וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחם תפוחים ותמרים מהיר

סמדר זורע-ברמק

4.10.2005 / 9:00

אחרי האטרף של החג סמדר צונחת לכורסה, מרימה רגליים, מעלעלת במוספי החג ושותה תה עם משהו מתוק ליד. תחליטו אתם אם מדובר בלחם תפוחים ותמרים או עוגה

יש כאלה, חרוצים ומשקיענים, שרגילים לטרוח בערב החג ולאכול כל הימים שאחריו. אלה בטח ביצעו את כל הקניות לחג הרבה לפני שעת השיא ותכננו מזמן את הארוחה החגיגית לפרטי פרטים. סביר שגם הקדימו לבשל מבעוד מועד את שניתן להכין מראש, כדי לא להשאיר שום דבר לרגע האחרון, כשהשנה החדשה כבר מצלצלת בדלת. כל מה שנותר להם זה רק התלבטויות אחרונות בקשר לסידור המסובים סביב השולחן, מי ליד מי, איך וכמה, סידור פרחים והתאמה סופית של מחזיקי המפיות אל צלחת התפוח-בדבש, שנקנתה עוד בפסח.

אחרים דווקא נוטים לדחות הכל לרגע האחרון, מפאת קוצר זמן כרוני ועניינים בוערים אחרים, בלתי חגיגיים בעליל. אלה נכנסים בדקה התשעים לתנופת אקשן מרוכזת, מעבירים סוויץ' ל"חירום", וצולחים את כל ההכנות בספרינט מהיר, תוך שהם סוחטים את שאריות המרץ האבוד מכל המכלים הרזרביים המדולדלים. יש לי יום-יום חג? מזל שלא.

אפטר חג

כך או כך, בסוף יוצא שבסיום הארוחה החגיגית רוצים לעזוב הכל ופשוט לנוח קצת. אז בשביל זה יש לכל מועד את "היום שאחרי", לכל שיא יש אנטי-קליימקס, ולכל חג יש אפטר-חג. זה הזמן לשכוח מהכל, לצנוח אל עומק הכורסה בניחותא, לשים איזשהו דיסק של מוסיקה רוגעת ברקע, ולהרים רגליים על שולחן הסלון. אפשר לעלעל במוספי ראש-השנה המכבירים סיכומים-התחלות-ומילים, או סתם לבהות בלי מטרה מוגדרת במה שמרצד על המסך הקטן, ולהתענג על כוס תה ומשהו קטן על יד.

קחי לך תפוחים ותמרים

משהו קטן על יד? טוב, זה יכול להיות שאריות מעוגת הדבש החגיגית מאתמול, וזה יכול להיות גם "לחם תפוחים ותמרים", שלהכין אותו זה ממש תיק-תק. בדרך כלל אני לא כל כך אוהבת לקרוא למאפה נטול שמרים המותפח באמצעים כימיים, בשם המפורש והמחייב - "לחם", אבל גם בלי שאאלץ להחליט אם לכנותו לחם או עוגה - נראה לי שזה בדיוק מה שנחוץ כרגע. ולא, אין כאן צורך בשום השקעה מיוחדת או בהכנות מקדימות. גמרנו להתאמץ, הבטחנו לעצמנו. רק מערבבים בקערה את כל סמלי החג שממילא נמצאים בבית - וישר לתנור. תוך שעה מתקבל לחם/עוגה שחום/ה, מתוק/ה ופריך/ה, ויש גם בונוס: ריח האפייה הביתי הנפלא המתפשט באוויר, המתיישב טוב על הרגשת המנוחה הנכונה של "אחרי", ומצטרף לתחושת הנינוחות הכה נכספת.

שתהיה לכולכם שנה טובה, שנת לחם בחמאה, או שנה מתוקה (לבחירתכם), ונתראה אחרי החג.

לחם תפוחים ותמרים מהיר

מרכיבים לכיכר אחת בגודל 25x11x8 ס"מ:
150 גרם תמרים (1 כוס תמרים מגולענים וקצוצים)
3 תפוחים
1 לימון
2 כוסות קמח
2 כפיות אבקת אפייה
½ כפית אבקת סודה לשתייה
¼ כפית מלח
½ כפית קינמון
2 ביצים
3 כפות דבש
1/3 כוס סוכר דמררה או רגיל
1 גביע יוגורט קטן (150 מ"ל)
½ כוס שמן (125 מ"ל)

אופן הכנה:
1. קוצצים את התמרים המגולענים לחתיכות בגודל צימוק.

2. מקלפים ומרחיקים את ליבות התפוחים, חותכים לקוביות בגודל זית ושמים בקערה קטנה. סוחטים עליהם את הלימון ומערבבים.

3. מנפים לקערה גדולה קמח, אבקת אפייה, סודה לשתייה, מלח וקינמון.

4. טורפים בקערה קטנה נפרדת את הביצים, הדבש, הסוכר והיוגורט, מוסיפים בהדרגה את השמן ומערבבים עד שהחומרים מתאחדים לבלילה אחידה ודלילה.

5. מוסיפים את תערובת הביצים אל תערובת הקמח ומערבבים.

6. מסננים את התפוחים ממיץ הלימון ומוסיפים אותם ואת התמרים לעיסת הבצק. מערבבים מעט בכף כך שהפירות יתפזרו באופן אחיד בבצק.

7. יוצקים את הבצק לתבנית בגודל 25x11x8 ס"מ, משומנת.

8. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני 180° במשך כשעה, עד שהכיכר משחימה היטב וקיסם הננעץ במרכז הבקע שנוצר בה, יוצא נקי.

9. מוציאים את התבנית מהתנור ומצננים כרבע שעה. לאחר מכן אפשר להוציא את הלחם מהתבנית למגש או להשאירו בתבנית.

המאפה נשמר טרי כמה ימים, מכוסה במגבת או בניילון.

  • עוד באותו נושא:
  • לחם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully