וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבנים למבינים: היינות של שלוס יוהניסברג

מירה איתן, סנהדרינק

עודכן לאחרונה: 3.10.2021 / 12:42

היקב הראשון שייצר יינות ריזלינג בכפר יוהניסברג, באזור היין ריינגאו שבגרמניה, הגיע לישראל. שלחנו את מירה איתן, שמאוד אוהבת ריזלינג, כדי לטעום ולהתרשם. היה ש(ל)וס

אחד מזני הענבים האהובים עלי ביותר, אם לא האהוב מכולם, הוא ריזלינג. זן עוצמתי ונקי שמייצרים ממנו יינות עשירים ומורכבים, אך גם חדים ורעננים. לאחרונה טעמתי חמישה יינות, שיוצרו מהזן האהוב, ביקב Schloss Johannisberg, היקב הראשון שייצר יינות ריזלינג בכפר יוהניסברג, שבאזור היין ריינגאו שבגרמניה.

מקורו של הזן האציל, המתאים לאזורי גידול קרים שעדיין יש בהם גם חשיפה מספקת לשמש, הוא בגרמניה. באזורים כאלה הוא שומר על חמיצות טבעית והתפתחות הדרגתית, כך שניתן למצות ממנו את כל העושר הזני שלו. ריזלינג הוא זן ורסטילי, מורכב ומעניין יותר מכל זן ענבים אחר. ניתן למצוא יינות ריזלינג יבשים, חצי יבשים ומתוקים, קלילים או כבדים, ארומטיים ומינרליים, בעלי חמיצות גבוהה, אינספור ארומות, פרחים, משמשים, קלמנטינות, תפוחים, אשכוליות, ורדים, דבש, דשא טרי ועוד, וגם טעמים ייחודיים ויכולת התיישנות מעוררת קנאה.

900 שנים של ריזלינג

מאז שנת 1720 מגדלים ריזלינג בכפר שלוס יוהניסברג, שנמצא באזור היין ריינגאו, שעל גדות הנהר ריין בגרמניה. שלוס יוהניסברג הוא גם כרם יחיד בפני עצמו, ואחד מהכרמים ההיסטוריים הגרמניים שאינם נדרשים להציג גם את שם הכפר על התווית. אנשי היקב מציינים כי הם מייצרים יינות ריזלינג מזה 900 שנים.

קרה המקרה, ובשנת 1775 ההיתר להתחלה הרשמית של בציר הענבים התעכב. כשכבר הגיע ההיתר, הענבים על הגפנים היו כבר בשלים לגמרי. יינני וכורמי היקב האמיצים לא ויתרו ובצרו אותם בכל אופן וסגנון יין חדש נולד, Spatlese Riesling (בציר מאוחר), שמאז נחשב לסמלו של היקב. אחריו נולדו עוד כמה סגנונות, Auslese ו- Eiswein, ולפיהם בנו את מערכת הסיווג הגרמנית בשנת 1973.

תנאי גידול הענבים, הטרואר המצוין של היקב, מתאים בדיוק לגידול ענבי הריזלינג. 50 הקטר של כרמים פונים ישירות לדרום על גבעת קוורציט מול הרי הטאנוס, בנטייה של 45 מעלות, ומאפשרים לענבים חשיפה מושלמת לשמש. ההבדלים הגדולים בין הטמפרטורות במהלך היום והלילה מועילים במיוחד למיצוי המקסימלי של מרכיבי הארומה והטעם של הענבים. העץ לחביות היין מגיע מ-300 הקטר של יער אלונים מקומי השוכן מצפון לשלוס יוהניסברג.

בלב המרתפים התת קרקעיים של היקב, נמצא האוצר המפורסם של שלוס יוהניסברג, 'Bibliotheca Subterranea', כ-25,000 בקבוקי יינות ותיקים מאוחסנים במרתף בן 900 שנים ומתיישנים לאורך מאות שנים, כשהמבוגר שביניהם משנת 1748.

שלוס יוהניסברג ריזלינג. יח"ץ,
לבנים למבינים: היינות של שלוס יוהניסברג, עכשיו בישראל/יח"ץ

סולם הדרגות

רגע לפני רשמי הטעימה, כמה סיווגים המופיעים בשמות היינות שנטעמו, ושכדאי להכיר:
Qualitatswein: סיווג רשמי ליין באיכות גבוהה יותר. מחייב רמת הבשלה מינימלית של הענבים. היין חייב להיות מאחד מ-13 אזורי האיכות המוגדרים בגרמניה.

Troken: יבש (בגרמניה עד 9 גרם סוכר לליטר).

Feinherb או Off Dry: סיווג לא רשמי של יינות חצי יבשים ברמת מתיקות נמוכה יחסית.

Kabinett: רמת מתיקות מינימלית של הענבים, 148 - 188 גרם סוכר לליטר. היינות לרוב יבשים עד חצי יבשים.

Grosses Gewachs: משמש לזיהוי כמה מהיינות הלבנים המשובחים ביותר בגרמניה, ייחודי ליינות יבשים.

ואלה היינות שטעמנו:

עוד בוואלה! סנהדרינק

המרגל שאהב לשתות: המשקאות של ג'יימס בונד

לכתבה המלאה

Schloss Johannisberg Gelblack Qualitatswein Troken 2019

יין יבש עם טעמים מובחנים המאפיינים היטב את זן הריזלינג, אינטנסיבי, פריך ומינרלי, תפוח ירוק ולימון, אשכוליות וחמיצות גבוהה. יין עוצמתי, הרמוני ומאוזן. המחיר: 129 שקלים.

Schloss Johannisberg Gelblack Qualitatswein Feinherb 2020

ריזלינג חצי יבש (אפילו רבע יבש, אם אפשר לומר כך). יין אלגנטי ורענן המאזן בין פירות טריים, קליפות הדרים, אגסים ופרחים לבנים, לעסיסיות ומתיקות עדינה מאוד. מורכב, מאוזן, מעודן ומשאיר טעם של עוד. המחיר: 129 שקלים.

שלוס יוהניסברג ריזלינג. יח"ץ,
היינות של שלוס יוהניסברג/יח"ץ

Schloss Johannisberg Bronzelack Qualitatswein Troken 2020

ריזלינג עוצמתי, עם תחושת פירות עשירים וטהורים, מרוכז, אינטנסיבי, מינרלי ובעל חמיצות גבוהה של הדרים ותבלינים ירוקים. חוויה אמיתית. המחיר: 179 שקלים.

Schloss Johannisberg Rotlack Reisling Kabinett 2019

ריזלינג קלאסי ואלגנטי, מורכב, מאוזן ועמוק, ארומטי מאוד, מתובל ופרחוני, עם ניחוחות למון גראס ותותים לבנים. בפה רעננות מינרלית וחמיצות גבוהה המשתלבת נהדר עם מתיקות עדינה וקרמית. המחיר: 179 שקלים.

Schloss Johannisberg Silberlack Grosses Gewachs Troken 2019

יין אקספרסיבי עם פרי מרוכז, מינרליות מושכת ושמץ מליחות, לימונים, אגסים, תפוחים ירוקים, אננס, דבש ופלפליות קלה. היין ממשיך ומתפתח, בעל פוטנציאל התיישנות ארוך. המחיר: 349 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully