וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתם מפשירים אוכל לא נכון - ככה עושים את זה

איך אתם מפשירים בשר שהיה במקפיא לפני שאתם מבשלים אותו? מסתבר שהשיטה הפופולרית ביותר היא ממש לא מומלצת, אז איזה שיטות כן מומלצות ואיך לעשות את זה נכון? הנה המדריך

עוף טרי, שוקיים. ShutterStock
הפשרה של עוף - בשום מקרה לא על השיש/ShutterStock

איך אתם מפשירים בשר, או בכלל אוכל מהמקפיא, לפני שאתם מבשלים אותו? יש כמה שיטות פופולריות במיוחד - אלא שלא כולן ממש מומלצות. אחת השיטות הפופלאריות ביותר, בה אנשים רבים משתמשים על מנת להפשיר אוכל, קיבלה לאחרונה אזהרה חד משמעית משירותי הבטיחות במזון האמריקאית (USDA) - הפשרה על השיש.

למרות שמדובר בשיטה די רווחת - להשאיר על השיש למשך כמה שעות בשר קפוא, שיפשיר עוד ארוחת הערב, השיטה הזאת היא בעלת סיכון גבוה לקבל הרעלת מזון, כיוון שלבקטריות שצומחות במזון יש יותר סיכוי לצמוח בטמפרטורת החדר, כך שאוכל אשר מושאר על השיש יותר משעתיים נמצא בסיכון. (לכן גם לא מומלץ לאכול בבוקר שאריות של פיצה שעמדה בחוץ כל הלילה). אגב, גם הפשרת מזונות על ידי השארתם בחוץ (אדן החלון/מרפסת) גם היא אינה בטוחה.

אז איך בכל זאת מומלץ להפשיר?

למרבה המזל, הדרך הנכונה להפשרת אוכל היא ממש פשוטה. הנה מדריך פשוט לשלוש שיטות בסיסיות ואפקטיביות להפשרת מזון.

מקרר של חברת בקו. יח"צ חו"ל,
הפשרה במקרר - הכי בטוח/יח"צ חו"ל

הפשרה במקרר - האם זה בטוח?

למרות שהשארת האוכל על השיש כנראה תהיה מהירה יותר, עדיף בהרבה להפשיר את האוכל במקרר. על פי ה-USDA, אוכל שמופשר במקרר הרבה יותר בטוח לאכילה, כיוון שלבקטריות יש סיכוי הרבה יותר נמוך לגדול בטמפרטורות נמוכות.

הפשרה במקרר - איך לעשות את זה?

תהליך ההפשרה במקרר מאוד פשוט - שמים את האוכל במקרר ומחכים. כמובן שלכמויות שונות של אוכל ייקח משך זמן שונה להפשיר לגמרי. לכמות לא גדולה של בשר יכול לקחת עד 24 שעות של הפשרה במקרר. הבשר יהיה בטוח לבישול עד יום או יומיים לאחר שהופשר, אז אל דאגה אם נתתם לו לשבת במקרר עוד קצת זמן אחרי שהופשר.

הפשרה במקרר - טיפים

- אם האוכל צריך להיות מבושל לפני שאוכלים אותו (בשר נא למשל), ודאו כי הוא עטוף וסגור היטב, כך שלא יווצר מגע בינו לבין שאר האוכל המקרר.

- בנוסף, נסו לדאוג כי המזון יופשר במדף התחתון של המקרר, כך שלא יטפטף תוך כדי הפשרה על מוצרים אחרים במקרר (טיפ נוסף - רצוי להפשיר בתוך כלי קיבול).

הפשרה במקרר - האם ניתן להקפיא שוב?

בגדול התשובה היא כן. אוכל שהופשר במקרר, ניתן להחזיר חזרה למקפיא ולהפשיר שוב בתאריך מאוחר יותר. רק צריך לזכור שאיכות הבשר תיפגע מזה. זה כנראה לא יהיה בשר באיכות של מסעדה.

בשר נא על קרח. ShutterStock, ShutterStock
בשר על הקרח/ShutterStock, ShutterStock

הפשרה במים קרים - בטוח?

שימו לב - הפשרה במים תיעשה תחת מים קרים בלבד. מים חמים או בטמפרטורת החדר יכולים לסכן את המזון שלכם, אבל השריית המזון, עטוף כמובן, במים קרים שהמזון עד שהוא מופשר זאת דרך בטוחה לחלוטין.

הפשרה במים קרים - איך לעשות את זה?

השיטה הזאת דורשת מעט יותר מאמץ מאחרות - אבל היא גם בטוחה יותר, אז כנראה שהיא שווה את זה. ראשית, אטמו את המזון בשקית ניילון אטומה מאוויר, ודאו כי אין בה חורים ושהיא אינה דולפת. אם היא דולפת, בקטריה מהמים יכולה להתחסר לאוכל (זה גם יהפוך את הבשר למיימי לפני שמבשלים אותו). הטביעו את השקית במים קרים עד שהבשר (או כל מזון אחר) מופשר לגמרי. על מנת שהמים יישארו קרים יש להחליפ כל חצי שעה. לכמויות קטנות של אוכל לוקח בערך שעה להפשיר לגמרי בשיטה זאת. למזונות גדולים יותר (כמו עוף שלם לדומגא), יכול לקחת כ-30 דקות על כל פאונד של המשקל. לכן זה פחות מומלץ עם מזונות מסוג זה.

הפשרה במים קרים - טיפים

אחרי שאתם מפשירים את האוכל במים קרים - תצטרכו לבשל אותו מיד. אחרת הבשר, או כל אוכל לא מבושל אחר, יישאר בטמפרטורת החדר ועשוי להצמיח בקטריות. בנוסף, מומלץ לא להפשיר את האוכל בכיור, במיוחד אם הוא לא ארוז כמו שצריך. הבקטריות שיש באוכל לא מבושל עשויה לזהם את הכיור, זה המקום בו אתם שוטפים את הכלים שלכם, וכדאי לשמור עליו נקי.

הפשרה במים קרים - מותר להקפיא מחדש?

בשום אופן לא! ברגע שמפשירים אוכל במים קרים, מוכרחים לבשל אותו לפני שמחזירים אותו למקפיא.

גיף מיקרוגל. גיף מיקרוגל,
הפשרה במיקרוגל - שימו לב לבחור בתכנית הנכונה/גיף מיקרוגל

הפשרה במיקרוגל - האם זה בטוח?

אפשר להפשיר מזון במיקרוגל לגמרי בביטחון, רק חשוב לעשות את זה בזהירות. ניסיון לזרז את התהליך על ידי שימוש בטמפרטורה גבוהה יכול להשאיר אתכם עם אוכל שמבושל בצורה לא אחידה. חלקו החיצוני של הבשר לדוגמא, יכול להתבשל, בעוד שחלקו הפנימי קפוא לגמרי. השתמשו רק בתכנית ההפשרה של המיקרוגל כדי להפשיר אוכל.

הפשרה במיקרוגל - איך לעשות את זה?

פשוט למדי - רק וודאו שאתם שמים את האוכל בתוך כלי שלא יאפשר לו לנזול על כל המיקרוגל, והשתמשו בתכנית ההפשרה.

הפשרה במיקרוגל - טיפים

אחרי שהאוכל מופשר, תדאגו לא לגעת בבשר הנא עם הידיים. השתמשו בכלי קיבול, או אם אתם צריכים להשתמש בידיים, שטפו אותן היטב לפני ולאחר מכן. זה חשוב ממש, על מנת להגן על עצמכם מהרעלת מזון. אוכל שהוא מבושל חלקית, או שרק הופשר, יכול לשאת בקטריה שצריך להיזהר לא להעביר לחלקים אחרים במטבח. בנוסף, דאגו לבשל את הבשר מיד לאחר ההפשרה במיקרוגל כדי להימנע מבקטריה.

מותר להחזיר לפריזר?

לא! אוכל שהופשר במיקרוגל יש לבשל מיד ועולם לא להחזיר למקפיא.

סטייק בתנור. ShutterStock, ShutterStock
בשר בתנור, ישר מהפריזר/ShutterStock, ShutterStock

האם ניתן לבשל אוכל מבלי להפשיר אותו קודם?

כן. על פי ה-USDA זה בטיחותי לבשל אוכל ישירות מהפריזר. עם זאת, זכרו שהזמן הדרוש לבישול יגדל. בנוסף, יש סיכוי כי האוכל לא יתבשל בצורה אחידה, תלוי גם בשיטת הבישול. יש, עם זאת, יוצא מן הכלל אחד - אסור לבשל בשר בסיר בבישול איטי (slow cooker) מבלי להפשיר אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully