וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציצה ונפגעה

סמדר ולטר

19.7.2005 / 7:31

שאריות גבינה וירקות נבולים הם אזרחי קבע במקרר, אבל במקום לזרוק אפשר להכין מהם משהו טעים. סמדר ולטר בטור שבועי חדש עם מתכונים קלים וצמחוניים על בסיס חומרי גלם יומיומיים וזולים

כמה פעמים קרה לכם שרציתם לבשל או לאפות משהו טעים, הצצתם במקרר וכל מה שמצאתם זה מוצרי חלב ישנים, כמה ירקות נבולים, ואולי קצת לחם משלשום? זה אמנם לא נראה משהו אבל לא צריך להתייאש ולהזמין פיצה. יש אינסוף אפשרויות לשימוש במוצרים ושאריות, גם אם הלחם לא הכי טרי, הירקות והפירות לא הכי רעננים, ותאריך פג התוקף של מוצרי החלב עבר כבר לפני כמה ימים.

כל ההתחלות קשות?

טוב, צריך להודות בזה. פעם, עד לפני שנתיים ליתר דיוק, גרתי אצל ההורים ובכלל לא ידעתי לבשל. היכולת הקולינארית שלי הסתכמה בחביתה או מקסימום בבישול ספגטי וחימום טבעול (כן, בעוונותיי אני גם צמחונית). הכול השתנה אחרי החתונה, כשעברתי לגור עם בעלי הטרי בדירה משלנו, בעיר אחרת.

די מהר הבנתי שאי אפשר לחיות לנצח על חביתה בפיתה ואם לא אבשל משהו לא יהיה מה לאכול. ולכל מי שמזדעק עכשיו: למה שהבעל לא יבשל?? אז אקדים ואומר, שהוא לא ממש איש של מטבח. אף אחד לא מושלם. אז הייתי צריכה להתחיל מאיפשהו. אחרי כמה טלפונים לאמא, חשבתי - למה שלא אקנה לי איזה ספר בישול או שניים, ואציץ קצת במדורי האוכל באינטרנט?
הצצתי- ונפגעתי.

היום, שנתיים אחרי, אני עמוק בפנים. מכורה. עם ספרי בישול בכמות שלא הייתה מביישת חנות ספרים קטנה, אינסוף מתכונים שליקטתי או המצאתי בעצמי ואוסף מכובד של אביזרי מטבח וגאדג'טים, החל מתבניות, סירים ומריות דרך מכשירים שונים ומשונים וכלה בכותש שום סיבובי וכף הגשה שעומדת בכוחות עצמה (יש דבר כזה).

פג תוקפו זה עניין יחסי

האהבה לבישול ולאפייה והרצון להכין אוכל בכל רגע פנוי - לא רק בשביל ש"יהיה מה לאכול" אלא גם בשביל הנשמה - הובילו אותי למצבים בהם ממש רציתי לבשל ולאפות, אבל לא עמדו בפני הרבה חומרי גלם, שלא לדבר על כאלה טריים ומשובחים. אז התחלתי לאלתר וזה הפך לסוג של תחביב. מכאן נולד הרעיון לטור האוכל הזה. ברור שאת כל המתכונים ניתן להכין עם מרכיבים חדשים וטריים, אבל הרעיון המרכזי הוא איך לנצל חומרים שונים וקצת ישנים במקרר ולהפוך אותם למשהו טעים במקום לזרוק לפח. ובל נשכח את תחושת הסיפוק על האלתור והחסכנות...

המתכונים, כך אני מקווה, יהיו קלים וברורים ויתבססו על חומרים בסיסיים, כדי שלא תרוצו לסופר לחפש תערובת תבלינים אפריקאית, ולא תיתקלו במתכון המשתמש בלחם ישן להכנת ברוסקטות עם קוויאר וקממבר. במידת האפשר המתכונים יהיו גם מהירי הכנה ובכל שבוע יתבססו על רעיון אחר שיקשר ביניהם.

הפעם, המרכיב ה"מקשר" בין כל המתכונים הוא ריוויון, אותו יוגורט דל שומן, נוזלי וסמיך שטעמו חמצמץ ועשיר והוא טעים לשתייה כך סתם וגם תורם רבות באפייה. אם קניתם קרטון ריוויון, שתיתם קצת או השתמשתם למתכון ונשארתם עם חצי קרטון - הנה כמה רעיונות מה לעשות איתו.
האמת, בשביל המתכונים האלה שווה אפילו לקנות במיוחד קרטון ריוויון.

לחמניות ריוויון

ללחמניות הריוויון שמורה אצלי פינה חמה בלב, כי הן היו הלחמניות הראשונות שהכנתי בחיי. אלה לחמניות נהדרות, רכות וקלות להכנה.

חומרים:
1/2 שקית "שמרית" או חצי קוביית שמרית (25 גרם) או 1 כף שמרים יבשים (אני משתמשת ביבשים)
4-5 כוסות קמח, או יותר (כמה שהבצק יצטרך)
4 כפות דבש
50 גרם חמאה/מרגרינה, רכה
1 קרטון ריוויון קטן (חצי ליטר)
*ביצה להברשה
*שומשום לזרייה (לא חובה)

הכנה:
1. מערבבים 4 כוסות קמח עם שמרים, דבש, ריוויון וחמאה/מרגרינה. לשים ביד או במיקסר ומוסיפים בהדרגתיות קמח לפי הצורך, עד שמתקבל בצק חלק ולא דביק (אל תתרגשו אם הבצק ידרוש יותר קמח ממה שרשום). מכסים במגבת ומניחים במקום חמים להתפחה ראשונה, כשעה.

2. מחלקים את הבצק ללחמניות עגולות בגודל הרצוי - אפשר לחמניות קטנות יותר או גדולות יותר, רק קחו בחשבון שהלחמניות "כבדות" מעט. אני ממליצה על 15 בינוניות או 10 קטנות.

3. מניחים על תבנית מרופדת בנייר אפייה (שומרים על מרווח) ומשהים להתפחה שנייה, כחצי שעה.

4. מחממים תנור ל-200 מעלות. מורחים את הלחמניות בביצה טרופה ומפזרים שומשום, אם רוצים. אופים כ-20-25 דקות, או עד שהלחמניות מזהיבות וקיסם או סכין הננעץ בהן יוצא יבש. רצוי לפתוח לחמנייה אחת כמדגם מייצג ולראות שהן אפויות מבפנים.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

מאפינס תירס וריוויון

מאפינס הם כמעט תמיד דבר קל, טעים ומהיר. על אהבתי למאפינס עוד יש הרבה לכתוב, בינתיים, הנה מתכון נפלא, למאפינס קלים במיוחד להכנה. כדאי להגיש אותם חמים, עם חמאה או ממרח אהוב אחר.

חומרים:
1/2 כוס קמח תירס
1/4 כוס קמח תופח או 1/4 כוס קמח רגיל +רבע כפית אבקת אפייה
1/2 כפית אבקת סודה לשתייה
250 גרם גרעיני תירס- משומרים ומסוננים, או קפואים שהופשרו
1 ביצה טרופה
1 כוס ריוויון
1 כף רוטב צ'ילי מתוק
100 גרם גבינה צהובה קשה כלשהי, מגוררת. אפשר לערבב כמה סוגים- הזדמנות טובה להיפטר גם משאריות גבינה שבמקרר.
*תבנית מאפינס עם 12 שקעים

הכנה:
1. מחממים תנור ל-175 מעלות. משמנים את השקעים או מרפדים במנג'טים (מס' 5).

2. מערבבים בקערה את 2 סוגי הקמח, סודה לשתייה וגבינה צהובה.

3. יוצרים גומה באמצע ומוסיפים לתוכה ריוויון, ביצה, רוטב צ'ילי ותירס. מערבבים בעדינות, בעזרת כף, רק עד שהתערובת אחידה.

4. מחלקים את התערובת בין השקעים ואופים כ-20-25 דקות, או עד שהמאפינס תפוחים וזהובים. מצננים כמה דקות ומשחררים מהתבנית.

עוגת שוקולד וריוויון

עוגה אוורירית, עסיסית ורכה, מאוד קלה ומהירה להכנה.

חומרים:
150 גרם חמאה רכה
1 כוס סוכר
4 ביצים
1 כוס קמח תופח או כוס קמח רגיל +כפית אבקת אפייה
1/3 כוס אבקת קקאו
3/4 כוס ריוויון
*תבנית בקוטר 22 (אם אין, אז בקוטר 24) או תבנית קוגלהוף

הכנה:
1. מחממים תנור ל-175 מעלות ומשמנים את התבנית.

2. שמים בקערת מיקסר את החמאה והסוכר וטורפים עם וו גיטרה, במהירות בינונית, עד שהתערובת אחידה ואוורירית. מוסיפים את הביצים, אחת-אחת, עד שהן נבלעות בתערובת ומתקבלת קציפה בהירה ואוורירית.

3. מנפים יחד את הקמח והקקאו. מנמיכים את מהירות המיקסר למינימום.

4. מוסיפים לקציפה מחצית מהקמח והקקאו ומחצית מהריוויון ומעבדים רק עד שהם נטמעים בבלילה. מוסיפים את שארית הקמח והקקאו ושארית הריוויון ומעבדים עד שהבלילה חלקה ולא יותר. תתקבל בלילה נוזלית, וזה בסדר.

5. יוצקים את התערובת לתבנית, ואופים כ-35-40 דקות, או עד שהעוגה יציבה וקיסם שננעץ במרכזה יוצא יבש.

הערות ותוספות:
* לעוגה אוורירית אף יותר, בסעיף 2 טורפים את החמאה והסוכר עם החלמונים בלבד. את החלבונים מקציפים בנפרד לקצף רך ומקפלים בעדינות עם התערובת המוכנה (בסוף שלב 4).

* אם אין מיקסר: בשלב 2 אפשר להשתמש במיקסר יד חשמלי. בשלב 4 מקפלים את הקמח, הקקאו והריוויון בעזרת מרית או בהקצפה איטית בעזרת מיקסר יד חשמלי.

* ניתן לצפות את העוגה בכל קרם שאהוב עליכם, אבל היא טעימה, עשירה ועסיסית גם כך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully