וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאן, תל אביב: מקום של עיר באמצע העיר, כמו שכולנו רוצים יותר בעיר

17.6.2024 / 6:00

מזרח רחוק עם מידל איסט, באותה קערה טעימה

יאן, תל אביב/יאן

לפני הכול, ההלם האמיתי של יאן מגיע כשאתה מבין שהיא עובדת כבר עשור. יותר מעשור, למעשה. נכון, היה עכשיו שיפוץ ורוח חדשה נכנסה מהבעלים ("אליבי", "צינה", "Mi Va", "שה ויוי") ועד העובדים, אבל סביר מאוד לקבוע, באופן גורף אפילו, שאין מקום בעיר שפועל כל כך הרבה שנים בלי שהוא יצדיק את הזמן הזה. ואם כבר קביעות מוחלטות שכאלה - כמה מסעדות יכולות לשמור על מעוף סיסטמטי כזה מתחת לרדאר, עד כדי שהלקוחות הקבועים שלהן מוצאים את עצמם מופתעים פתאום?

התשובה, בתל אביב בעיקר אבל בהחלט גם הרבה מעבר לה, משיקה עד כדי מחבקת את הרף המתמטי התחתון ביותר. יאן, בהיבט הזה, היא אנומליה עירונית מטריפה. קמה בבוקר בשקט, פותחת דלתות בלי לעשות רעש, מדליקה אורות ולהבות בלי לעשות עניין, ומתחילה לעבוד. עכשיו, פשוט, העבודה הזאת מדוגמנת החוצה, ממתינה סוף סוף להתפרץ. ופריצה בוא תבוא.

מזרח רחוק, מזרח תיכון. פאד תאי של יאן

אם יאן הייתה מודעת נדל"ן, סביר שהייתה לא יותר מ"דירת חדר, קומת קרקע, אוויר טוב מהים, קרובה למרכז העניינים". כמסעדה, היא מספקת את הווליו למ"ר מהיעילים שראו פה, ולוקיישן מהממזריים שנתקלנו בהם.

היא על דינזגוף, אבל לא ממש על-על. היא גם על שדרות בן גוריון, אבל לא באופן שאתם חושבים. מטר מכאן ומטר לשם, וככה הכי טוב לה. באמצע של האמצע, ליד. התכונות האלה איפשרו לה לככב במשך כל השנים האלה כגו-טו משלוחים וטייק-אווי בקרב שכניה ומכריה ולקוחותיה החוזרים, ואת כל השאר קנו הצניעות, הנו-בולשיטאיות והשילוב הידוע, והעדיין עובד, שהוא אסייתי של מזרח רחוק מעורבב במדיטרניאן של מזרח תיכון.

כעת, זה רק הולך ומשתפר.

כשאורי שפט מחליט לשחרר

התור הכי ארוך עכשיו בת"א, ודי בצדק

לכתבה המלאה
יאן, תל אביב. יניב גרנות, מערכת וואלה
ופריצה בוא תבוא. יאן/מערכת וואלה, יניב גרנות
יאן, תל אביב. יניב גרנות, מערכת וואלה
וככה הכי טוב לה. יאן/מערכת וואלה, יניב גרנות
הראשונות מתוות את הדרך - מה שבא לך, איך שבא לך, ובעיקר קליל ומאוד מותאם למזג האוויר הנוכחי

התפריט מתחיל עם שלושה סלטים - וואקמה וטופו קריספי עם רוטב תמרינדי (59 שקלים), כרוב אסיאתי ברוטב חמאת בוטנים (49 שקלים) וקריספי סלמון עם ירקות פריכים גם כן, קשיו ושבבי בצל (65 שקלים).

משם, ממשיכות הראשונות להתוות את הדרך - מה שבא לך, איך שבא לך, ובעיקר קליל ומאוד מותאם למזג האוויר הנוכחי. אגרול צמחוני (49 שקלים) כמובן, אבל גם ספרינג רול אביבי-קייצי-פרשי ובו סלמון טמפורה ואטריות שעועית עם רוטב הדרים לטבילה אובססיבית בצד (49 שקלים), סירות חסה עם סלמון קצוץ (49 שקלים) וגיוזה. ברור שגיוזה.

יאן, תל אביב. יניב גרנות, מערכת וואלה
סאמר בפורמט רול. יאן/מערכת וואלה, יניב גרנות

זה לא עוצר שם, והתפריט הצנוע בממדיו מוסיף למלכד את הארוחה בהרבה מאוד מנות-חובה (וגם, באופן שהוא שוב מפתיע וכבר כנראה לא מפתיע באמת, גם קוקטיילים טובים), שסופן מה שתמיד אומרים לך שהמקום דוגל בו (אתם יודעים, מילת הגנאי "ש&$#ג" ואוכל למרכז השולחן שכאלה), אבל כמעט אף פעם לא מקיימים. כאן, כן.

אוסקה היא דוגמה מוצלחת לתופעה המוצלחת - טרטר ספייסי טונה על קריספי רייס עם מיונז יפני, צ'ילי, טוביקו, עירית ופונזו (59 שקלים) - ומנת הסשימי (סלמון וטונה, ורוטב הדרים יפני מצוין שאגב חורך כרגע את ישראל ויש להחזיק אצבעות שלא יעבור לשלב חשיפת-היתר) משלימה אותה באופן כמעט יין-יאנגי, ובעצם פשוט יאן.

יאן, תל אביב. יניב גרנות, מערכת וואלה
רוטב-על. סשימי של יאן/מערכת וואלה, יניב גרנות

הרולים מעבירים הילוך עם מניפה מרשימה של אפשרויות - 15 מבוססות דגים, לפחות ארבע צמחוניות - ושילובים חמודים ומסקרנים שאיכשהו לא גורמים לך לעצור הכול ולהכריז שביפן לא היו מסכימים. היו מסכימים, היו. בטח עם אחוזי לחות כאלה.

יש פה, למשל, "סלמון לימוני" (סלמון ואבוקדו במעטפת סלמון, לימון, סויה קוג'י ואררה, 57 שקלים), "סופר יאן" (מאקי סלמון בטמפורה עם טרטר ספייסי סלמון ואבוקדו, 74 שקלים), "מאשרום קראנץ'" (פטריות בטמפורה, סלמון, אבוקדו במעטפת טוביקו, סלמון ואיולי כמהין, 55 שקלים) ו"מוסריקו" (דג לבן ואבוקדו במעטפת דג לבן, סויה קוג'י, פלפל חריף, ספייסי מיונז ועירית, 59 שקלים), וגם ענייני יוזו ואספרגוס, משחקי שקדים פריכים ומחויכים מלמעלה, פלפל ירוק חריף כקיק, ויד טובה וחדה על הסכין, ועל המגש.

יאן, תל אביב. יניב גרנות, מערכת וואלה
מגדל שכבות. "אוסקה" של יאן/מערכת וואלה, יניב גרנות
האם פאד תאי אמור ללכת עם שניצל שכזה? ודאי שלא. האם מדובר בשילוב גאוני שכולנו קצת חולמים עליו כאן ושם, ביבשה או על האיים? ודאי שכן, ובצדק

רוצים יותר? מרק מיסו וקערה גדולה של קארי תאילנדי עם עוף וחלב קוקוס יעבדו היטב ככל שהמזגן עובד היטב (אם כי, שוב, בתאילנד כולנו הזענו את עצמנו מעל תבשילים לוהטים כאלה הרי). פרגית בקארי אדום תוסיף חריפות ופאד תאי (69 שקלים) ישדך ענייני פאד תאי קלאסיים למעין שניצל-קאצו פרגית בעובי בינוני, ועם פריכות מקסימום.

האם פאד תאי אמור ללכת עם שניצל שכזה? ודאי שלא. האם מדובר בשילוב גאוני שכולנו קצת חולמים עליו כאן ושם, ביבשה או על האיים? ודאי שכן, ובצדק.

יאן, תל אביב. יניב גרנות, מערכת וואלה
ברור. גיוזה עוף של יאן/מערכת וואלה, יניב גרנות
יאן, תל אביב. יניב גרנות, מערכת וואלה
יד חדה על הסכין. סושי של יאן/מערכת וואלה, יניב גרנות

יאן, באופן הכי ברור והכי ישיר שיש, פשוט לא עושה עניין מעצמה, ומשחק המילים שנגזר מהמשפט הזה כל כך מיותר עד שאין צורך אפילו לנסות להגותו. אין דרישה פה לגימיקים ולא לשטויות, אך מהקצה השני של הסקאלה אין גם ביקוש לרצינות נודניקית ולטרחנות מתישה.

מה שכן יש פה, ובערימות, היא עיר. אנשים שהולכים על שדרה ומחפשים הפוגה פוגשים חברים שחזרו מהים ומבקשים את אותה הפוגה בדיוק. מהחדשות, מהשמש, מהצורך לתכנן את הארוחה הבאה. במקום כל אלה, אפשר לדמיין אותם פוגשים בעיניים את החום הבהיר והצמחים הנופלים-מטפסים של יאן המחודשת, מתעלמים מבגדי הים ומהכפכפים, נכנסים ומתיישבים. אוכלים ומחייכים קצת. עשור ויותר שזה עבד. עכשיו זה בטח יעבוד עוד יותר.

seperator

יאן, שדרות בן גוריון 40 (פינת דיזנגוף), ראשון-שבת 12:00-24:00, 03-6346707

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully