וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיזם הישראלי שמנסה להחזיר את הדבורים לחיים

ליאת נעמי שירית

12.9.2020 / 9:01

דווקא בתחילת משבר הקורונה, יובל וערן עברי, זוג אחים, מעצבים תעשייתייים, התאהבו בעולם הדבורים והתחילו לבנות כוורות ביתיות, שמסייעות בהגדלת אוכלוסיית הדבורים ההולכת ונעלמת

כוורת להרכבה עצמית בבית/ivry-b

.

בוידאו: הרכבת כוורת של IVRY-B

"דבורים לא עפות ברוורס" הוא אומר לי. "למה שדבורים יעפו ברוורס?" אני שואלת ומתחילה לשכלל דרכי מילוט "לא מספיק אלה, שנוסעות ישר?". אני יודעת שהוא מנסה להצחיק אותי אבל, איכשהו אני והשרוולים הארוכים שלי בחום מתון של 38 מעלות, לא ממש מצליחים לגחך. אני פה כדי להציל את הדבורים.

כמוני, אני מניחה, כולם מכירים את משבר הדבורים העולמי. הדבורים נעלמות. בערך שליש מכלל הדבורים בעולם נעלם. ממש ממש. יש הרבה תיאוריות מדוע נחילים שלמים של דבורים, נוטשים כוורות משגשגות למדיי ומתאיידים להם לאוויר והופכים את הכוורות לעיירות רפאים.

עכשיו. אתם יכולים להגיד לא ביג דיל, נסתדר גם בלי דבש. אבל דבש הוא חלק קטן בסיפור. דבורים מאבקות גידולים, גידולים מאכילים אותנו ואת בעלי החיים שלנו. בלי דבורים אין תוצרת חקלאית. הדבורים הן אלה, שאחראיות על האבקה של עשרות גידולים ובהם מלפפונים, פלפלים, מלונים ועוד הרבה אחרים. אבל מלבד גידולים ישנם גם זרעים למספוא. בלי זרעים למספוא אין אספסת ואין תלתן. ואם אין אספסת ותלתן, אין איך להאכיל את החיות.

כוורת. ליאת שירית,
אני כאן כדי להציל את הדבורים/ליאת שירית

קחו את ארצות הברית נניח. שווי התוצרת החקלאית שמופקת בעזרת האבקת דבורים היא בערך 15 מיליארד דולר בשנה. בקטנה כזה. לפחות ב-70 אחוז מהחוף המערבי וב-60 אחוז מהחוף המזרחי, מושבות הדבורים ננטשו לחלוטין. נעלמו כאילו בלעה אותם האדמה. הסברה היא שהן כנראה יצאו לאסוף צוף, אבל מסיבה שאינה ברורה לא הצליחו לחזור לכוורת. דבורים, כמו אנשים, לא מצליחות לשרוד בגפן והן מתות כעבור זמן קצר.

יש הרבה תאוריות מדוע הדבורים לא שבות הביתה. תאוריות של וירוס וטפיל, צמצום שטחים חקלאיים, מודרניזציה וגורמים סביבתיים, מדבירי חרקים ועוד. אבל בשורה תחתונה - הדבורים איבדו את הדרך. ואנחנו איתם.

יהיה מקור הסיבה להעלמות הדבורים אשר יהיה, מדובר בתופעה מסוכנת למדי ומעבר לנזק הכלכלי לענף ועוגמת הנפש של מגדלי הדבורים, הדבר עשוי להביא לזינוק במחירי האבקה וזה יביא לעליה במחירי המזון. ומעבר להעלמות הדבורה מאיה, יש פה חשש אמיתי למערכת אקולוגית עולמית.

כוורת. ליאת שירית,
כוורת ביתית עגולה/ליאת שירית

הדבורים תפסו את יובל וערן עברי, זוג אחים, מעצבים תעשייתים, בתחילת הקורנה, כשהרבה מוחות קודחים בטלים ממעשה. ערן שמע הרצאה באוניברסיטת תל אביב והתאהב. יובל אחיו, לא פיגר הרבה אחריו. שני ג'יימס בונד בעולם הדבורים.

ערן ויובל, נשבו ברעיון הכוורת. יש כמה סוגי כוורות אבל הכוורת השכיחה ביותר היא זאת המרובעת, שבנויה מקומות. כוורת מרובעת היא נוחה למגדלים, לייצור תעשייתי, לניקוי ותחזוקה. עכשיו זה קצת מוזר כי חלת דבש היא בעצם עגולה, וחלת דבש עגולה בבית מרובע זה קצת זיוף. אז אחרי כמה סקיצות, זוג האחים, החליטו לזרום עם הדבורים ולשפץ להן את הבית. ככה נולד הרעיון לכוורת ביתית עגולה, שתסייע בהגדלת אוכלוסית הדבורים. כן, אנחנו כאן להפריח את שממת הדבורים.

הכוורת עגולה עם מכסה עליון שקוף, שהייעוד שלה הוא חינוכי והשימוש שלה הוא ביתי ולא מסחרי. הרבה אחרי, גילו ערן ויובל, שהכוורת שמתוארת בתנ"ך, היתה עשויה מחרס ונחשו מה? היא עגולה. המכסה השקוף עוטף ב-180 מעלות את הכוורת ונועד לתת שקיפות למושבה, מבלי לשבש את חייה, ולאפשר למידה על חייהן של הדבורים.

החומרים שלה ידידותיים לסביבה ומספקים בידוד למושבה. היא קלה להרכבה, מיועדת להרכבה עצמית וניתן לשלוח אותה לכל מקום בגלובס.

כוורת. ליאת שירית,
לא מעט באזז/ליאת שירית

את הכוורות הללו ניתן להעמיד בכל מקום, גם בערים אורבניות, גם על גגות בתים. למעשה יש אחת בגינה השיתופית של דיזנגוף סנטר, אתם מוזמנים לקפוץ. יובל אומר שזאת הכוורת הכי משגשגת שלהם. בינתיים, הכוורת הזאת עושה לא מעט באזז (קלטתם? באזזז) והיא מעוררת התעניינות לא קטנה ובצדק.

אם לגדל דבורים ולהתחיל כוורת דבש גדול עליכם, עשו חסד - שיתלו פרחים עתירי צוף לדבורים, והרבה. גם עצים עושים את העבודה. והכי חשו - אם נתקלתם בנחיל, אל תרססו אותו. קראו למגן דבורים אדום (כן, זה אמיתי) הם כבר יסירו את הנחיל בדרכים כשרות.

בסופו של יום, אמנם חתמתי את הביקור באפס עקיצות אבל, בדרך לא דרך, גם אני נעקצתי. בואו נציל את הדבורים.

לעוד פרטים הכנסו לעמוד הפייסבוק של IVRY-B

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully