פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      ארוחת עשר

      דנה מלמד מתמודדת עם תיק האוכל לגן ומציעה שלל גיוונים והצעות לכריכים קטנים, ממרחים, צורות אריזה – הכל במטרה לפתות את הילדים לאכול משהו

      כשהייתי ילדה לא אכלתי כמעט כלום. כשחילקו בגן כריכים עם שוקולד, גבינה לבנה או חומוס, אני אכלתי פרוסה בלי כלום עם כמה זיתים ירוקים.

      בהמשך, כשהגעתי לגן עירוני ואח"כ לבית ספר, תיק האוכל שלי הכיל ארוחות בוקר פחות קונבנציונליות כמו בורקס, פיתה עם חומוס (רצוי מחומוסיה ולא מהסופר) או פיתה עם חביתה. כך זה היה עד התיכון שאותו פקד באופן קבוע ה"גזלן" שהכין טוסטים, צ'יפס, נקניקיות ועוד מיני ג'אנק מגרים ומשמחים.

      היום אני מתמודדת מדי בוקר עם "תיק" האוכל לגן מהצד השני של המתרס. הילדה שלי סרבנית בדיוק כמו שאני הייתי והרפרטואר שיש לי להציע לה הוא מאד מצומצם. לכן, החלטתי לעשות מחקר מעמיק בנושא ולברר עם כל אמא שאני מכירה מה היא מכניסה לתיק האוכל.

      ואכן, קיבלתי כמה רעיונות וגם כמה פטנטים שהופכים את האוכל ליותר מגרה ומזמין. מה שחשוב זה לנסות כל הזמן דברים חדשים ולגוון כמה שיותר. אם יש משהו שהילד לא אוהב היום, אולי בעוד חודש או אולי אפילו מחר הוא כן יאהב.

      כריך יכול להגיע בלחם לבן או שחור, בחלה מתוקה או רגילה, בלחמנייה מאורכת או עגולה, בפיתה או בבגט. אפשר לחתוך לחמנייה מאורכת לעיגולים קטנים ולהכין כמה כריכונים קטנטנים ומגוונים, אפשר לחתוך למשולשים, אפשר להשתמש בחותכני עוגיות וליצור צורות, ניתן להכין כריך משלוש פרוסות דקות לבנות או חומות או לגוון ביניהן, ולפעמים גם אפשר לוותר על הקשה (הקרום של הלחם). ארוחת עשר יכולה גם להגיע בקופסת פלסטיק ולא חייבת בהכרח להיות מבוססת על כריך. הנה כמה רעיונות:

      כריכים מתוקים:

      כריך ריבה וגבינת שמנת

      - שלוש פרוסות לחם לבן או חלה
      - ריבה: אפשר להכין ריבה מהירה מהפירות שיש בבית. ריבה לא חייבת להיות מורכבת מקילו פרי וקילו סוכר ולהתבשל שעות. אפשר להכין ריבה מהירה מכוס פירות קלופים וחתוכים וחצי כוס סוכר)
      - גבינת שמנת

      מורחים פרוסה אחת בריבה, מכסים בעוד פרוסה, מורחים גבינת שמנת וסוגרים בפרוסה שלישית. חותכים לשני משולשים.

      כריך אגוזים וחלבה ביתית

      - 3 פרוסות לחם
      - חלבה ביתית: כף טחינה גולמית + כף דבש או סילאן – מערבבים עד לקבלת מרקם אחיד)
      הערה: לא לתת דבש לילדים מתחת לגיל שנה.

      - ממרח אגוזים: מורחים פרוסה אחת בחלבה ביתית, מכסים בעוד פרוסה, מורחים בממרח שוקולד או ממרח אגוזים וסוגרים בפרוסה שלישית. חותכים לשני משולשים.

      כריך שוקולד ובננה

      - 2 פרוסות חלה מתוקה
      - בננה אחת פרוסה דק
      - 30 גרם שוקולד מריר + כף שמנת מתוקה - ממיסים ביחד במיקרוגל בעוצמת חום נמוכה. מורחים את השוקולד על פרוסת החלה, מניחים את פרוסות הבננה וסוגרים עם הפרוסה השנייה.

      את כל הכריכים כדאי לעטוף בניילון נצמד – כל כריך בנפרד ולא שניים ביחד.

      כריכים מלוחים:

      פיתה עם חביתה משודרגת

      לחביתה: ביצה + כף שמנת חמוצה. מערבבים היטב ומטגנים (אפשר ורצוי להוסיף לחביתה כל מה שאוהבים – פטריות, קבנוס, עגבניות, עשבי תיבול)
      - מעט חמאה למריחה על הפיתה (לא חובה)
      - תוספות לפיתה: רצועות פלפלים כתומים או צהובים, עגבניות שרי חתוכות לפרוסות, פרוסות מלפפון ירוק, זיתים ירוקים. חותכים את הפיתה לשניים וממלאים בחביתה.

      בעניין התוספות, ילדים קטנים בדרך כלל מעדיפים את הירקות בנפרד ולכן מומלץ לשלוח את הירקות בקופסה קטנה.

      כריך פיצה

      - פיתה או שתי פרוסות לחם
      - 3 – 4 פרוסות גבינה צהובה
      - כמה פרוסות עגבנייה (או קטשופ או גם וגם)
      - מעט שמן זית
      - זיתים פרוסים (לא חובה)

      ממלאים את הפיתה בכל המרכיבים וקולים בטוסטר. עוטפים בנייר אלומיניום - כך הכריך נשאר פושר עד זמן הארוחה. אפשר לחתוך למשולשים קטנים.

      כריכי פרומעז קטנים

      - לחמנייה מקמח מלא
      - 3 פרוסות גבינת פרומעז
      - 3 פרוסות עגבנייה
      - עלה חסה

      פורסים את הלחמנייה לפרוסות עגולות, מניחים על כל עיגול פרוסת פרומעז, עגבנייה וחסה. מכסים בפרוסת לחמנייה נוספת. כריכים קטנטנים מומלץ לארוז בקופסה או כל כריך בשקית ניילון קטנה.

      כריך צרפתי

      כריך בתוך פרנץ' טוסט

      - 2 פרוסות לחם + 1 ביצה + 2 כפות חלב. טורפים את הביצה והחלה, טובלים את הלחם ומטגנים.
      - ממלאים בגבינה צהובה / צפתית / גבינת שמנת / אבוקדו או כל מה שהילד אוהב. חוצים לשניים ואורזים כל חצי בנייר אלומינים.

      ארוחות בקופסה

      * יש המון מאכלים שילדים אוהבים אבל לא בתוך הכריך. מומלץ במקרים כאלה לשלוח את הלחם בנפרד ואת עיקר הארוחה לארוז בקופסה.

      דוגמאות:
      - סלט פירות או סתם פירות חתוכים יכולים להוות יופי של ארוחה לצד יוגורט או מעדן חלב או סויה.

      - מבחר דגני בוקר בתוספת בקבוק קטן עם חלב.

      - ביצה קשה חביבה על רוב הילדים בתוספת ירקות חתוכים לרצועות בצד.

      - אפשר למלא קופסה קטנה במטבל שהילד אוהב כמו: גבינת שמנת עם זיתים, לבנה עם שמן זית וזעתר, חומוס, טחינה, מטבל טונה, יוגורט מעורבב עם תותים ובננות.

      - לצד המטבל אפשר לשים (בשקית נפרדת) משהו לטבול כמו רצועות לחם קלוי, קרקרים, פיתה חתוכה, מקלוני ירקות, פלחי פירות ועוד.