וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיכרונות מדרום אפריקה: יקב שחייבים להכיר

מירה איתן, סנהדרינק

עודכן לאחרונה: 12.7.2021 / 10:25

השקת יינות דרום אפריקאים בתל-אביב, עוררה במירה איתן געגועים ליבשת השחורה ולימים בהם לא הייתם צריכים לקחת משכנתא כדי לשתות כמו שצריך

לפני כמה שנים נסעתי לדרום אפריקה, לאחד הטיולים המרשימים והמהנים שאני זוכרת. זוהי אחת מהגדולות שבמדינות אפריקה, והעשירה בהן. היא ממוקמת בקצה הדרומי של היבשת, עם קו חוף ארוך ממזרח, מדרום ומערב לה, וגובלת בזוג אוקיינוסים: ההודי והאטלנטי.

אזורי האקלים של המדינה מגוונים ונעים בין אקלים מדברי, סובטרופי, ים תיכוני והררי, ובליבם אחת מדרכי היין היפות בעולם. אחד היקבים בהם ביקרתי היה יקב בשם פיירוויו, והיינות שלו, שהחלו להגיע לאחרונה לישראל באופן סדר, גרמו לי לשקוע בזיכרונות מאותו מסע מופלא.

פיירויו דרא"פ כרמים. יח"צ,
כרמים של יקב פיירויו בדרום אפריקה, שם שכדאי להכיר/יח"צ

אקלים ים תיכוני ואחת מדרכי היין היפות בעולם

חלקה הפנימי של דרום אפריקה מאופיין ברמה הררית עצומה ומאוכלסת בדלילות, שחלקה הצפון מערבי יבש ומדברי. החוף המזרחי לעומת זאת, עתיר משקעים, לח ומאופיין באקלים וצמחייה דמויי טרופיים. אזורי החוף הדרומיים מאופיינים באקלים ים תיכוני, עם חורף גשום וקיץ יבש, תנאים מתאימים במיוחד לגידול כרמים ועשיית יין.

דרך היין של דרום אפריקה נחשבת בצדק לאחת המרשימות בעולם. שטחים נרחבים של כרמים עוטפים שלוש ערים קטנות ומתוקות: סטלנבוש, פרנצ'הוק ופארל. האזור התיירותי שופע בתי הארחה רבים מכל הסוגים, והעיסוק העיקרי באזור הוא ביקורי יקבים ביום ובמסעדות בערב.

יקב פיירויו דרא"פ עיזים. יח"צ,
המשפחה היהודית שהיא בעלת היקב, משפחת בק, מייצרת גם גבינות עיזים/יח"צ

דרום צרפת בדרום אפריקה

היקב, שנמצא על הדרך לעיר פארל, נחשב אחד הגדולים בסביבה ומפיק כשישים מיליון בקבוקי יין בשנה. הוא נוסד בשנת 1693, היין הראשון יוצר בו בשנת 1699, ואחוזת המשפחה המפעילה אותו הוקמה בשנת 1937.

בשנת 1980 החלה המשפחה לייצר גם גבינות עזים, אפשר לנחש זאת לפי הפסלים בפתח היקב וגם בשמה של אחת מסדרות היין: Goats do Roam, שנשמע בדיוק כמו Cotes du Rhone, מאזורי היין המוכרים של צרפת.

היקב שייך למשפחה יהודית בשם Back והבעלים, צ'רלס בק, נבחר להיות שני לנלסון מנדלה ברשימת המשפיעים על התעשייה בדרום אפריקה. הוא היה מהיקבים הראשונים באזור שהשתמשו בענבי שיראז והראשונים שיצרו יין מענבי וויונייה.

היינות ברובם באיכות גבוהה ונחשבים ליקרים במונחי דרום אפריקה, שזה עדיין הרבה יותר זול מאשר אצלנו. היינות מודרניים, פירותיים, קלילים, ועשויים, כמו שאפשר לצפות מיצרן בסדר הגודל הזה, ממגוון זנים, ביניהם: קברנה סוביניון, מרלו, שיראז, פינוטאז', ברברה, זינפנדל, מורבדר, קריניאן, שרדונה, שנין בלאן, סמיון, סוביניון בלאן, גוורצטרמינר, ויונייה. אלה הם יינות היקב, שניתן להשיג עכשיו בישראל.

פיירויו אדום דרא"פ. יח"צ,
בלנד "עיזים" אדום. תענוג ב-45 שקלים/יח"צ
פיירויו דרא"פ לבן. יח"צ,
"עיזים לבן" - מציאה במחיר 45 שקלים/יח"צ

יינות עיזים: יין מצוין במחיר מצוין עוד יותר

Goats Do Roam White 2020
יין לבן יבש שמורכב מענבי ויוניה, רוסאן, מרסאן ומעט גראנש לבן, שגדלו במורדות ההרים של אזור פארל. זהו יין מקסים ופרחוני עם ניחוחות תפוחים חמצמצים, אפרסקים מתקתקים ופריחה לבנה מבושמת. באף אפשר להרגיש ניחוחות ים-תיכוניים ובפה פריכות נעימה ומינרליות, ומעט פרי הדרי חמצמץ. המחיר: 45 שקלים.

Goats do Roam Rosé 2020
רוזה יבש שנעשה מענבי שיראז, גרנאש נואר ומורבדר מכרמים באזור פארל. יין שלם ומאוזן, עם ניחוחות של אפרסקים, רימונים וקליפת הדרים. בפה חמיצות לימונית רעננה, מינרליות ומרירות נעימה בסיומת. רוזה גסטרונומי שיתאים לכל מנה ים תיכונית. המחיר: 45 שקלים.

Goats Do Roam Red 2020
ממסך אדום יבש המורכב מענבי שיראז, מורבדר, פטיט סירה, טמפרניו ופינוטאז', מכרמים באזורי פארל וסטלנבוש. יין הרמוני ועשיר, עם ניחוחות פירות אדומים, שזיפים ותיבול נעים. הפה רך ונדיב והסיומת רעננה. המחיר: 45 שקלים.

פיירוויו דרלינד יין דרא"פ. יח"צ,
פיירויו דארלינג סוביניון בלאן Fairview Darling Sauvignon Blanc 2020/יח"צ

Fairview Darling Sauvignon Blanc 2020

סוביניון בלאן מכרמים מאזור דרלינג, 75 ק"מ צפ' מערבית לקייפטאון. יין "אירופאי", מזכיר במקצת את סגנון הסוביניונים של הלואר, ניחוחות פרי טרופי, אננס וגויאבה. בפה פרי טוב, מינרליות, רמז של מליחות ורעננות נהדרת. יין מיוחד ומהנה שהייתי מוכנה לשתות יומיום. המחיר: 69 שקלים.

Fairview Chenin Blanc 2020 פיירוויו שנין בלאן

הוא נעשה מענבי שנין בלאן, הזן הלבן המייצג את דרום אפריקה, מאזור דרלינג. ניחוחות פירות טרופיים, אננס, אגס, משמש ואפרסק משולבים בלימוניות קלה. בפה נוכחות נאה ונעימה, פירותיות ורעננות נהדרת.המחיר: 69 שקלים.

פיירויו פינוטאז' דרא"פ. יח"צ,
Fairview Pinotage 2019 המחיר: 79 שקלים/יח"צ

Fairview Pinotage 2019 - פיירויו פינוטאז'

Fairview Pinotage 2019
פינוטאז', הזן האדום המייצג את דרום אפריקה, הוא הכלאה בין פינו נואר וסינסו. היין שנעשה מעניב פינוטאז' מכרמי פארל, התבגר כ-15 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. יש לו נוכחות בולטת, ועם זאת הוא די קליל ונעים, עם ניחוחות פרי שחור ותיבול קל, מבנה מרשים ופירותי, וטעמים מתובלים, מעושנים מעט, ומאוזנים בחמיצות קלה. המחיר: 79 שקלים.

Fairview Petite Sirah 2016 - פטיט סירה 2016

הוא נעשה מענבי פטיט סירה מכרמי פארל והתבגר 24 חודשים בחביות עץ אלון אמריקאי וצרפתי. יש לו ניחוחות דומיננטיים ועוצמתיים של פרי שחור, ליקריץ, תמרים ווניל. בפה מבנה מרשים ונדיב, תיבול מגניב עם חמיצות נעימה ועוטפת. המחיר: 79 שקלים.

Stellenbosch Cabernet Sauvignon 2017

יין אדום יבש מענבי קברנה סוביניון מכרמי סטלנבוש, שהתבגר כ-18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. יש לו ניחוחות פרי שחור ואדום, עישון קל, לבנדר ומחטי אורן, מבנה עשיר ומרשים, אך לא כבד. יין מאוזן היטב, פירותי ומעט מעושן. ובקיצור, טעים מאוד. המחיר: 79 שקלים.

פיירויו סטלנבוש דרא"פ. יח"צ,
פיירויו סטלנבוש 2017 Stellenbosch Cabernet Sauvignon 2017/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully