וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא הכל דבש: הגברות הראשונות של המסעדות

16.12.2014 / 12:27

מאחורי כל שף מצליח עומדת בת זוג שמעניקה לו את השקט והיציבות לעבוד לילות כימים. סיפורן של ארבע בנות זוג של שפים ובן זוג אחד, שחושפים את המאבקים והסודות לזוגיות מוצלחת, בעוד המטבח נושף בעורפם

שף הוא אמן מיוסר, כלוא בגוף של ספורטאי תחרותי עם אופי של מנכ"ל תזזיתי שיודע לבשל ממש ממש טוב. עכשיו דמיינו לעצמכם איך זה להיות נשוי למין טיפוס משונה שכזה – שף ישראלי מצליח. בני זוגם של קובעי סדר היום בקולנריה הישראלית הרי לא בראו את כישרון הבישול שאיתם נולדו אהובי ליבם, אך הם בהחלט הגורם הדומיננטי ביותר בטיפוח יכולת ההתמדה שלהם באחד הג'ובים התובעניים והשוחקים בשוק. ארבע בנות זוג ובן זוג אחד חושפים בפני וואלה! את הצד האחר של השף, זה שמסוגל בסוף כל יום לתת אהבה לא רק לקהל סועדיו, אלא גם לאשתו וילדיו.

אבי לוי ואילנית בימים של תחילת הקשר

אילנית לוי בבית הכוון. נועם מושקוביץ
צילום: באדיבות אילנית לוי/נועם מושקוביץ

אילנית לוי בבית הכוון

אילנית לוי בבית הכוון. נועם מושקוביץ
אילנית לוי בבית הכוון/נועם מושקוביץ

שיעור ראשון בזוגיות: אין מקום לשאננות, כאשר בעלך הוא שף מצליח ונרקומן לשעבר

מסעדת המוציא ובית הכוון עמוסות מעריצים ברוב ימות השנה, אך שעות העבודה המרובות של אבי במטבח הם הדבר האחרון שישבור את בני הזוג

סיפור הצלחתו של המאסטר שף אבי לוי מהמוציא ובית הכוון תועד היטב ושודר אינספור פעמים לעומק ליבם של צופי הטלוויזיה. לא רבים ידעו שבמהלך שידור עונת הזכייה שלו בתכנית הריאליטי, שנת 2011, התא המשפחתי שלו עמד על כרעי תרנגולת. אילנית לוי (39), אשתו, זו שהייתה שם לאורך כל השנים הקשות בהם נכנס ויצא מתאי המעצר ומוסדות הגמילה מסמים, ביקשה מבן זוגה למצוא עבודה רצינית וקבועה לטובת פרנסת הבית והילדים. אבי מצידו, בחר לתת את כל כולו לתכנית ולפרק זמן מסוים בני הזוג נפרדו. אבי גר בבית אימו, ואילנית בבית הוריה עם הילד. הם שבו והתאחדו לקראת גמר התכנית, ומאז באה עליהם הברכה, הפרנסה ויציבות הבית.

שלושה בנים קטנים לזוג לוי ועוד אחד בדרך. אילנית נמצאת כעת בחודש החמישי להריונה ומצליחה גם לתרום לפרנסת הבית בחצי משרה בעסק לשיווק מכשירים להורדת שיער. היא הכירה את אבי כשהייתה בת 12 כילד מצחיק בין חבורת שובבים ירושלמים. כשהייתה בת 24 פגשה בו שוב בדיסקוטק של מלון בירושלים. אבי ניהל בזמנו עסק לשטיפת רכבים בנוף כנרת והגיע בסופי השבוע לבית אימו בעיר. הוא זיהה את חברת הילדות שלו על רחבת הריקודים, התאהב מחדש ומצא דרך לליבה של אילנית תוך זמן קצר. אילנית העתיקה מגוריה לצפת והשניים פתחו יחדיו חנות בגדים שנקראה "29.90" – בגדים זולים לנשים בעיקר.

"כשהכרתי את אבי ידעתי על עברו בכלא, וידעתי גם שהוא רוצה להשתקם. הוא היה אז ועודנו אדם חכם, אחראי, עם מוסר עבודה שיודע לנהל עסק ועובדים", מספרת אילנית. ההתדרדרות המחודשת במצבו של אבי התרחשה לאחר שהשניים חזרו מצפת לירושלים במטרה לבסס את ביתם החדש בסמוך לבני המשפחה. "אבי חזר לחברים הישנים שלו בעיר ואחרי שנה בנישואים הוא נעצר פעם ראשונה על כל מיני קומבינות ופשעים קטנים. כשבננו הבכור היה בן 7 חודשים, אבי קיבל מעצר של 3 וחצי שנים על עבירות חמורות הרבה יותר. כשהוא יצא מהכלא, הוא יצא מכור לסמים קשים ונשלח ישר מהמעצר למוסד גמילה. השנים של הכלא ולמעשה עד השלמת תהליך הגמילה הראשונית היו שנים קשות מאוד של פרידות, מחשבות על גירושים ותקופות ארוכות של חיים בנפרד".

מאיפה קבלת את הכוח והאמונה להחזיק את הקשר והאהבה עם אדם כל כך בעייתי ?
"בתקופות הקשות, אני מודה שלפעמים לא הייתי חזקה. לפעמים הרגשתי שאני לא אוהבת אותו. אבל הנאמנות שלו והאהבה שלו אלחי מעולם לא היו מטלות בספק. הוא מעולם לא ויתר עלי ותמיד ראה רק אותי בעיניים וללא תנאי. ההתמכרות לסם זו מחלה שקשה מאוד לצאת ממנה ולכן שנים רבות חיינו בבועה שקשה היה לצאת ממנה, אבל דאגנו ללכת לטיפולים המתאימים ולחזור לעצמנו. לא הכל היה ורוד, ממש לא, אבל אני האישה של החיים שלו".

מתי השתנו הדברים לטובה מבחינתכן כזוג ?
"התקופות היותר טובות התחילו רק לאחר הזכייה במאסטר שף. במהלך התכנית היו משברים. אמרתי לאבי לפני תחילת הצילומים שיתחיל לחיות בעולם נורמטיבי, ימצא עבודה, ושיעזוב אותי מתכניות ריאליטי. אפילו כשהוא התקבל לתכנית לא הייתי בעד. רציתי לשכור כבר דירה נורמלית כי גרנו באותה תקופה בבית של אבא שלי. בסוף זה התפוצץ ונפרדנו במהלך התכנית. אבי ישן אצל אמא שלו ואני נשארתי בבית הורי. חזרנו לקראת גמר התכנית ומשם הכל נהיה אחרת ולטובה. אבי תמיד אומר לי שאם לא נפרדנו עד לאותה נקודה, כנראה שלא ניפרד לעולם".

בעל העסק שהיה אסיר ואחר כף שף מחזיק היום בשניים מהמקומות הלוהטים ביותר בעיר הבירה. מסעדת המוציא ובית הכוון עמוסות מעריצים ברוב ימות השנה, אך שעות העבודה המרובות של אבי במטבח הם הדבר האחרון שישבור את בני הזוג. "זה לא תמיד כיף שאבי חוזר הביתה ועונה לאלף טלפונים, קופץ לעסק כל פעם שיש בעיה וחושב כל הזמן על חידושים ופיתוחים לתפריט. אבל זאת המשמעות של להיות נשואה לשף. היו לי הרבה חששות מפני יכולת ההתמודדות של אבי עם הלחץ בניהול עסק, בגלל עברו כמכור, ולכן אין שאננות. אבי מקפיד ללכת לקבוצות תמיכה ולעזור לאנשים שהתמכרו. כל עוד הוא מקפיד על זה – אני יודעת שאנחנו במקום מאוד טוב מבחינת הזוגיות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"הוא מראה אהבה וחיבה דרך האוכל" עזרא וקרן קדם בתחילת הקשר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קרן קדם בסטודיו בעין כרם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקום ורדים, תקנה לה שמפניה ותכין קרפצ'יו דג ים, קישואים וצלפים

"כשהוא במצב רגשי טוב הוא חייב להכין משהו לאכול. זה חלק בלתי נפרד ממנו. הוא מראה אהבה וחיבה דרך אוכל"

דקות הליכה ספורות מהמוציא נשמעת בקולי קולות תזמורת השיפוצים של מסעדת ארקדיה המתחדשת. בעוד כשלושה חודשים היא תיפתח מחדש, בשמה החדש ובמחירים נגישים יותר - עזיזה מבית ארקדיה על שם אימו ז"ל של השף עזרא קדם. אלו ימים יחסית רגועים יותר עבור בני הזוג והשותפים העסקיים קרן ועזרא. עד הקמת המסעדה, עזרא מטפח תחביב וידע בתחום החקלאות האורגנית ומנהל סדנאות בישול בסטודיו שלו בהרי יהודה. קרן מארגנת ומתאמת את הסדנאות ושאר הזמן, הרבה זמן באופן יחסי – מוקדש כל כולו לשתי הבנות.

קרן (38) היא מוזיקאית מחוננת, בוגרת האקדמיה הגבוהה למוזיקה בירושלים. היא הכירה את עזרא כסטודנטית ממלצרת בגיל 18 אך רק לפני 6 שנים הפך קשר הידידות לזוגיות ממוסדת. אישיותו הסוערת של עזרא, שף קשוח ותובעני, לא הרתיעה את קרן, אלא דווקא יצרה "חיזור חזק" בין שני אמנים. "אני מאוד מחוברת לרגש, ולכן כל עניין הכניסה למערכת יחסים עם שף לא הרתיעה אותי. עזרא משך אותי בכריזמה, בשיחות הנפש וגם בחיזור על ידי אוכל מעשה ידיו. בגלל שאני בהוויתי יוצרת, כל עניין הטוטאליות מוכר לי. כל החינוך המוזיקלי הקלאסי שלי היה כזה – מאוד קשוח".

האם נשארו לך זיכרונות וטעמים מ"ארוחות חיזור" של עזרא ?
"באחת הפעמים, 4 בבוקר אחרי יום עבודה, הוא הכין לי קרפצ'יו מדהים של דג ים, לימון וצלפים. כל זה אחרי ערב מלא בשמפניה. בהזדמנות אחרת, יום שישי בערב, הייתה ארוחת 4 מנות רק בשבילי. האוכל והחיזור מתחברים כי עזרא הוא יוצר יצרי. כשהוא במצב רגשי טוב הוא חייב להכין משהו לאכול. זה חלק בלתי נפרד ממנו. הוא מראה אהבה וחיבה דרך אוכל".
הצלחתה ארוכת השנים של ארקדיה גבתה מחיר מהזוגיות של קרן ועזרא. "ברמת התא המשפחתי, אף בת זוג של שף לא תגיד לך שזה כיף מוחלט. שף זאת לא עבודה של 9 עד 17. יש ימים שאני לא רואה אותו בכלל, וזה למרות שאנחנו עובדים יחד. נעים לי מן הסתם להיות איתו בבית אבל נעים לי לא פחות לראות שהוא הולך לעבודה ונהנה מכל רגע".

מה סוד הקסם להצלחה של חיים זוגיים לצד שף מצליח וטוטאלי שמכור לעבודה קשה ?
"בגלל שעזרא הרבה שנים בתחום הוא יודע לסדר לעצמו את שעות המשפחה בשבוע עבודה. שישי שבת זה תמיד רק ארבעתנו, בלי עבודה, עם הרבה נסיעות משפחתיות לצפון. מבחינת הילדות, אין אכזבה ומרירות כי הן יודעות שבמהלך השבוע, אבא יצא בשעות הצהרים מהמסעדה כאשר יוכל וייקח אותן מהגנים".

ומי מבשל בבית ? השף או אשתו ?
"90% מהזמן אני מבשלת אוכל טורקי ביתי, ועזרא הכי אוהב את זה בעולם. בכל שעה מאוחרת שהוא חוזר מהעבודה, תמיד יחכה לו סיר תבשיל על הכיריים והוא "יטפל" בו. כשהתחלנו לצאת, הייתה לי חרדה לבשל עבורו, אבל מהר מאוד הבנתי שהוא לא מחפש את הרושם, הוא אוהב ומעריך אוכל של בית".

יוסי שטרית ונעמה בימים שבהן ניגן בהרכב דת' מטאל

נעמה כץ שטרית. נמרוד סונדרס
נעמה כץ שטרית/נמרוד סונדרס

נעמה כץ-שטרית במטבח של משפחת שטרית

נעמה כץ שטרית. נמרוד סונדרס
נעמה כץ שטרית/נמרוד סונדרס

שיעור שני בזוגיות: אל תצפי ממנו שיזרוק את המזלג באמצע סרוויס

נעמה מספרת שישנם סופי שבוע שבהם היא "דוחפת את יוסי לכיוון הסרוויסים על חשבון המשפחה", ממש כך.

נעמה שטרית (35) התאהבה ביוסי, המתופף של הרכב הדת' אוריאנטל NECROLOGY ממעלות כשהייתה בכיתה ט'. בית המתופף היה אז אבן שואבת לחבורות ילדים מתחלפות שבלסו בזו אחר זו ממטעמי מטבחה של אמו של יוסי, שף לעתיד. "יוסי התחבר כבר אז לבישול מתוך בית של בישולים בלתי פוסקים. כל החבורה שלנו מבית ספר אורט ממעלות, כ10תלמידים שובבים, הייתה מבריזה ואוכלת אצלו בבית קבוע. עוף מבושל עם תפו"א, גזר וגרגירי חומוס, חריימה, שקשוקות, ממולאים, עוגות שמרים – אלה דברים שגם היום ההורים שלי עדיין מבקשים ואוכלים בבית של יוסי".

"בתחילת כיתה י"א, יוסי החליט לחסוך לרישיון נהיגה וככה למעשה התחילה קריירת הבישול המקצועית שלו, במסעדת פינגווין בכפר ורדים. התחלתי להבין את המשמעות של זוגיות כזאת. הוא היה יוצא מבית הספר ישר לעבודה, מסיים ב23:00 וקופץ אלי הביתה רק בשביל להגיד שלום".

שנים אחר כך, עם עבודה במשרד אדריכלים, ילד וילדה קטנים, בית בהוד השרון ומסעדות קיטשן מרקט ואונזה המצליחות, עם ספרים שלמים של לקחים ותובנות – גם מעבודה משותפת בתחום. נעמה מספרת שישנם סופי שבוע שבהם היא "דוחפת את יוסי לכיוון הסרוויסים על חשבון המשפחה", ממש כך.

מול גישה קיצונית שכזו היא מדגישה גם ש"הילדים שלנו יודעים שכאשר אבא בבית הוא 100% איתם. בימים שהוא מוציא אותם לגנים, הוא ממזמז את הזמן ודואג תמיד לעשות גם עצירת ביניים במאפיה, לפני הלימודים. יוסי דואג להתנדב מדי פעם להדריך סדנאות קאפקייקס בגן ודואג לאסוף את הקטנים מהגן בשעות הצהריים, כאשר מתאפשר לו".
"אני התחתנתי עם אמן", נעמה קובעת. "ולכן הכי חשוב לי שהוא יעשה אמנות. אני לא נלחצת מזה שיוסי הרבה לא בבית. אני יודעת שאם אני אתקשר אליו עם בעיה מטורפת כשהוא באמצע סרוויס הוא לא יכול לזרוק את המזלג ולרוץ ישר הביתה. בשביל זה יש לי קבוצת חברות ומשפחה שתומכים ועוזרים עם הילדים. בת זוג של שף צריכה להבין שאין לה מה להתחרות עם האהבה שלו לבישול, זה משהו שקשה להסביר, אבל צריך סבלנות בדרך למציאת הדרך המשותפת כבני זוג".

"ישר נדלקתי עליו", ענת לוי ירוס ויוגב ירוס

ענת ירוס. נמרוד סונדרס
ענת ירוס/נמרוד סונדרס

ענת לוי ירוס

ענת ירוס. נמרוד סונדרס
ענת ירוס/נמרוד סונדרס

│מסתורי עם עיניים כחולות מחפש בחורה עם רישיון לרכב

"הקושי החל כאשר התקבלתי לעבודה הרצינית הראשונה בבנק, ואז במשך שנתיים-שלוש כמעט שלא התראינו"

אמן אחר, משורר צייר וטבח, הקים אימפריה של אוכל איטלקי במתחם הבילויים החדש של תל אביב. שף יוגב ירוס מחלק את זמנו השנה בין ארבעת עסקי המזון שמרכיבים את ליטל איטלי במתחם שרונה, אבהות לילדה קטנה וטיפוח זוגיות עם אשתו ענת (33). הם הכירו במסעדת "בליני" בנווה צדק, הוא היה שף והיא מלצרית סטודנטית.

"ישר נדלקתי עליו", מספרת ענת, "הוא עמד מאחורי הסירים, מאוד מסתורי עם עיניים כחולות. לא האמנתי שהוא שף בגלל גילו הצעיר (24 דאז, ב.ו), חשבתי ששפים אמורים להיות הרבה יותר מבוגרים. הקרח בינינו נשבר אחרי סדרת בילויים משותפים עם צוות המסעדה, הרבה דרינקים והעובדה שמדי פעם הקפצתי אותו הביתה עם האוטו שלי, כי ליוגב לא היה אז רישיון נהיגה".

הקושי ביצירת חיי זוגיות נורמליים התגלה לאיטו לאורך השנים, מהקל אל הקשה. "כשהייתי סטודנטית זה היה מאוד נחמד ומתאים. עבדתי כמלצרית ושעות העבודה שלנו חפפו. הקושי החל כאשר התקבלתי לעבודה הרצינית הראשונה בבנק, ואז במשך שנתיים-שלוש כמעט שלא התראינו, חוץ מימי חופש או קצת בימי ראשון". עם זאת, ענת מציינת שהיא "מבינה את מקצוע השף ומבינה שזה הייעוד של יוגב בחיים. הוא לא יכול ולא רוצה לעשות משהו אחר. הוא מסור לעבודה בצורה מלאה וזה מדהים בעיני. רוב האנשים עובדים במשהו אחד וחולמים לעשות משהו אחר לגמרי. יוגב חי את החלום שלו מגיל 18".

מה נכנס הביתה, אל תוך הזוגיות שלכם, מתוך כל עולם הלחצים של חיי המסעדנות?
"כשכותבים ביקורת לא טובה על מסעדה של יוגב, זה בערך יום אחד שמוגדר 'משברי'. אני לוקחת לו את הביקורת מהיד, קוראת אותה בעצמי ומפרקת את תכנה לגורמים. מפרידה בין עיקר לתפל ומגלה עבורו את המקומות שבהם המבקר 'נפל' עליו ללא סיבה או עם סיבה מוצדקת. אני מנסה לא לריב איתו משום סיבה, יש לו מספיק לחצים בעבודה ואני חושבת שמה שמייחד אותנו כזוג הוא שאנחנו לא רבים לעולם על שני נושאים: ענייני עבודה והטיפול בילדה".

אלון וובמן במסעדת אואזיס. נמרוד סונדרס
אלון ובמן במסעדת אואזיס/נמרוד סונדרס

│שיעור שלישי בזוגיות: 6 שעות שינה בלילה זה לחלשים

"מעולם לא נהגתי לישון הרבה בלילה, ואני חושב שזה בעצם מה שאיפשר ומאפשר את מערכת היחסים בינינו"

עוד אחד שלא רב כמעט, ובקושי ישן גם הוא אלון ובמן (41), בן זוגה של השפית רימה אולברה של מסעדת אואזיס. ביום הוא הייטקיסט (סמנכ"ל וממייסדי מלאנוקס) ובלילה שותף מלא לכל הנעשה באחת מהמסעדות הצבעוניות ביותר בתל אביב. בין לבין הוא ישן 4 שעות בלילה בממוצע.

רימה ואלון חולקים אהבה גדולה לאוכל ויין. תחילת היכרותם לפני 14 שנה כאשר רימה עלתה ארצה בעקבות אהבתה לאחיה הגדול של מי שלימים הייתה האקסית של אלון.

הידידות הפכה לקשר רומנטי לאחר שהשניים נפרדו מבני זוגם הקודמים והחלו לחגוג יחדיו בשעות הקטנות של הלילה על הבר של מסעדת ברברסקו בתל אביב. אלון היה מגיע בסוף יום עבודה מתיש וממשיך לעומק הלילה עם זוגתו, שהייתה שפית המסעדה.

"מעולם לא נהגתי לישון הרבה בלילה, ואני חושב שזה בעצם מה שאיפשר ומאפשר את מערכת היחסים בינינו", הוא מספר. "נמשכתי אליה בגלל שהיא פיגורה מאוד מעניינת וצבעונית".

איך יצא שהייטקיסט עסוק כמוך מצא עצמו לבסוף עם בת זוג עסוקה יותר ממנו?
"אנשי היי טק בהכללה, מחפשים בנות זוג דומות להם מבחינת קריירה ואופי, ויש את אלה שמחפשים את ההיפך הגמור, את ה'אמנים'. אני לא בטוח איזה בחירה אני עשיתי, אבל זה לא קל לשלב בין שני העולמות – היי טק ומטבח. ברמה האישית, זה שינוי מאוד דרסטי שאני עושה כל יום, מהיי טק משרדי ביום לחיי מסעדנות בלילה".

דירתם של השניים בשכונת פלורנטין שופצה למעשה בצורת מסעדה על כל ציודיה ושימשה במשך שנים לאירוח ארוחות גורמה מיוחד שהכינה רימה למוזמנים נבחרים. הבית ככלל, היה הומה חברים ואוכל רוב ימי השנה. "מציאות כזו לא מתאימה לכל אחד", קובע אלון, "בייחוד למי שהולך לישון לפני 22:00. מצד שני, תמיד היה לי אקשן בחיים. אין לי רגע דל אחד עם רימה ואפילו אין לנו טלוויזיה בבית".

"רימה היא אדם תזזיתי עם אמוציות ובקשר בינינו אני הוא ה'רגוע'. זה קשר מפרה. אני מרגיע את החיים והיא עושה אותם יותר מסקרנים. חשוב לה שאני אהיה מעורב בהמון דברים במסעדה, ולפעמים זה קשה ליישום מבחינתי כי אני טס הרבה. לעומת זאת, כשאני עובר תקופה קשה ושוחקת בעבודה, היא מכניסה את העניין לחיים שלי". בני הזוג הגיעו יחדיו להחלטה עקרונית משותפת שלא להביא ילדים לעולם בשלב זה מתוך חשש כי הדבר ייפגע בקריירות המשגשגות של השניים.

הם מנהלים אורח חיים חריג בנוף המשפחתי הדי שמרני בישראל, יוצאים לבלות כמעט בכל ערב וכמעט שלא אוכלים בבית. "הטיפ שלי למערכת יחסים עם שף הוא שאם יש אהבה – אז הכי חשוב לדעת להנות מהרגע ולתמוך אחד בקריירה של השני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully