וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טמנאוולין: מהגבעה בסקוטלנד לראש טבלת המכירות

בשיתוף ויסקי טמנאוולין

עודכן לאחרונה: 5.12.2021 / 16:52

מטמנאוולין, שם שלוקח קצת להתרגל אליו, לוויסקי שמתאהבים בו מהרגע הראשון: פירותי ועשיר, מתקתק ומצליח להיות גם נגיש וגם מורכב בעת ובעונה אחת. כשמצליבים את רשמי הטעימה עם המחיר, מתברר למה הוא הפך לצומח ביותר במכירות הסינגל מאלט בעולם

עד לפני כחמש שנים, אף אחד מאיתנו, וככל הנראה גם כמעט אף אחד מחובבי הוויסקי הגדולים מאיתנו, לא הכיר את השם טמנאוולין. והנה, בשנת 2021 גרף הסינגל מאלט וויסקי הזה, לא פחות מחמש מדליות זהב בתחרויות שונות, הוכתר כסינגל מאלט הצומח באירופה ובעולם לשנת 2020 והפך לאחד מחמשת המותגים המובילים - בחלק מעשרות המדינות בהן הוא נמכר - יותר מחמישים מדינות בסך הכול, ולמותג הוויסקי הצומח ביותר בעולם.

כיצד הצליח וויסקי לא מוכר להגיע להישגים כאלה, בעולם שבנוי מצד אחד על שמרנות ודבקות במותגי וויסקי מסורתיים בני מאות שנים, ומצד שני על מזקקות ארטיזנליות ומהדורות מיוחדות? התשובה היא בכך שהוא נמצא פחות או יותר באמצע, במובן הכי טוב של המילה: מצד אחד, שחקן חדש ומסקרן על המגרש, ומצד שני תחכומו הוא בפשטותו: לא צריך להיות מבין גדול בוויסקי כדי לאהוב אותו.

ויסקי טמנאוולין. יח"צ,
חדש, מסקרן, פשוט ובעיקר - אהוב/יח"צ

כפר של 40 תושבים

הוויסקי זוקק לראשונה בשנת 1966 בכפר טמנאוולין שבאזור ספייסייד הסקוטי, המאכלס כיום כארבעים תושבים. באזור, שלצידי הנהר ספיי, פועלות יותר ממחצית מזקקות הוויסקי של סקוטלנד, והוא נחשב לאזור זיקוק ויישון אידיאלי לוויסקי, בזכות האקלים המתון יחסית והקרקע הפורייה המתאימה לגידול שעורה.

בשנת 1995 נסגרו שערי המזקקה ופעילותה נפסקה לחלוטין עד לשנת 2007, בה היא נפתחה מחדש ועברה שיפוץ מאסיבי. מאז היא מייצרת בסדירות וויסקי עשיר, חלקלק ומתקתק, כמו שבדרך כלל עושים בספייסייד. אגב, משמעות השם טמנאוולין היא בגאלית "הטחנה על הגבעה", על שמה של טחנת מים עתיקה, שדווקא לא טחנה קמח, אלא פעלה לעיבוד צמר כבשים, שירתה את איכרי הסביבה וממוקמת עד עצם היום הזה בשטחה של המזקקה.

"מה שהופך את הווסקי של טמאנוולין ליוצאת דופן" אומר סטפן מרטין, מומחה הסינגל מאלט העולמי של בעלת המותג, "וויט אנד מקאיי" (יצרנית הוויסקי החמישית בגודלה בעולם), "הוא העובדה שהוא תמיד מיושן פעמיים, בשילוב בין סוגי חביות שיחמיאו לאופי שלו".

על הנקודה הזו כדאי להתעכב קצת. רוב הוויסקי, לא משנה איפה וממה עושים אותו, מסיים את תהליך הזיקוק כשהוא שקוף ולא מאוד מורכב בכל מה שקשור לטעמים וריחות. מה שמעניק לו את הצבע, הטעמים והמורכבות הארומטית הוא המגע עם העץ ממנו עשויות החביות בהן הוא מתיישן.

ויסקי טמנאוולין. יח"צ,
היישר מן הכפר/יח"צ

בשונה מהמתחרים שלו, כל הוויסקי של טמנוולין, עובר יישון כפול. ראשית בחביות ששימשו בעברן ליישון וויסקי אמריקאי ואז בחביות ששימשו בעברן ליישון משקאות אחרים. בעיקר שרי ספרדי, אבל בעיקרון כל משקה שהתיישן בחביות והשאיר בהן את רישומי הטעם והריח שלו.

אחרי שכבש את שבדיה, רוסיה, נורבגיה, גרמניה, צרפת, בלגיה ומדינות נוספות, בניהן גם בריטניה, מדינה שתושביה, איך לומר בעדינות? די מתמצאים בוויסקי... הגיע טמנאוולין בשנת 2019 גם לישראל, בשתי גרסאות. שתי הגרסאות הן ללא ציון גיל, שעברו, כמו כל מוצרי המזקקה, יישון כפול, ומוצעים במחירים שוברי שוק. כלומר - לא רק טעם נגיש ומורכב בעת ובעונה אחת, אלא גם מחיר שמהווה "ואליו פור מאני" יוצא דופן.

'טמנאוולין דאבל קאסק', שהתיישן בחביות ברבן ובחביות שרי, הוא בעל צבע זהוב וניחוחות עשירים של תפוח, דבש וריבת הדרים. המגע שלו עם החך עשיר וחלקלק והטעמים מתקתקים באווירת פירות מתוקים וסוכר חום. הסיומת חמימה ועשירה, כמו שאפשר לצפות מסיומת של וויסקי מאזור ספייסייד.

'טמנאוולין שרי פיניש' עבר את היישון השני שלו בחביות שרי משלושה סוגים שונים. הצבע שלו כהה יותר משל קודמו ובין הניחוחות שלו ניתן לזהות בקלות כאלה של וניל, בננה, תפוז וג'ינג'ר. בפה מתגלה וויסקי חמים ועשיר עם טעמים של מאפה שקדים, הדרים, טופי, קרמל וסוכר חום. הסיומת ארוכה, מורכבת ואף מזכירה עוגת פירות.

אם לנסות לארוז הכל למשפט קצר: יש לנו כאן שני בקבוקים יפיפיים, נגישים וטעימים, במחירים נוחים במיוחד (130-140 שקלים לבקבוק).

הנה כי כן, טמנאוולין הצעיר נותן פייט לא רע בכלל למתחרים הוותיקים שלו ואין ספק שאת ההצלחה העולמית שלו הוא יצליח לשכפל גם בישראל.

להשיג בכל סניפי רשת טיב טעם ובחנויות היין והאלכוהול המתמחות

טמנאוולין. יח"צ,
טמנאוולין/יח"צ
בשיתוף ויסקי טמנאוולין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully