וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה אוכלים את הצ'יפס הכי שווה באמסטרדם?

גיא גמזו

27.1.2016 / 14:31

בואו נודה על האמת, לאמסטרדם לא נוסעים בשביל חוויות קולינריות. לא פשוט למצוא מסעדה ראויה, ולכן ההמלצה העיקרית של השף גיא גמזו ממסעדת אריא היא להתמקד באוכל הרחוב שיש לעיר הזו להציע

המלצות קולינריות באמסטרדם של שף גיא גמזו. אינסטגרם, גיא גמזו, צילום מסך
ההרינג הכי טוב באמסטרדם. STUBBE'S HARING/צילום מסך, אינסטגרם, גיא גמזו

המסע האחרון שלי בעקבות מאכלי הרחוב היה לאמסטרדם שבהולנד. על אף שלא מדובר במטרופולין מסעיר במיוחד מבחינה קולינארית, כמו לונדון או פריז, הייחוד הגסטרונומי באמסטרדם הוא בעיקר דוכני אוכל הרחוב ופחות המסעדות; אמסטרדם מציעה הרבה אוכל מטוגן, גבינות טובות, צ'יפס או מעדניות בוטיקיות שאפשר לנשנש בהן הרינג. טיפ נוסף בהקשר זה: אם אתם מסבלטים דירה עם מטבח באמסטרדם, אני מאוד ממליץ ללכת לאחד הסופרמרקטים בשכונה. זו חוויה אדירה ומגוונת מאוד. הסופרמרקט הכי גדול בארץ לא מגיע לרמה ולשפע של הרשתות הכי קטנות שם.

מאחר ומדובר באמסטרדם וכבר הזכרנו את ההרינג, כי איך אפשר שלא, אז בואו נבין מה הסיפור שלו. הרינג הוא אחד המאכלים המפורסמים באמסטרדם ובהולנד בכלל, והמחירים שלו זולים מאוד. מדובר בדג ים הנפוץ בים הבלטי, באוקיינוס השקט ואפילו בים התיכון, והוא ממשפחת הסרדינים, הכוללת בין השאר גם מקרל ואנשובי. אגב, הריכוז הגבוה שלו בים הבלטי, הנמצא בצפון מזרח אירופה, הוא הסיבה לכך שהדג מהווה חלק בלתי נפרד מהמטבחים של יהדות מזרח אירופה. אפשר למצוא הרינג בארץ, אך לרוב הוא סובל ממליחות יתר. באמסטרדם לעומת זאת, הכבישה של ההרינג היא מאוד עדינה, עד שלעיתים כמעט ולא מרגישים אותה. ההרינג הקלאסי באמסטרדם מוגש על גבי מגשית מקרטון לצד מלפפון חמוץ ובצל לבן קצוץ חי, או בתוך סנדביץ'. אני, באופן אישי, מעדיף לוותר על הלחם, היות ולא חסרות קלוריות במטבח ההולנדי. השיטה הכי פשוטה לאכול אותו היא להרים את ההרינג מהזנב ולתת ביס מהאוויר.

ההרינג הטוב ביותר שאכלתי: STUBBE'S HARING

דוכן הרינג פשוט ששוכן לצד הנהר, הכי טעים שיש. אם מגיעים בזוג – אני ממליץ שאחד ייקח את ההרינג ללא לחם, והשני ייקח את ההרינג בתוך סנדביץ'. ביקשתי מהמוכרים שיפרסו לי את ההרינג, כך הרבה יותר נוח ונעים לאכול. אפשר לקנות את ההרינג ולהתיישב למרגלות הנהר. חוויה מקסימה ובעיקר טעימה.

שוק אוכל מקורה: DE FOODHALLEN

המלצות קולינריות באמסטרדם של שף גיא גמזו. אינסטגרם, גיא גמזו, צילום מסך
הדוכן הכי מומלץ. נקניקיה בלחמנית פרעצל/צילום מסך, אינסטגרם, גיא גמזו

מקום מהמם וחדש יחסית. מתאים גם לחובבי הקניות – יש שם גם דוכנים של בגדים, כלי בית ועוד. חוויה שלמה נפלאה. אפשר לבלות שם שעתיים-שלוש ולהמשיך הלאה. מה מומלץ במיוחד?

דוכן הנקניקיות – כדאי מאוד לקנות נקניקייה אשר מונחת בתוך לחמניית פרעצל. מוכרים שם מגוון הפתעות, כמו נקניקייה עם טופינג של פופקורן. הם מציעים כמה סוגים של נקניקיות- קלאסית, עגלים, טלאים, חזירים ועוד. אני אכלתי נקניקיית עגל קלאסית עם רוטב מתוק-חריף, וההמלצה שלי היא לקנות נקניקייה, להסתובב לדוכן שמוצב בדיוק מאחוריו ולקנות כוס בירה (כל בירה שיש מהחבית – לקנות! הבירות באמסטרדם פשוט מענגות, הן מגיעות בטמפרטורה קרה מאוד).

המלצות קולינריות באמסטרדם של שף גיא גמזו. אינסטגרם, גיא גמזו, צילום מסך
דג מצוין בציפוי פריך. דוכן הפיש אנד צ'יפס/צילום מסך, אינסטגרם, גיא גמזו

דוכן הפיש אנד צ'יפס – המנה הבריטית הקלאסית מוגשת כאשר הדג הוא למעשה חתיכה שלמה של פילה מטוגן עם ציפוי. זו מנה גדולה יחסית ולכן כדאי לחלוק אותה, לפחות עם אדם אחד נוסף. יש שם 3 רטבים: מיונז רגיל, מיונז מתובל, קטשופ ולימון. הצ'יפס יחסית סטנדרטי אבל הדג מעולה בזכות הציפוי שלו.

לאתר השוק

סופגניות-פחזניות היסטריות: KAASLAND.EU

מקום על הגשר שחובה ללכת אליו בכל ביקור בעיר. מוכרים שם סופגניות שמזכירות מאוד פחזניות, עם מילוי של קצפת וסוכר עליהן. בכל ביס ההרגשה היא של פיצוץ בחלל הפה! יש גם גורם הפתעה – מי שמזמין סופגניה ולא יודע מה יש בפנים, נהנה מאוד מההפתעה. ניתן גם לקנות שם גם גבינות לפי משקל (מוגרים שם גאודה עיזים מדהימה!), לאחר טעימה כמובן.

לאתר המעדניה

כריכים בטעם של ילדות: HARLEMMERSTRAAT

המלצות קולינריות באמסטרדם של שף גיא גמזו. אינסטגרם, גיא גמזו, צילום מסך
ארוחת הבוקר הטעימה בעולם. כריך נקניקים/צילום מסך, אינסטגרם, גיא גמזו

חוויה קולינארית מעולה נוספת באמסטרדם היא הגבינות והנקניקים. אני גדלתי בשכונה שהביטוי של "אוכל רחוב" היה רבע לחם עם כרוב סגול, נקניקים, פלפל חריף ומיונז. אוכל רחוב של מכולת. לכן, חוויית אוכל הרחוב באמסטרדם עבורי הייתה מעין שדרוג לילדות. יש שם מגוון מעדניות גדולות שמוכרים בהן גבינות ונקניקים, מהם עושים סנדביצ'ים במקום.

מול החנות של הגבינות והסופגניות (על הגשר), שוכנת בפינה מעדנייה קטנה – שם חייבים לאכול סנדביץ'. עובדת שם אישה מבוגרת שפורסת במקום גבינות ונקניקים, יש לה פסטו מדהים, טפנד זיתים מעולה, עגבניות מיובשות. בוחרים לחם או לחמנייה ומרכיבים סנדביץ'. לצד הסדביץ' קונים שתייה, הולכים לספסל שמשקיף לנהר, ואוכלים את ארוחת הבוקר הטעימה בעולם.

אם אתם כבר באיזור, אז בכל הרחוב הזה יש חנויות מגניבות, בוטיקים של מעצבים. שווה לעשות שם סיבוב.

הצ'יפס הכי טוב באסמטרדם: Manneken Pis

המלצות קולינריות באמסטרדם של שף גיא גמזו. אינסטגרם, גיא גמזו, צילום מסך
הצ'יפס הטוב ביותר באמסטרדם בזכות זן תפוחי אדמה סודי/צילום מסך, אינסטגרם, גיא גמזו

לצד ההרינג, הצ'יפס הוא המאכל המקומי הנפוץ באמסטרדם. הייחוד של הצ'יפס בדוכן הזה הוא הזן של תפוח האדמה. הם לא מגלים מאיפה מביאים אותו, רק אומרים שזה תפוח אדמה מבלגיה. זה מקום שמתמחה אך ורק בצ'יפס, לא מוכרים שם שום דבר חוץ מצ'יפס, שבא בגדלים: קטן, בינוני, ענק. תלוי ברמת הרעב. אני הזמנתי את המנה הקטנה בכדי להימנע מצרבות לאחר מכן.

יש הרבה מקומות שמוכרים צ'יפס באמסטרדם, אבל ללא ספק זה המקום הטוב ביותר. הצ'יפס שלהם ממש מתפוצץ בפה. אני ממליץ לבקש שיכינו אותו במקום כדי שיהיה חם (למרות שתדירות הטיגון שם היא על בסיס שניות, משתרך שם תור לא קצר). הוא קריספי מבחוץ ורק מבפנים. העדפה אישית שלי לצד הצ'יפס היא קטשופ ומיונז, אבל יש שם למעלה מ-20 רטבים: בוטנים ובצל, פלפל ירוק או גבינת צ'דר. פשוט טעים בטירוף.

לאתר הדוכן

מסעדה סינית: New King

המלצות קולינריות באמסטרדם של שף גיא גמזו. אינסטגרם, גיא גמזו, צילום מסך
מסעדה שהיא חובה. דמפלינגס/צילום מסך, אינסטגרם, גיא גמזו

נכון שאמרתי שבאמסטרדם אוכלים בעיקר בדוכני רחוב, אבל זו מסעדה שחייבים לאכול בה. אפשר בקלות לזהות אותה לפי הויטרינה שלה המציגה ברווזים תלויים. אני ממליץ על הדמפלינג שרימפס, זו אחת המנות הכי טעימות שאכלתי. זו לא המלצה, זו חובה. אפשר בכיף לחלוק מנה קטנה לזוג. היא מכילה 4 יחידות דמפלינג בתוך מרק וונטון צח, פשוט כיף גדול. המסעדה מזכירה לי מסעדה סינית בפריז שבכל ביקור שלי אני אוכל שם. מנה נוספת שהיא MUST היא דג הפקין. מדהימה.

לאתר המסעדה

אויסטרים ופירות ים על הקרח: the seafood bar amsterdam

המלצות קולינריות באמסטרדם של שף גיא גמזו. אינסטגרם, גיא גמזו, צילום מסך
לא זול, אבל שווה את ההשקעה. אויסטרים מנורמנדי/צילום מסך, אינסטגרם, גיא גמזו

מקום חדש יחסית. אני ממליץ להזמין פלטה של פירות ים (מגיעה ב-2 קומות) שכוללת אויסטרים והרבה סוגים של פירות: וונגולי (צדפות), שרימפסים, סרטני ענק, אסקרגו (שבלולים), לובסטרים ועוד. ממש פלטת "כל טוב". כדאי להזמין את האויסטרים, במיוחד את "דה נורמנדי" – אויסטרים מעולים ורעננים מנורמנדי, אשר טעמם אגוזי מעט.

יש לקחת בחשבון שזו מסעדה לא מאוד זולה, אבל שווה את ההשקעה (אויסטר עולה כ-2.5 יורו, כשליש מהמחיר בארץ).

לאתר המקום

העוגיה הכי טעימה בעולם: van stapele koekmakerij

המלצות קולינריות באמסטרדם של שף גיא גמזו. אינסטגרם, גיא גמזו, צילום מסך
המלצות קולינריות באמסטרדם של שף גיא גמזו/צילום מסך, אינסטגרם, גיא גמזו

חנות קטנה שמוכרת סוג אחד של עוגיות וקפה. מדובר בעוגיית שוקולד נימוחה מאוד, נמסה בפה, שמזכירה את עוגיית השוקולד-צ'יפס. בפנים מסתתרת קובייה של שוקולד לבן, שפשוט נוזל לתוך הפה וזו חוויה לא נורמאלית. כדאי לבקש שיכינו אותה במקום (שווה המתנה של 5-10 דקות). מומלץ להזמין אספרסו ומינימום 2 עוגיות לבן אדם. לא אגלה יותר מזה. לכו, תטעמו, ותספרו לי איך היה.

לאתר החנות

מסעדה עם ישיבה בחוץ: Frits

המלצות קולינריות באמסטרדם של שף גיא גמזו. אינסטגרם, גיא גמזו, צילום מסך
המלצות קולינריות באמסטרדם של שף גיא גמזו/צילום מסך, אינסטגרם, גיא גמזו

אם מזג האוויר נעים, כדאי לשבת בחוץ עם בירה. הם מגישים המבורגר טוב שמגיע בתוך לחמנייה מעולה. אני אכלתי המבורגר חריף עם חלפיניו בסטייל מקסיקני. הם מציעים שילובים מעניינים בהמבורגרים, ברמה מאוד גבוהה. הרטבים שלהם מצוינים וההמבורגר עצמו עשוי טוב מאוד. אם מחפשים המבורגר טוב – כדאי מאוד לאכול שם ולהזמין לצדו טבעות בצל וכוס בירה. כיף גדול.

לאתר המסעדה

פאי תפוחים היסטרי: Café winkel 43

המלצות קולינריות באמסטרדם של שף גיא גמזו. אינסטגרם, גיא גמזו, צילום מסך
הכי טוב שתאכלו בחיים. פאי תפוחים/צילום מסך, אינסטגרם, גיא גמזו

עוד מקום שחובה להגיע אליו. אין צורך להזמין כמה מנות מתוך התפריט – כדאי רק להזמין את פאי התפוחים המדהים שלהם. מגיעים לשם אנשים ממגוון מקומות בעולם רק בשביל לאכול את הקינוח הנהדר הזה. הפאי מלא בתפוחים ובצימוקים, מעליהם יש קראסט של הבצק עצמו ובצד גוש קצפת. בחיי שזהו פאי התפוחים הכי טעים שיש.

לאתר בית הקפה

המקום לשתות בו קוקטייל: Skylounge amsterdam

המלצות קולינריות באמסטרדם של שף גיא גמזו. אינסטגרם, גיא גמזו, צילום מסך
המלצות קולינריות באמסטרדם של שף גיא גמזו/צילום מסך, אינסטגרם, גיא גמזו

בר מאוד מושקע ומגניב שנמצא בקומה העליונה של בניין גבוה, משקיף כמעט על כל העיר. מקום מהמם. המטבח שם נסגר מוקדם יחסית, ב-22:30 (כמו מטבחים ביתר המקומות באמסטרדם), ולכן כדאי להגיע לפני. אני הגעתי מאוחר מדי לצערי, כך שעל האוכל אני לא יכול להמליץ, אבל על קוקטיילים – בהחלט. הקוקטיילים שם מטורפים ומאוד מושקעים. אני שתיתי קוקטייל עם פטל שחור ורוזמרין. אני ממליץ להזמין לשולחן אחד כמה קוקטיילים כדי לטעום את המגוון. זה לאונג'-בר (ישיבה נמוכה) עם שלל מתחמים,יש שם אווירה מדהימה,, אנשים יפים ומוזיקה עדכנית וכיפית.

לאתר הבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully