וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרבות שתייה: "סרט של ערב" עם אושרי כהן ובירה מכבי

טליה לוין

עודכן לאחרונה: 28.6.2022 / 18:10

השחקן, המוזיקאי והבמאי, שמקרין את הסרט החדש שלו בברים, מספר לטליה לוין איך הוא מתכוון להחזיר את הכיף לקולנוע

לפני כמה שנים החלה להתפשט בארצנו תופעה נפלאה - הרצאות על הבר. במקום לשבת חנוטים באולם אירועים משמים, אנשים היו מגיעים לדרינק ונשנוש, ומאזינים להרצאות על פוליטיקה, ותרבות, באווירה כייפית, ולרוב לא יקרה. והנה, התופעה הזו שפרשה לה כנפיים קיבלה טוויסט עם מיזם שהגה השחקן, המוסיקאי והבמאי אושרי כהן - שבשיתוף עם מותג הבירה מכבי, יצר את הקונספט "סרט של ערב".

הכל החל כשכהן, ביים סרט אינדי קצר בשם "אמצע שום מקום" (אותו כתב לצד יון קצב ובכיכובם של דרור קרן, צחי גראד, ודר זוזובסקי), סרט בן 29 דקות שהיה מועמד לפרס הסרט הקצר הטוב ביותר ב"פסטיבל הכרמל" לקולנוע קצר, בפסטיבל ניו יורק לקולנוע עצמאי קצר ובפסטיבל קולנוע יהודי בפילדלפיה, ארה"ב. "כאן שאלתי את עצמי איך אני ממנף את זה. אחרי שהסרט היה מוכן הייתה לי הארה לצאת ביוזמה שאני מאד גאה בה והיא לחבר את עולם הברים עם עולם הקולנוע, האינדי, הקולנוע הצעיר והבועט".

סרט של ערב, בירה מכבי ואושרי כהן. יח"צ,
עולם הבירה מתחבר אל עולם הקולנוע/יח"צ

ציונות קולנועית

כהן מכנה את היוזמה הזו "ציונות קולנועית", ומסביר שבאיזה שהוא מקום זה קצת כמו להמציא יש מאין. "הז'אנר הזה שנקרא קולנוע קצר, אינדי, ישראלי, נמצא במרדף מתמיד אחרי קהל מכיוון שאנחנו לא באמת יכולים להתחרות, וגם לא רוצים להתחרות, עם שוברי הקופות הגדולים בהם אנחנו רואים מסוקים ומכוניות מתהפכות. הקולנוע שלנו גם רוצה גב וגם הקהל שלנו רוצה קולנוע. וחשבנו שלחבר את זה עם בר ובירה טובה יכול להיות שילוב מצוין".

מי שהרימו את הכפפה היו החבר'ה מבירה מכבי שהחליטו לייסד בשיתוף כהן, את ערבי הקונספט הכוללים הקרנה איכותית של הסרט בבר, ולאחריה דרינק ושיחה עם אושרי כהן על היצירה. "אני שמח על השיתוף עם מכבי, והבנתי שהם עושים הרבה דברים שקשורים לתרבות ואמנות ומצדיע להם על כך". ובירה מכבי, אכן מלווה וחוגגת כבר יותר מעשור את סצנת התרבות העצמאית ורואה חשיבות רבה לחיבור לעולמות התרבות, הקולנוע והאומנות. ומתכננת גם בעתיד להמשיך וליזום קונספטים דומים, ולתת את הבמה לאומנים להביע את עצמם.

בירה מכבי. סטודיו קליינקס,
בירה וקולנוע. זה יכול להיות שילוב מצוין/סטודיו קליינקס

אז אתם הופכים את הבר לבית קולנוע?

"בגדול, המטרה היא לתת חוויה אינטימית, קהל מצומצם. אנחנו הופכים את הבר לבית קולנוע אבל משאירים את זה נגיש וקטן. כך אנחנו בעצם מממשים את מה שאני מאמין היתרון הכי גדול בקולנוע וזה לייצר שיח ודיאלוג, על המסר של הסרט, על מה הוא אומר, על מה רצינו להגיד כיוצרים. להעלות את השאלות הרלוונטיות, ואחר כך ממשיכים את הערב בבר".

סרט של ערב. אושרי כהן ובירה מכבי. יח"צ,
הופכים את הבר לקולנוע/יח"צ

איך הגעת לרעיון?

"אלה דברים שראיתי כשהייתי מסתובב בפסטיבלי קולנוע בעיקר. אבל לא במקומות אחרים. זאת אומרת, היתרון פה הוא שאת מקבלת תוכן שלא היית מקבלת אלא אם היית נוסעת לפסטיבל קולנוע. פה אני בעצם מנגיש את החוויה הזאת של לבוא לשתות ולשבת עם חברים, לראות סרט, לדבר עם היוצרים עליו, לקיים איזה שהוא דיאלוג ואחר כך להמשיך את הערב שלך כרגיל, אז כולם מרוויחים שהקהל שלהם מרוויח תוכן. גם המבלים מרוויחים שזה לא עוד יום רגיל בבר שרק שתינו אלא חווינו משהו מיוחד, אמנותי, קולנועי וכמובן שהיוצרים של הקולנוע מרוויחים חשיפה, כי להקרין את הסרט רק בסינמטק אחת לחודש זה לא מספיק לי".

כהן, שמכיר היטב את עולם חיי הלילה הבין שהוא אולי בין הבודדים שיכול לשלב בין שני העולמות, אבל גם שואף שהקונספט יצמיח כנפיים גם מעבר ליוזמה הפרטית המשותפת שלו יחד עם מכבי. "אני מאד אשמח לראות את זה קורה גם עם סרטים של אנשים אחרים, ושהסיפור הזה ימשיך איתי וגם בלעדיי".

פסטיבל קאן 2022. גארת' קתרמול, GettyImages
לא רק בפסטיבלים/GettyImages, גארת' קתרמול

שלושה מפגשים נמצאים כבר מאחוריו, וב 12.7 תתקיים הקרנה נוספת באברהם הוסטל בתל אביב. והתכנון הוא להמשיך את הקיץ בסבב שמפורסם בעמודים של בירה מכבי, ובעמוד האינסטגרם של אושרי כהן. "אנחנו חיים בעידן בו דברים משתנים מאד מהר, הסבלנות של הקהל משתנה, והדרך שהם צורכים תרבות משתנה. אז אפשר לשבת בבית ולהגיד איזה באסה זה לא העולם שהיה, או להגיד אוקי נלך עם הזרם ונראה איפה כולם יושבים, איפה כייף לראות סרט, איפה זה נגיש. אני חושב שאם כן מצליחים, זה נותן חיים חדשים לדבר הזה שנקרא קולנוע שהולך ומאבד את הקסם שלו".

נטפליקס. ShutterStock
פחות בינג', יותר כיף/ShutterStock

נטפליקס הרגה את כוכבי הקולנוע

"הכל כל כך זמין לנו בבית. בנטפליקס והבינג', אבל אני חווה שהאירועים האלה פתאום מחזירים את הכייף בקולנוע, שהוא משהו חברתי ותרבותי, משהו שכייף לבוא ולראות על המסך הגדול. בסוף זה שונה לשבת עם חברים מאשר לראות סרט לבד בבית עם עצמך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully