וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות אמילי בפריז: האם באמת לא מומלץ לשטוף את המחבת של החביתה?

סצנת החביתה המדוברת בסדרה "אמילי בפריז" שלחה אותנו לבדוק - האם החביתות באמת יוצאות טעימות יותר אם לא שוטפים את המחבת?

חביתה עם עשבי תיבול. ShutterStock
האם באמת מחבת לא שטופה יוצרת חביתות טעימות יותר?/ShutterStock

אחת הסדרות המדוברות של התקופה היא אמילי בפריז, שעלתה בשבועות האחרונים בנטפליקס. למרות הביקורות שהיא סופגת, יש בה כנראה משהו ממכר, כי איך שהוא כולם מדברים עליה. אז כאן זה לא המקום לעסוק בדיונים שהיא מעוררת על שוביניזם, סקסיסטיות ושטחיות, אנחנו כאן בשביל נושאים מהותיים יותר - חביתה.

אחת הסצנות שהפכו מדוברות ברשתות החברתיות היא סצנת החביתה. בסצנה המדוברת גבריאל מכין לאמילי חביתה והיא טוענת שזאת החביתה הטעימה ביותר שאכלה, וכי היא מרגישה שכל חייה היא לא באמת אכלה חביתה כמו שצריך. כשהיא ניגשת לשטוף את המחבת עוצר אותה גבריאל, ואומר לה שהוא לא שוטף את המחבת, לדבריו כך היא סופגת את הטעמים וזה מה שהופך אותה לכה טעימה. הוא מסתפק בהעברת ניגוב, ובזה נגמר הסיפור של השטיפה.

מוזר? גם אנחנו חשבנו. אבל מסתבר שיש לא מעט אנשים שמוכנים להשבע בשיטה הזאת.

הסצנה המדוברת:

בפוסט שהעלה השבוע בפייסבוק קולגה שלנו, עיתונאי וואלה! תרבות עידו ישעיהו הוא מעלה את התהייה - "בואו נדבר על עניין המחבת הזה ב"אמילי בפריז" (לא לשטוף אותה כדי שתישאר בה מורשת של הטעמים גם בשימושים הבאים) - הרעיון נשמע מעניין אבל בסופו של דבר ברור שהיא מצחינה מביצים, לא?".

ובכן, התשובות הצליחו להפתיע אותנו. לצד כאלו שהזדעזעו מהרעיון, היו לא מעט שהתוודו כי הם לא נוהגים לשטוף את המחבת עליה הם מכינים ביצים. אחד המגיבים טען כי אצלו בבית שוטפים את המחבת רק פעם בכמה ימים, ושהחביתות יוצאות מעולות, ושזאת בכלל שיטה שלמד מסבתו, שהיו לה, לדבריו, את החביתות הכי טובות בעולם. בהמשך עוד מספר מגיבים התוודו שהם אינם שוטפים את המחבת, אלא אם כן היא מתלכלכת, בדרך כלל מעבירים ניגוב וזהו. אגב, למי שזה נשמע מעט מדאיג, כל המגיבים טענו שהם עושים את זה שנים, נשארו בחיים ואפילו לא חטפו קלקול קיבה.

אבל האם זה באמת נכון? האם אי שטיפת המחבת באמת משפיעה על הטעם של החביתה?

עוד בוואלה!

גורדון רמזי חושף: מסתבר שכולנו טועים בשבירת הביצים לחביתה

לכתבה המלאה

מסתבר שכבר ב-2016 מגזין האוכל thekitchn.com נדרש לסוגייה, במאמר שפורסם חתת הכותרת "האם אתם באמת יכולים לשטוף מחבתות מברזל יצוק ללא סבון"?

באופן כללי יש הרבה עניין סביב כל הנושא של מחבתות ברזל יצוק, אבל במאמר המדובר דווקא מבקשים לנפץ כמה מיתוסים בנושא שנמשכים כבר עשרות שנים, למרות שהם מוכחים פעם אחר פעם כלא נכונים. קודם כל, הם מציעים שם, שתשכחו מ"הסכנות המדווחות" על שטיפת מחבת הברזל היצוק שלכם בסבון.

על פי כותבת המאמר, המיתוס שלא כדאי לך לשטוף את מחבת הברזל יצוק שלך עם סבון הוא בדיוק זה - מיתוס. הוא מתבסס על שתי תיאוריות, הראשונה, בדומה לעניין שעולה בסדרה, היא שמכיוון שהשמן משמש לתיבול מחבת הברזל היצוק וליצירת משטח מונע הדבקות, סבון עשוי לשטוף את שכבת התיבול הזאת שעבדתם כל כך קשה לייצר. התיאוריה השנייה שגורמת לכך שהמיתוס הזה נמשך, היא שניקוי עם סבון אינה הדרך היעילה ביותר לנקות ברזל יצוק.

חביתה המחבת. Artoday
נייר מגבת יספיק אח"כ?/Artoday

סבון לא שוטף את השמן

אם רוצים לדייק, הצטברות השמן היא לא זאת שאחראית למשטח החלקלק של המחבת שנותן את התיבול המיוחד לחביתה, אלא תגובה כימית שנקראת פילמור. השמן בא במגע עם משטח הנקבוביות של המחבת בחימום ויוצר משטח קשה וחלק יותר. צריך הרבה יותר מסבון כדי להסיר את הפונקציה הזאת מהמחבת. למעשה, הדרך הטובה ביותר להסיר את התיבול הזה היא להכניס את המחבת לחום גבוה בתנור או בגריל - בטח לא עם מים.

עם זאת, אתם לא חייבים סבון
אנשים שבכל זאת קצת אובסיסים למחבת הברזל היצוק שלהם (ויש לא מעט כאלה, מסתבר), ומסרבים לשטוף אותה עם סבון, פשוט מנגבים את התבנית לאחר הבישול במקום לחשוף את התבנית למים ולמברשות קרצוף קשות. אבל לאלו מכם שמעדיפים מחבת ברזל יצוק נקייה יותר, שמן ומלח יעילים יותר ממה שסבון וספוג לעולם יהיו. איך עושים את זה? יוצקים כמה כפות של שמן וכמה של מלח, כשהמחבת החמה עדיין ומקרצפים אותה בעזרת מגבת נייר עד שהיא מבריקה והמלח כמעט שחור. שוטפים את המלח ומייבשים היטב את התבנית. ניתן למרוח אותה בנגיעה נוספת של שמן לפני האחסון, אם תרצו בכך.

גם באתרים אחרים שנדרשו לסוגייה טענו בתוקף שאין כל בעיה לשטף מחבת מברזל יצוק בסבון, וכי מדובר במיתוס לגבי שמירת הטעם.

אז מה עמדתכם בסוגייה הבוערת?

שוטפים את המחבת או לא שוטפים?

איכס, ברור ששוטפים
לא שוטפים, והחביתות מושלמות
2250 משתתפים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully