וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוזנח רותח: המובילים שהרגו לי את היין

יוסי בוזנח, סנהדרינק

עודכן לאחרונה: 3.8.2021 / 18:20

לאחסנה והובלה של יין, יש השפעה דרמטית על האיכות שלו ואף אחד לא מדבר על זה. חוץ מבוזנח. והוא יותר רותח מגג של מכולה בנמל אשדוד, באמצע אוגוסט

התחלתי את חיי המקצועיים בענף היין בארץ לפני קרוב לשלושים שנה, תקופת האבן במונחים של העולם הזה. הכל השתנה מאז: היקבים, האופנות והטרנדים ששינו את מאפייני הצריכה, המקצועיות והסקרנות של צרכני היין, והתשוקה של מקצועני היין הצעירים. כן, בכל פעם שאני יושב עם הקבוצה הנפלאה הזו, הם מלמדים אותו יותר מאשר אני מביא ומחזירים לי את ההנאה מיין. כמו שאמר אבירם כץ היקר לי כל כך: יוסף, הם שומרים אותך צעיר! אבל יש נושא שאני נושא בכאב ואף אחד לא מדבר עליו. אחסנה והובלה של היין.

העיר אילת חוף הים האדום ים סוף. ShutterStock
אילת. לכאן היו שולחים יין במשאיות פתוחות/ShutterStock

יין לאילת במשאיות פתוחות

כשהתחלתי את דרכי, הייתה כאן שממה. מה זו שממה? יקבים שלחו יין לאילת בקיץ במשאיות פתוחות, מדפי יין היו רק בעמידה וללא בקרת טמפרטורה כלשהי מחסני החברות לא מוזגו, לא היה רכב יעודי להובלת יין, ופרט לחנות דרך היין ברחוב החשמונאים בתל-אביב, לא יכולת למצוא חנות בה פועל מזגן עשרים וארבע שעות ביממה. בקיצור: אף יבואן לא טרח להביא יין בקירור או להימנע מלהביא יין בקיץ.

נכון, אנחנו כבר לא שם, חברות היין בין אם היקבים ובין אם היבואנים והמפיצים, עשו כברת דרך ארוכה ומשמעותית, כמו כן חברות הלוגיסטיקה הייעודיות שקמו כדי לאפשר ליקבים וליבואנים קטנים להתמודד בצורה טובה מאד עם המטלה הקשה הנקראת לוגיסטיקה ושינוע יין. אבל ואבל גדול אנחנו לא כל כך רחוקים מעברנו. עדיין רבים לא מתייחסים לרגישות הרבה של יין ועוד יותר של FINE WINES, היינות האיכותיים, המורכבים ומלאי הגוונים שאנחנו כל כך אוהבים.

מה שחורק ומה שלא בסדר

אנחנו מעגלים פינות ובמקרה הזה כל בקבוק נחשב! אי אפשר לעגל פינות. יין שאוכסן רע והובל בטמפרטורה לא מבוקרת בקיץ הישראלי, דינו אחד - מוות! אני מקבל מידי פעם בקבוקים לטעימה, מיקבים ומשרדי היח"צ שלהם, לא פעם זה מגיע עם שליח על קטנוע או מסחרית. חם, מביך, מזלזל ולא ראוי.

מרבית החברות חוטאות במערך רכב שלא כולו ראוי להובלת יין ואז, דווקא כשצריך להביא יין לטעימה לתפריט חדש עבור מסעדה זו או אחרת, שגורלי וגורלו של היין נתונים ברכב מסחרי עם מזגן בינוני. והיין? הוא עם שבץ חום בלתי נסבל. לצערי זה חוצה חברות, יבואנים מעולים ויקבים נפלאים חוטאים בזה. התוצאה היא יינות שחיסלו את סיכויי השרידות שלהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מכולות. ShutterStock
לך תמצא את המכולה עם היין בחום הזה/ShutterStock

היינות נפלאים, ההובלה משפילה

בשבוע שעבר קיבלתי מספר יינות לטעימה עבור תפריט יין חדש, היה עצוב. יינות נפלאים שכוסחו. לא פחות. השקעה אדירה של היקב, היינן טהיבואן, עלויות ומחשבה שהושלכו לטמיון בגלל הובלה משפילה. היין הגיע עם שליח בצורה מעליבה ומרגיזה. חוסר הערכה וכבוד בסיסי, לא ליקב, לא ליינן ועמלו, לא למסעדן שצריך לבחור האם היין יהיה בתפריט, לא לצרכן הסקרן, אוהב היין שזרחו עיניו כשטעם את היין בפעם הראשונה וכעת יקבל צל חיוור ומבושל של מה שאהב. אותי זה מרתיח.

תכבדו את מה שאתם עושים

לפני שבועיים דיברתי עם גבי סדן, חברי הטוב מיקב כרם שבו. גבי היה בדרך להוציא משלוח יין לארצות הברית, וכאשר הגיע למחסן השילוח, התברר שהיין אמור לעלות על קונטיינר רגיל, עם בידוד אלומיניום (יעיל באביב ובסתיו, לא יותר). גבי הסתכל, העמיס את היין שלו בחזרה למחסן והחליט לא לייצא את היין.

זה לא שהוא יהיר או לא רוצה למכור, העניין מגיע ממקצועיות וכבוד ליין העדין כל כך שעליו עמל במשך שנתיים. ההבנה הברורה של גבי שמי שיקבל את היין בחו"ל כבר לא ישתה את מה שהוא ייצר ברגישות אין קץ. אז נכון שג'ינג'י הזה נדיר, אבל כך זה צריך להיות.

אחסנה רשלנית והובלה לא נאותה, הם הגורמים המשמעותיים ביותר בהזדקנות מוקדמת של יינות איכות, בהתרסקות ואיבוד המורכבות, באיבוד יכולת ההשבחה וההישרדות של היין לטווח הארוך. אף אחד לא צריך לקבל יין שבושל בבקבוק במקום FINE WINE אותו קנה.

תכבדו את מה שאתם עושים, תכבדו את היקבים שאתם כל כך מתאמצים לייבא, תכבדו את הייננים שעבדו קשה בכדי להגיע לשלמות הביטוי שכל כך רצו, לניואנסים העדינים בכל יין. תכבדו את הלקוח שלכם שאמור למכור את היין ולהגיש בטוח שהוא לא מאכזב את הצרכן עקב זלזול שכזה. תכבדו את קהל צרכני היין הנפלא שלנו שנותן בנו אמון ומשלם לא מעט, הוא ראוי ליין במצב הטוב ביותר שניתן לספק לו, לא פחות. תכבדו את עצמכם, זו המקצועיות שלנו, זו הגאווה שלנו, זה היין שאנחנו כל כך אוהבים.

מזיגת יין לטעימה עיוורת, שבוע טעימות יין במחוז בורדו, צרפת. רויטרס
מגיע לנו יין במצב הטוב ביותר האפשרי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully