוסייה מחולקת לחולי צליאק שאסורים בשימוש בגלוטן, לעומת אחרים שמפגינים טולרנטיות לחלבון החיטה. מעבר לזה, יש הרבה מחקרים שהראו שיש לא מעט אנשים שאינם חולי צליאק (משמע, בדיקת הדם שלהם מראה תוצאה תקינה) ובכל זאת מפגינים רגישות כלשהי לגלוטן. מחקרים הראו שדיאטה נטולת גלוטן עוזרת במקרים כאלה בנטרול של תופעות כמו בעיות עור, אנמיה, מיגרנה ועד דיכאון". אף על פי העובדה שדיאטות נטולות גלוטן הפכו ללהיט בארצות הברית וסחפו אחריהן סלבס כמו גווינת' פאלטרו ואופרה ווינפרי, יש לציין שהמחקרים האלה אינם חד-משמעיים ושעדיין מדובר בתחום אפור.

Aditta's. נמל תל אביב, האנגר 13. 1-700-706-506
שעות פתיחה: א'-ה' 10:00-19:30, יום ו' 9:00-15:00

גם טבע קסטל בעניין

במקביל ואולי בתגובה לפתיחת החנות גם רשת 'טבע קסטל' החלה לשווק שורה של מוצרים לחולי צליאק. כחלק מהמאמץ לתפוס את פלח השוק האמור, הרשת חתמה עם עמותת הצליאק על שיתוף פעולה שמזכה את הלקוחות בכרטיס מועדון המקנה 10% הנחה על המוצרים בחנויות הרשת. בין המוצרים שימכרו (ועומדים למכירה במחירי היכרות): פשטידת ירקות – 9.99
שקלים, עוגיות - 19.99 שקלים, לחם כפרי של 'מאפיית שרה' - 25.99 שקלים וקורנפלקס - 15.99 שקלים ל-500 גרם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully